44

manipulační technika l doprava

Canadair CL-415

obojživelný letecký

hornoplošník v roli hasiče

Prvním typem série letounů firmy Canadair Ltd. z Montréalu byl letoun s označením

CL-215. Od roku 1986 měla výrobu na starosti společnost Bombardier Aerospace,

ta již vyráběla inovovaná letadla s označením CL-415 a v současnosti pracuje

na obnově produkce firma De Havilland Canadair DHC-515. Letadla jsou

určena k hašení požárů. Canadair jsou dvoumotorové celokovové obojživelné

hornoplošné létající čluny schopné startu z pevniny i vodní plochy.

Obojživelník CL-415 stojí 37 milionů dolarů a byl navržen na základě požadavků

z protipožární vědecké konference z 9. prosince 1963 v Ottawě na nízkou letovou

rychlost požadovanou pro protipožární letouny, schopnost pojmout maximální objem vody v co nejkratším čase a požadavku na krátkou vzletovou a přistávací

dráhu.

Na jaře 1965 již Canadair vystavoval na

Pařížském aerosalonu první maketu obojživelného létacího člunu CL-215. Po celkovém tvarovém řešení v hydrodynamickém a aerodynamickém tunelu dostal

CL-215 definitivní podobu v únoru 1966.

První vzlet CL-215 byl proveden 23. 10.

1967 z letiště Cartierville u Montréalu,

další dva stroje následovaly zanedlouho.

T+T T e c h n i k a a t r h 6 – 7 / 2 0 2 2