44
manipulační technika l doprava
Canadair CL-415
obojživelný letecký
hornoplošník v roli hasiče
Prvním typem série letounů firmy Canadair Ltd. z Montréalu byl letoun s označením
CL-215. Od roku 1986 měla výrobu na starosti společnost Bombardier Aerospace,
ta již vyráběla inovovaná letadla s označením CL-415 a v současnosti pracuje
na obnově produkce firma De Havilland Canadair DHC-515. Letadla jsou
určena k hašení požárů. Canadair jsou dvoumotorové celokovové obojživelné
hornoplošné létající čluny schopné startu z pevniny i vodní plochy.
Obojživelník CL-415 stojí 37 milionů dolarů a byl navržen na základě požadavků
z protipožární vědecké konference z 9. prosince 1963 v Ottawě na nízkou letovou
rychlost požadovanou pro protipožární letouny, schopnost pojmout maximální objem vody v co nejkratším čase a požadavku na krátkou vzletovou a přistávací
dráhu.
Na jaře 1965 již Canadair vystavoval na
Pařížském aerosalonu první maketu obojživelného létacího člunu CL-215. Po celkovém tvarovém řešení v hydrodynamickém a aerodynamickém tunelu dostal
CL-215 definitivní podobu v únoru 1966.
První vzlet CL-215 byl proveden 23. 10.
1967 z letiště Cartierville u Montréalu,
další dva stroje následovaly zanedlouho.
T+T T e c h n i k a a t r h 6 – 7 / 2 0 2 2