manipulační technika l doprava
zdvihu, použitím dvou trakčních baterií
najednou a zvětšenými čerpadly.
Oddělená konstrukce kabiny s pružným
uložením je také vypůjčena z menších vysokozdvižných vozíků, ale byla výrazně
vylepšena, pokud jde o výhled do všech
stran: panoramatická střecha z pancéřového skla a velké skleněné plochy v kabinových dveřích, v předním a zadním okně
v kombinaci se speciálně tvarovaným protizávažím vzadu poskytují řidiči nejlepší
možný výhled, a tím i velkou bezpečnost
při provozu. Sedačka řidiče je volitelně
otočná o 17° vpravo a nabízí integrovanou loketní opěrku, což poskytuje úlevu
při couvání. Oranžový bezpečnostní pás s
funkcí sledování zapnutí spony pásu pomáhá s dodržováním legislativní povinnosti pro řidiče používat bezpečnostní
pás. Aby bylo možné přizpůsobit energetický systém vozíku různým aplikačním
požadavkům zákazníků, jsou k dispozici
různé kapacity a technologie baterií a výkony nabíječek.
p
www.linde-mh.cz
Ergonomické řízení vysokozdvižného vozíku
...bez volantu
Jak může být řízení vysokozdvižného vozíku ještě jednodušší a ergonomičtější? Společnost Linde Material Handling (Linde
MH) na tuto otázku poskytla odpověď na
své zákaznické akci World of Material
Handling (WoMH) představením inovativního systému Linde Steer Control. Pod
tímto názvem se skrývá nové elektrohydraulické řízení, které nevyžaduje klasický
volant. Při řízení vozíku je řidičova levá
paže pohodlně položena na loketní opěrce zakomponované přímo do sedadla
a ovládání vozíku se děje integrovaným
minikolečkem nebo joystickem. Výhodou
tohoto nového řešení je, že práce s vysokozdvižným vozíkem je ještě pohodlnější
a řidič zůstává soustředěný a produktivní
delší dobu. Současně se jedná o splnění
důležitého předpokladu pro další automatizaci klasických protizátěžových vozíků.
Pracoviště řidiče má jako rozhraní mezi
operátorem a strojem mimořádný význam.
Obsluha musí být schopna ovládat vozík
snadno, jednoduše a rychle, aby byl plně
využit jeho výkonnostní potenciál. „Se
systémem Linde Steer Control jsme sofistikovaně doplnili důmyslnou koncepci ovládání vozíků Linde dvoupedálem a systémem Linde Load Control. Paže řidiče
mohou nyní volně ležet na loketních opěrkách sedačky. A zatímco pravá ruka ovládá zdvihový sloup a vidlice, levá ruka pohodlně řídí směr pohybu vozíku. Tímto
způsobem se nám podařilo ještě více
redukovat nutnost pohybu těla řidiče a
výrazně tak snížit jeho námahu,” zdůrazňuje Frank Bergmann, produktový
manažer z oddělení Counterbalanced
Trucks, a dodává: „To, co již bylo zavedeno u rypadel, jeřábů, kolejových vozidel
a letadel, by se tak v budoucnu mohlo stále častěji objevovat také u manipulačních
vozíků a stát se průmyslovým standardem.”
Hlavní výhoda:
Snadnější použití vozíku
d
Systém řízení Linde Steer Control je založen na technologii „steer-by-wire”. Ovládací povely od řidiče jsou převedeny na
elektrické signály, které dále tyto pokyny
předávají hydraulickým výkonovým prvkům. Sofistikovaný koncept nového řídicího
systému zaručuje vyšší bezpečnost provozu
vozíku. A elektrické ovládání otevírá nové
funkční možnosti: řidič vysokozdvižného
vozíku může například řídit vozík ještě přesněji pomocí systému Linde Steer Control,
protože řízení reaguje více nebo méně citlivě v závislosti na rychlosti vozíku. Pokud jede vozík rychleji, musí řidič s řídícím minikolečkem více zatočit, nebo joystick
naklonit více do strany, aby se dosáhlo požadovaného natočení kol. Pokud řidič sníží
rychlost vozíku, stejný pohyb ruky má za následek větší reakci řízení.
p
www.linde-mh.cz
www.technikaatrh.cz
53