pohony l automatizace l převody

vysokorychlostní kyslíko-palivový (HVOF)

systém žárového nástřiku, který využívá

spalování plynů jako je vodík, nebo kapalného paliva, například petroleje. Palivo

a kyslík se mísí a rozprašují ve spalovacím

prostoru. Povlak HVOF obvykle obsahuje karbid wolframu, karbid chromu nebo

tvrdé slitiny niklu a vyznačuje se poměrně hustou strukturou vrstvy o tloušťce

přibližně 0,1 až 0,3 milimetru v závislosti

na materiálu povlaku.

Další alternativou k zakázanému povlaku CR6 je laserové práškové nanášení materiálů, nebo laserové navařování, při kterém se jako povlakové materiály používají

slitiny na bázi niklu a kobaltu, různé oceli

a směsi karbidů. Tato technologie dosahuje tloušťky vrstvy od 0,2 do 4 milimetrů,

případně i více. V závislosti na použité slitině mohou být vrstvy mnohem měkčí ve

srovnání s vrstvami HVOF nebo chromu.

Pokyny výrobců a dodavatelů těsnění

pro povrchové úpravy těsněných ploch

jsou i nadále založeny na dnes již zakázaných chromovaných povrchových úpravách. Použitím běžných metod nanášení

alternativních povlaků nelze obvykle dosáhnout vlastností chromovaných povrchů. Alternativní povlaky mají zásadně

odlišnou topografii. Struktura chromovaného povrchu s výstupky a prohlubněmi

je v mnoha těsnicích aplikacích výhodná,

na rozdíl od alternativních povrchů s odlišnou topografií. Na těchto alternativních

površích dochází k významným změnám v

tvorbě mazacího filmu ve srovnání s chromem.

Při použití doporučení pro chromované

povrchy na alternativních površích mohou

v takovýchto případech hydraulické systémy rychleji dosáhnout svých spolehlivostních limitů. Pro úplnou optimalizaci

19

„Tento povrch je alternativou k chromování, ale je měkčí a citlivější, takže

může způsobovat problémy, protože se snadno opotřebovává. Použití

standardních těsnicích prvků způsobilo při testech značné opotřebení pístnice,

ale při použití prvků s technologií řízené lubrikace nedošlo prakticky

k žádnému opotřebení pístnic ani těsnění.”

Dr. Mandy Wilke, Global Technical Manager Drives & Motion

Control Patent Manager, Trelleborg Sealing Solutions

”

tribologického efektu při použití alternativních povlaků na pístnici je třeba použít

konkrétní a přesná doporučení.

Mnoho dodavatelů těsnění obvykle poskytuje doporučení pro kvalitu těsněného

povrchu pomocí dvourozměrných profilových parametrů. Nejpoužívanějším parametrem drsnosti je Ra – aritmetický průměr všech absolutních hodnot odchylek

profilu od střední čáry profilu zaznamenaných v rámci základní hodnocené délky:

průměrný soubor jednotlivých měření vrcholů a prohlubní povrchu. Používají se

také další dvourozměrné profily, například

Rz a Rz1max.

Technologie Lubrication

Management a inovativní

konstrukce těsnění

d

Těsnění a mazání může být ve strojírenství

z významového hlediska často přehlíženo,

ale například nedostatek účinného mazání

je jedním z hlavních příčin předčasného

selhání ložisek strojů. Řízená lubrikace je

více než výběr a aplikace správného maziva. Dříve než dojde k návrhu řešení je

vždy nutné komplexně posoudit všechny

potenciální problémy, přičemž je nutné

vzít do úvahy všechny zainteresované

komponenty. Řízení a úprava mazacích

podmínek každého prvku v rámci těsnicího

systému snižuje zatížení a optimalizuje

výkonnost především z hlediska životnosti v důsledku menšího tření a opotřebení.

Výsledné zvýšení energetické účinnosti

umožňuje snížit hustotu uvnitř systému

a omezit potenciálně škodlivé zdroje tepla.

V tekutinových systémech, které využívají hydraulické těsnicí prvky, se velmi

dobře osvědčilo jejich tandemové uspořádání. Primární těsnění v tomto tandemu zajišťuje požadovanou těsnost

systému a musí si zachovat neporušenost po co nejdelší dobu. Sekundární

těsnění plní do jisté míry funkci pojistky

a je připraveno zafungovat v případě

potřeby.

Běžná těsnění působí na povrch pístnice

vysokým kontaktním tlakem, který brání

tomu, aby se přes kontaktní zónu primárního těsnění dostalo k sekundárnímu těsnění dostatečné množství maziva. Výsledkem je suchý chod sekundárního těsnění,

což vede k vysokému tření a opotřebení.

Pro umožnění řízené lubrikace nabízí

společnost Trelleborg inovativní konstrukční řešení těsnicích prvků se zaoblenými těsnicími hranami, které zajišťují neutrální, nebo až inverzní kontaktní tlak.

Primární těsnicí prvky při zachování tlakového zatížení v hydraulickém systému

pokračování

www.technikaatrh.cz

a