pohony l automatizace l převody
vysokorychlostní kyslíko-palivový (HVOF)
systém žárového nástřiku, který využívá
spalování plynů jako je vodík, nebo kapalného paliva, například petroleje. Palivo
a kyslík se mísí a rozprašují ve spalovacím
prostoru. Povlak HVOF obvykle obsahuje karbid wolframu, karbid chromu nebo
tvrdé slitiny niklu a vyznačuje se poměrně hustou strukturou vrstvy o tloušťce
přibližně 0,1 až 0,3 milimetru v závislosti
na materiálu povlaku.
Další alternativou k zakázanému povlaku CR6 je laserové práškové nanášení materiálů, nebo laserové navařování, při kterém se jako povlakové materiály používají
slitiny na bázi niklu a kobaltu, různé oceli
a směsi karbidů. Tato technologie dosahuje tloušťky vrstvy od 0,2 do 4 milimetrů,
případně i více. V závislosti na použité slitině mohou být vrstvy mnohem měkčí ve
srovnání s vrstvami HVOF nebo chromu.
Pokyny výrobců a dodavatelů těsnění
pro povrchové úpravy těsněných ploch
jsou i nadále založeny na dnes již zakázaných chromovaných povrchových úpravách. Použitím běžných metod nanášení
alternativních povlaků nelze obvykle dosáhnout vlastností chromovaných povrchů. Alternativní povlaky mají zásadně
odlišnou topografii. Struktura chromovaného povrchu s výstupky a prohlubněmi
je v mnoha těsnicích aplikacích výhodná,
na rozdíl od alternativních povrchů s odlišnou topografií. Na těchto alternativních
površích dochází k významným změnám v
tvorbě mazacího filmu ve srovnání s chromem.
Při použití doporučení pro chromované
povrchy na alternativních površích mohou
v takovýchto případech hydraulické systémy rychleji dosáhnout svých spolehlivostních limitů. Pro úplnou optimalizaci
19
„Tento povrch je alternativou k chromování, ale je měkčí a citlivější, takže
může způsobovat problémy, protože se snadno opotřebovává. Použití
standardních těsnicích prvků způsobilo při testech značné opotřebení pístnice,
ale při použití prvků s technologií řízené lubrikace nedošlo prakticky
k žádnému opotřebení pístnic ani těsnění.”
Dr. Mandy Wilke, Global Technical Manager Drives & Motion
Control Patent Manager, Trelleborg Sealing Solutions
”
tribologického efektu při použití alternativních povlaků na pístnici je třeba použít
konkrétní a přesná doporučení.
Mnoho dodavatelů těsnění obvykle poskytuje doporučení pro kvalitu těsněného
povrchu pomocí dvourozměrných profilových parametrů. Nejpoužívanějším parametrem drsnosti je Ra – aritmetický průměr všech absolutních hodnot odchylek
profilu od střední čáry profilu zaznamenaných v rámci základní hodnocené délky:
průměrný soubor jednotlivých měření vrcholů a prohlubní povrchu. Používají se
také další dvourozměrné profily, například
Rz a Rz1max.
Technologie Lubrication
Management a inovativní
konstrukce těsnění
d
Těsnění a mazání může být ve strojírenství
z významového hlediska často přehlíženo,
ale například nedostatek účinného mazání
je jedním z hlavních příčin předčasného
selhání ložisek strojů. Řízená lubrikace je
více než výběr a aplikace správného maziva. Dříve než dojde k návrhu řešení je
vždy nutné komplexně posoudit všechny
potenciální problémy, přičemž je nutné
vzít do úvahy všechny zainteresované
komponenty. Řízení a úprava mazacích
podmínek každého prvku v rámci těsnicího
systému snižuje zatížení a optimalizuje
výkonnost především z hlediska životnosti v důsledku menšího tření a opotřebení.
Výsledné zvýšení energetické účinnosti
umožňuje snížit hustotu uvnitř systému
a omezit potenciálně škodlivé zdroje tepla.
V tekutinových systémech, které využívají hydraulické těsnicí prvky, se velmi
dobře osvědčilo jejich tandemové uspořádání. Primární těsnění v tomto tandemu zajišťuje požadovanou těsnost
systému a musí si zachovat neporušenost po co nejdelší dobu. Sekundární
těsnění plní do jisté míry funkci pojistky
a je připraveno zafungovat v případě
potřeby.
Běžná těsnění působí na povrch pístnice
vysokým kontaktním tlakem, který brání
tomu, aby se přes kontaktní zónu primárního těsnění dostalo k sekundárnímu těsnění dostatečné množství maziva. Výsledkem je suchý chod sekundárního těsnění,
což vede k vysokému tření a opotřebení.
Pro umožnění řízené lubrikace nabízí
společnost Trelleborg inovativní konstrukční řešení těsnicích prvků se zaoblenými těsnicími hranami, které zajišťují neutrální, nebo až inverzní kontaktní tlak.
Primární těsnicí prvky při zachování tlakového zatížení v hydraulickém systému
pokračování
www.technikaatrh.cz
a