46
manipulační technika l doprava
7 000 litrů a má dobu doplňování 14 sekund.
Po dosednutí na hladinu musí CL-415
upravit rychlost na 140–160 km/hod a vysunutím dvou nabíracích klapek o rozměru 10×12 cm na spodku trupu letadla začne plnit vodní nádrže, které jsou umístěny
v těžišti letadla. Nádrže mají horní přepad,
jednak pro rychlý únik vzduchu, a pak pro
přepad nadbytečné vody – tím je možno
rychle a bezpečně nádrže naplnit a vzlétnout.
Vodní útvar musí mít minimální hloubku
1,40 metru a přeliv při plnění se provádí
na délce přibližně 450 metrů. Plnění nádrží o objemu 6 000 litrů trvá 9 až 12 sekund.
Systém plnění nádrží červenými plnicími klapkami na
pravém obrázku s přepady na levém spodním obrázku
Letošní novinka
Dvě palivové nádrže o celkovém využitelném objemu 5 796 l jsou instalovány ve
skříni nosníku křídla. Každá nádrž obsahuje sadu osmi flexibilních palivových článků. Na horním křídle jsou gravitační tankovací místa a na pravoboku zadní části
trupu jedno tlakové tankovací místo.
Podvozek
d
Letoun je vybaven hydraulicky ovládaným
zatahovacím podvozkem tříkolového typu. Na obou stranách trupu je šachta hlavního podvozku. Spodní část podběhu obklopuje deska šachty namontovaná na
každém z hlavních podvozků.
Dvoukolový příďový podvozek je řiditelný, samostředicí a zatahuje se dozadu.
Pouzdro příďové jednotky v trupu je uzavřeno konformními dveřmi. Přední kolo
Systém detekce člunů na hladině při plnicím manévru,
který bývá velice nebezpečným, hlavně díky nekázni
kapitánů lodí
a bezdušová hlavní kola jsou vybavena
hydraulickými kotoučovými brzdami.
Princip plnění a shozu vody
d
Canadair CL-415 dokáže nabrat až 6 140 l
vody z blízkého vodního zdroje, podle potřeby ji dodatečně smíchat s chemickou
pěnou a upustit na oheň, aniž by se musel
vracet na základnu a znovu naplnit jeho
tanky. Podle Flight International má CL415 dobrou ovladatelnost na vodě a je relativně snadno ovladatelný ve srovnání
s několika dalšími obojživelnými letadly.
Nástupce, CL-515 pojme v budoucnu až
d
Kanadská společnost De Havilland po letech obnoví provoz výrobní linky na letadla Canadair určeného pro hašení požárů.
Reaguje tak na hromadnou objednávku
šesti evropských zemí na 22 letadel. Vedení firmy připisuje rostoucí zájem klimatickým změnám a stále častějším požárům.
O spuštění výroby modelu Canadair
DHC-515 firma rozhodla letos v březnu.
DHC-515 Firefighter může být jak palivově úspornější než předchozí letadla, tak
zvýšit kapacitu nákladu ze 6 na 7 m3.
DHC-515 může pochlubit křídly s vysokým vztlakem a turbovrtulovými motory,
které zajišťují bezpečné manévrování
v horských a jiných nepřístupných oblastech. Zvládne také velmi obtížné podmínky, jako jsou větrné víry vyvolané obrovskými požáry a rozbouřené moře s výškou
vln až do dvou metrů.
Nový DHC-515 dokáže za den shodit na
požár až 700 000 litrů vody denně, oproti 500 000 litrům ve variantě CL-415.
„Uvedení hydroplánu DHC-515 do výroby je důležité nejen pro naši společnost,
ale i pro země po celém světě, které se na
naše letadla spoléhají při ochraně svých
obyvatel a lesů. Jak se naše klima otepluje
a léto je čím dál více horké, hydroplán
DHC-515 bude pro mnohé důležitým pomocníkem,“ řekl Brian Chafe, výkonný ředitel společnosti De Havilland Canada.
Česká letecká servisní
modernizovala chorvatské
Canadair CL-415
d
Díky výborné spolupráci se ZTC týmem
se podařilo české firmě modernizace za
5 měsíců! Termín byl excelenntní a dokončení modernizace do léta bylo jedním
z hlavních požadavků chorvatského ministerstva obrany, a to z důvodu požární sezóny, která začíná v létě, a v které hrají letadla Canadair hlavní roli.
p
T+T T e c h n i k a a t r h 6 – 7 / 2 0 2 2