manipulační technika l doprava
45
První vzlet z vodní hladiny byl poprvé realizován 2. května 1968. O rok později byly první stroje dodány zákazníkovi do kanadské provincie Quebec. První export
směřoval do Francie, Španělska a Řecka.
Tento starší model letadla byl postupně
nahrazován CL-415 s větší kapacitou vody
a nižším časem k dotankování vody.
Canadair 415, dobře známý pro své použití v hasičské službě jako Superscooper,
je také přizpůsoben pro různé specializované mise, jako je námořní sledování, pátrání a záchrana a přeprava osob. Superscooper je ochranná známka registrovaná
v Kanadě a USA.
Hasičské vybavení
d
Uspořádání vnitřku trupu pro hasičskou
variantu letounu umožňuje sezení osmi
členů posádky na dovnitř obrácených
čtyřmístných sklopných sedadlech po
obou stranách přední kabiny.
Čtyři vodní nádrže instalované v hlavním
trupovém prostoru mají celkovou kapacitu 6 137 l. Na každé straně trupu je instalován hadicový adaptér pro plnění nádrží,
když je letadlo na zemi. Nádrže se plní za
letu při sbírání nad vodní hladinou pomocí dvou hydraulicky ovládaných klapek,
umístěných za schůdkem trupu.
Při letu letadla na vzdálenost 1 340 m
(včetně bezpečné světlé výšky) lze vodní
nádrže naplnit za 12 s. Pro bezpečné plnění, například z jezera, by měla mít voda
hloubku větší než 1,40 m.
V hasičské misi může letadlo Bombardier Canadair 415 zůstat tři a ž pět hodin,
podle vzdálenosti požáru od místa doplnění vody.
Letadlo umožňuje i systém míchání pěnového koncentrátu s vodou, jenž je instalován v trupu i s chemickými nádržemi
pro roztoky pěnového koncentrátu umístěnými pod dvěma sklopnými sedadly pro
čtyři osoby.
Na nádrže lze namontovat také postřikovací soupravu pro velkoplošné postřikování pesticidy, defolianty a chemikáliemi dispergujícími olej.
Srovnání hasicí síly vrtulníků s vakem a letadel s letadly Canadair CL-415
duální automatické zaměřovače, integrovaný VOR/ILS všesměrový rádiový ranger
a přístrojový přistávací systém, jednotky
pro příjem značkovačů a zařízení pro měření vzdálenosti (DME).
Komunikační systém disponuje globální vícepásmovou rádiovou komunikační sadou
pokrývající pásma VHF/UHF/AM/FM, HF
rádia Rockwell Collins se dvěma transpondéry a Emergency Locator Transponder (ELT). Kabina je vybavena parocyklovou klimatizací a spalovacím topením.
Konstrukce
CL-415 Superscooper
d
Letoun je samonosný hornoplošník a byl
navržen kolem draku letadla CL-215. Novější CL-415 má vyšší provozní hmotnost
než CL-215 pro zvýšenou schopnost hašení. Trup je celokovový jednostupňový,
odolný proti selhání s několika vodotěsnými oddíly.
Stabilizační plováky jsou namontovány
na pylonech v blízkosti konců křídel na
spodních stranách křídel. Křídla jsou opatřena koncovými deskami pro zlepšení
boční stability letadla. Letoun je vybaven
poháněným směrovým kormidlem, křidélky a výškovkou.
Letoun má konzolovou celokovovou
ocasní jednotku zabezpečenou proti selhání. Horizontální koncovky jsou namontovány v polovině svislé ploutve. Ovládací
plochy ocasní jednotky jsou konstruovány
z voštinových panelů a povrch ocasní plochy je z hliníkové slitiny.
Letoun má protipožární shozový systém
složený ze čtyř nezávisle otevíraných vodních dveří.
Motory Superscooper
d
Letoun je poháněn dvěma turbovrtulovými motory Pratt & Whitney Canada
PW123AF, z nichž každý poskytuje výkon 1 775 kW. Motory jsou namontovány v gondolách odolných proti poškození
a pohánějí vrtule Hamilton Standard
14SF-19. Čtyřlisté vrtule s konstantní rychlostí, plně do praporů, s reverzním stoupáním mají průměr 3,97 m.
pokračování
Letová paluba CL-415
Superscooper
d
Dvoupilotní letová paluba je vybavena
elektronickým letovým a informačním
systémem Honeywell EDZ-605 EFIS s duálními datovými počítači. Přístrojové desky mají integrovaný systém zobrazování
přístrojů, elektronický ukazatel polohy
(EADI) a elektronický ukazatel horizontální situace (EHSI). Kokpit je vybaven referenčním systémem orientace v poloze Litef
/Honeywell (AHRS) a rádiovým výškoměrem Honeywell.
Navigační sada zahrnuje volitelný systém
globálního určování polohy Garmin,
www.technikaatrh.cz
a