manipulační technika l doprava

45

První vzlet z vodní hladiny byl poprvé realizován 2. května 1968. O rok později byly první stroje dodány zákazníkovi do kanadské provincie Quebec. První export

směřoval do Francie, Španělska a Řecka.

Tento starší model letadla byl postupně

nahrazován CL-415 s větší kapacitou vody

a nižším časem k dotankování vody.

Canadair 415, dobře známý pro své použití v hasičské službě jako Superscooper,

je také přizpůsoben pro různé specializované mise, jako je námořní sledování, pátrání a záchrana a přeprava osob. Superscooper je ochranná známka registrovaná

v Kanadě a USA.

Hasičské vybavení

d

Uspořádání vnitřku trupu pro hasičskou

variantu letounu umožňuje sezení osmi

členů posádky na dovnitř obrácených

čtyřmístných sklopných sedadlech po

obou stranách přední kabiny.

Čtyři vodní nádrže instalované v hlavním

trupovém prostoru mají celkovou kapacitu 6 137 l. Na každé straně trupu je instalován hadicový adaptér pro plnění nádrží,

když je letadlo na zemi. Nádrže se plní za

letu při sbírání nad vodní hladinou pomocí dvou hydraulicky ovládaných klapek,

umístěných za schůdkem trupu.

Při letu letadla na vzdálenost 1 340 m

(včetně bezpečné světlé výšky) lze vodní

nádrže naplnit za 12 s. Pro bezpečné plnění, například z jezera, by měla mít voda

hloubku větší než 1,40 m.

V hasičské misi může letadlo Bombardier Canadair 415 zůstat tři a ž pět hodin,

podle vzdálenosti požáru od místa doplnění vody.

Letadlo umožňuje i systém míchání pěnového koncentrátu s vodou, jenž je instalován v trupu i s chemickými nádržemi

pro roztoky pěnového koncentrátu umístěnými pod dvěma sklopnými sedadly pro

čtyři osoby.

Na nádrže lze namontovat také postřikovací soupravu pro velkoplošné postřikování pesticidy, defolianty a chemikáliemi dispergujícími olej.

Srovnání hasicí síly vrtulníků s vakem a letadel s letadly Canadair CL-415

duální automatické zaměřovače, integrovaný VOR/ILS všesměrový rádiový ranger

a přístrojový přistávací systém, jednotky

pro příjem značkovačů a zařízení pro měření vzdálenosti (DME).

Komunikační systém disponuje globální vícepásmovou rádiovou komunikační sadou

pokrývající pásma VHF/UHF/AM/FM, HF

rádia Rockwell Collins se dvěma transpondéry a Emergency Locator Transponder (ELT). Kabina je vybavena parocyklovou klimatizací a spalovacím topením.

Konstrukce

CL-415 Superscooper

d

Letoun je samonosný hornoplošník a byl

navržen kolem draku letadla CL-215. Novější CL-415 má vyšší provozní hmotnost

než CL-215 pro zvýšenou schopnost hašení. Trup je celokovový jednostupňový,

odolný proti selhání s několika vodotěsnými oddíly.

Stabilizační plováky jsou namontovány

na pylonech v blízkosti konců křídel na

spodních stranách křídel. Křídla jsou opatřena koncovými deskami pro zlepšení

boční stability letadla. Letoun je vybaven

poháněným směrovým kormidlem, křidélky a výškovkou.

Letoun má konzolovou celokovovou

ocasní jednotku zabezpečenou proti selhání. Horizontální koncovky jsou namontovány v polovině svislé ploutve. Ovládací

plochy ocasní jednotky jsou konstruovány

z voštinových panelů a povrch ocasní plochy je z hliníkové slitiny.

Letoun má protipožární shozový systém

složený ze čtyř nezávisle otevíraných vodních dveří.

Motory Superscooper

d

Letoun je poháněn dvěma turbovrtulovými motory Pratt & Whitney Canada

PW123AF, z nichž každý poskytuje výkon 1 775 kW. Motory jsou namontovány v gondolách odolných proti poškození

a pohánějí vrtule Hamilton Standard

14SF-19. Čtyřlisté vrtule s konstantní rychlostí, plně do praporů, s reverzním stoupáním mají průměr 3,97 m.

pokračování

Letová paluba CL-415

Superscooper

d

Dvoupilotní letová paluba je vybavena

elektronickým letovým a informačním

systémem Honeywell EDZ-605 EFIS s duálními datovými počítači. Přístrojové desky mají integrovaný systém zobrazování

přístrojů, elektronický ukazatel polohy

(EADI) a elektronický ukazatel horizontální situace (EHSI). Kokpit je vybaven referenčním systémem orientace v poloze Litef

/Honeywell (AHRS) a rádiovým výškoměrem Honeywell.

Navigační sada zahrnuje volitelný systém

globálního určování polohy Garmin,

www.technikaatrh.cz

a