36
manipulační technika l doprava
Geis: „Obal až na prvním místě!”
Řekněme si to bez obalu: Zboží bez obalu prostě
bezpečně nepřevezete. Obaly jsou důležitou logistickou
disciplínou, a proto má skupina Geis speciální produkt,
který nazvala jednoduše Obaly.
Vedoucím produktu Obaly
je obalový specialista, Tomáš Körner.
Stojí za to si přečíst jeho názory.
p Jaké jsou aktuální trendy
v přepravních obalech?
Pohled na obaly a obalové materiály se
v poslední době mění. Zájmem zákazníků je, aby nejen přímo prodejní obal, ale
také přepravní a skupinové balení nemělo pouze „balicí” funkci, tedy sloužilo jen
jako ochrana zboží, ale záleží jim i na
designu a přidané hodnotě takových
obalů. Stále více platí, že i přepravní
obal může prodávat.
T+T T e c h n i k a a t r h 6 / 2 0 1 9
Extrémem v tomto trendu jsou ale naprosto nesmyslná balení, která například neodpovídají velikosti výrobku, jsou předimenzovaná ve spotřebě materiálu, mají vysoké
náklady na samotnou výrobu obalu i na zabalení. Ve finále tvoří obal značnou část
prodejní ceny, do které se navíc promítají
i zvýšené náklady na přepravu „vzduchu”.
Dalším trendem jsou ekologické „zelené” obaly. Na trhu však bohužel momentálně není v tomto sortimentu příliš široká
nabídka. Ekologické obaly jsou několikanásobně dražší než klasické, a proto se setkáváme s kuriózní situací, že zákazník chce
prostřednictvím obalů působit ekologicky,
ale skutečná ekologičnost ho v podstatě
nezajímá. Dává přednost ekonomickému
hledisku.
p Setkáváte se s celou
řadou zákazníků. Můžete
ze své zkušenosti říci, jaký
typ zákazníků se nejvíce podílí
na kvalitativním rozvoji oboru?
Zajímavé je, že na rozdíl od velkých zákazníků, kteří dávají přednost flexibilitě
a rychlosti dodávek, menší zákazníci mají
v otázce balení vyšší nároky a také více specifických požadavků. A samozřejmě téměř u všech zákazníků je podstatným
kritériem poměr mezi efektivitou obalového řešení a jeho cenou. To je také
jedním z důvodů, proč při specifikaci
nového obalového řešení očekávají, že
k finálnímu zabalení zboží povede co
nejméně kroků, což zkrátí čas a náklady
na manipulaci.
„Tahounem” ve vývoji efektivního balení
je aktuálně oblast e-commerce. Pro tento
typ zákazníků připravujeme například stále více žádané variabilní krabice, které se
dají velmi jednoduše přizpůsobit objemu zásilky, a není třeba řešit různé velikosti. Žádané jsou také krabice, které
mohou zákazníci e-shopů znovu použít
např. v případě reklamace či vrácení zboží. Efektivita je jasná: snížení nákladů na
obal a zároveň správný environmentální
přístup. Příklad: pokud používá zákazník
kartonové krabice se základnou např.
60x40 cm avšak s různou výškou, tak je