36

manipulační technika l doprava

Geis: „Obal až na prvním místě!”

Řekněme si to bez obalu: Zboží bez obalu prostě

bezpečně nepřevezete. Obaly jsou důležitou logistickou

disciplínou, a proto má skupina Geis speciální produkt,

který nazvala jednoduše Obaly.

Vedoucím produktu Obaly

je obalový specialista, Tomáš Körner.

Stojí za to si přečíst jeho názory.

p Jaké jsou aktuální trendy

v přepravních obalech?

Pohled na obaly a obalové materiály se

v poslední době mění. Zájmem zákazníků je, aby nejen přímo prodejní obal, ale

také přepravní a skupinové balení nemělo pouze „balicí” funkci, tedy sloužilo jen

jako ochrana zboží, ale záleží jim i na

designu a přidané hodnotě takových

obalů. Stále více platí, že i přepravní

obal může prodávat.

T+T T e c h n i k a a t r h 6 / 2 0 1 9

Extrémem v tomto trendu jsou ale naprosto nesmyslná balení, která například neodpovídají velikosti výrobku, jsou předimenzovaná ve spotřebě materiálu, mají vysoké

náklady na samotnou výrobu obalu i na zabalení. Ve finále tvoří obal značnou část

prodejní ceny, do které se navíc promítají

i zvýšené náklady na přepravu „vzduchu”.

Dalším trendem jsou ekologické „zelené” obaly. Na trhu však bohužel momentálně není v tomto sortimentu příliš široká

nabídka. Ekologické obaly jsou několikanásobně dražší než klasické, a proto se setkáváme s kuriózní situací, že zákazník chce

prostřednictvím obalů působit ekologicky,

ale skutečná ekologičnost ho v podstatě

nezajímá. Dává přednost ekonomickému

hledisku.

p Setkáváte se s celou

řadou zákazníků. Můžete

ze své zkušenosti říci, jaký

typ zákazníků se nejvíce podílí

na kvalitativním rozvoji oboru?

Zajímavé je, že na rozdíl od velkých zákazníků, kteří dávají přednost flexibilitě

a rychlosti dodávek, menší zákazníci mají

v otázce balení vyšší nároky a také více specifických požadavků. A samozřejmě téměř u všech zákazníků je podstatným

kritériem poměr mezi efektivitou obalového řešení a jeho cenou. To je také

jedním z důvodů, proč při specifikaci

nového obalového řešení očekávají, že

k finálnímu zabalení zboží povede co

nejméně kroků, což zkrátí čas a náklady

na manipulaci.

„Tahounem” ve vývoji efektivního balení

je aktuálně oblast e-commerce. Pro tento

typ zákazníků připravujeme například stále více žádané variabilní krabice, které se

dají velmi jednoduše přizpůsobit objemu zásilky, a není třeba řešit různé velikosti. Žádané jsou také krabice, které

mohou zákazníci e-shopů znovu použít

např. v případě reklamace či vrácení zboží. Efektivita je jasná: snížení nákladů na

obal a zároveň správný environmentální

přístup. Příklad: pokud používá zákazník

kartonové krabice se základnou např.

60x40 cm avšak s různou výškou, tak je