10

manipulační technika l doprava

Standardní jeřáby jsou pro nás snadné

a dokážeme je vyrábět ve velkých

množstvích. Přes konfigurátor si zákazník snadno zvolí parametry, které potřebuje, a pokud nemá žádné další speciální požadavky, jde zakázka přímo do

systému a zadává se do výroby. Minulý

rok jsme vyrobili 900 kusů těchto standardních jeřábů, ale v některých letech

byla produkce i 1 400 kusů. To znamená, že na naší montážní lince dokážeme

vyrábět až 8 kusů standardních jeřábů

denně.

p Jaký je postup výroby

mostového jeřábu?

Proces můžeme rozdělit na tři hlavní celky. V první fázi se věnujeme výrobě samotného „železa”, ať už jde o profilový,

krabicový anebo příhradový nosník. Podle

náročnosti zakázky může tato část trvat

několik hodin nebo i několik dní.

Druhá část je tryskání a lakování. Při běžných nátěrech je zde časová náročnost jeden den, aby byl povrch již suchý a schopný dalšího zpracování.

Třetí celek je montáž, kde část produktů

montujeme na jednom místě a část produktů prochází montážní linkou.

p Montážní linka

při výrobě jeřábů?

Práci na lince jsem zavedl už v roce 2013

ve výrobě v Německu. Po přesunu linky

sem do Slaného, jsme ji v jistém smyslu

dovedli k dokonalosti, ale stále nacházíme

prostor k vylepšování. Naše řešení považuji v rámci koncernu za unikátní. Má

4 stanoviště: začíná se mechanickou montáží, na dalším stanovišti dojde na elektrickou montáž, na 3. stanovišti se věnujeme

zkoušení a kontrole kvality a na posledním

stanovišti uzavíráme balením. Zabalený

jeřáb buď hned nakládáme, nebo jej zde

na potřebnou dobu zaskladníme, abychom jej pak dodali na místo určení ve

chvíli, kdy je vše připraveno pro montáž.

Na naší montážní lince dokážeme každých

90 minut expedovat jednu zakázku.

p Dostáváme se tak

k automatizaci. Jak se ve výrobě

jeřábů projevují trendy Průmyslu

4.0? Robotizace, digitalizace

– dají se tyto technologie u vás

využít?

Průmysl 4.0 se v naší výrobě projevuje

především v podpůrných systémech. Máme zde nadstavbu pro SAP, v níž si přehledně spravujeme všechny potřebné

údaje o každé zakázce.

Co se týká samotné výroby, pracujeme

na projektu robotického svařování, který

je bohužel aktuálně utlumený kvůli problémům spojeným s pandemií nemoci covid-19. Konkrétně chceme robotizovat

svařování příhradových nosníků, což by

znamenalo velkou úsporu. Pokud se tato

cesta osvědčí, dalším krokem bude robotické lakování.

p Uvažujete o využití 3D tisku?

Využíváme 3D tisk v rámci koncernu pro

některé komponenty. U nás se výrobě

komponent nevěnujeme, ale do budoucna jsme tomu otevření.

p Kam se bude ubírat další

vývoj ve zdvihací technice?

Například vaši příhradovou

konstrukci nosníku vnímám

jako přelomovou.

Výrobní a kancelářské prostory ve Slaném z leteckého pohledu

T+T T e c h n i k a a t r h 5 / 2 0 2 1

V konstrukci příhradového nosníku nám

velmi pomohl vývoj výpočetní techniky,

díky které jsme byli schopni spočítat parametry a dát materiál jen tam, kde je