10
manipulační technika l doprava
Standardní jeřáby jsou pro nás snadné
a dokážeme je vyrábět ve velkých
množstvích. Přes konfigurátor si zákazník snadno zvolí parametry, které potřebuje, a pokud nemá žádné další speciální požadavky, jde zakázka přímo do
systému a zadává se do výroby. Minulý
rok jsme vyrobili 900 kusů těchto standardních jeřábů, ale v některých letech
byla produkce i 1 400 kusů. To znamená, že na naší montážní lince dokážeme
vyrábět až 8 kusů standardních jeřábů
denně.
p Jaký je postup výroby
mostového jeřábu?
Proces můžeme rozdělit na tři hlavní celky. V první fázi se věnujeme výrobě samotného „železa”, ať už jde o profilový,
krabicový anebo příhradový nosník. Podle
náročnosti zakázky může tato část trvat
několik hodin nebo i několik dní.
Druhá část je tryskání a lakování. Při běžných nátěrech je zde časová náročnost jeden den, aby byl povrch již suchý a schopný dalšího zpracování.
Třetí celek je montáž, kde část produktů
montujeme na jednom místě a část produktů prochází montážní linkou.
p Montážní linka
při výrobě jeřábů?
Práci na lince jsem zavedl už v roce 2013
ve výrobě v Německu. Po přesunu linky
sem do Slaného, jsme ji v jistém smyslu
dovedli k dokonalosti, ale stále nacházíme
prostor k vylepšování. Naše řešení považuji v rámci koncernu za unikátní. Má
4 stanoviště: začíná se mechanickou montáží, na dalším stanovišti dojde na elektrickou montáž, na 3. stanovišti se věnujeme
zkoušení a kontrole kvality a na posledním
stanovišti uzavíráme balením. Zabalený
jeřáb buď hned nakládáme, nebo jej zde
na potřebnou dobu zaskladníme, abychom jej pak dodali na místo určení ve
chvíli, kdy je vše připraveno pro montáž.
Na naší montážní lince dokážeme každých
90 minut expedovat jednu zakázku.
p Dostáváme se tak
k automatizaci. Jak se ve výrobě
jeřábů projevují trendy Průmyslu
4.0? Robotizace, digitalizace
– dají se tyto technologie u vás
využít?
Průmysl 4.0 se v naší výrobě projevuje
především v podpůrných systémech. Máme zde nadstavbu pro SAP, v níž si přehledně spravujeme všechny potřebné
údaje o každé zakázce.
Co se týká samotné výroby, pracujeme
na projektu robotického svařování, který
je bohužel aktuálně utlumený kvůli problémům spojeným s pandemií nemoci covid-19. Konkrétně chceme robotizovat
svařování příhradových nosníků, což by
znamenalo velkou úsporu. Pokud se tato
cesta osvědčí, dalším krokem bude robotické lakování.
p Uvažujete o využití 3D tisku?
Využíváme 3D tisk v rámci koncernu pro
některé komponenty. U nás se výrobě
komponent nevěnujeme, ale do budoucna jsme tomu otevření.
p Kam se bude ubírat další
vývoj ve zdvihací technice?
Například vaši příhradovou
konstrukci nosníku vnímám
jako přelomovou.
Výrobní a kancelářské prostory ve Slaném z leteckého pohledu
T+T T e c h n i k a a t r h 5 / 2 0 2 1
V konstrukci příhradového nosníku nám
velmi pomohl vývoj výpočetní techniky,
díky které jsme byli schopni spočítat parametry a dát materiál jen tam, kde je