6

kaleidoskop

chytrých továren po autonomní automobily. Co znamená průmyslová třída a proč je důležité splňovat podmínky této třídy?

Průmysl 4.0, který přináší konektivitu a automatizaci do tradičních průmyslových odvětví, zažívá enormní nárůst dat. Odvětví

IIoT v průmyslové automatizaci spojuje odlišné aktivity, jako je

například řízení skladových zásob nebo aplikace v nasazení, jako

jsou drony nebo roboty. Rozšiřující se automatizace generuje obrovské množství dat shromážděných bezpočtem senzorů.

Aplikace průmyslového internetu věcí (IIoT) napříč dodavatelským řetězcem tvoří a spotřebovávají tolik dat, jako nikdy před tím.

Odborníci odhadují, že do roku 2023 bude 90 % vytvořených dat

generováno stroji a zařízeními1. Potřeba víceúčelového a odolného úložiště poroste s tím, jak se stále více průmyslových aplikací učí

využívat umělou inteligenci (AI) a algoritmy strojového učení (ML),

aby získaly informace pro svoji činnost v aktuálním čase.

Trend směřující k digitálně propojeným zařízením znamená, že

se bude více výpočetní kapacity přesunovat z centra na periferie

a na koncové body proto, aby zařízení IIoT mohla analyzovat data

a reagovat v reálném čase. Odvětvové zdroje tvrdí, že v roce 2021

množství dat uložených na propojených zařízeních bude 4,5krát

vyšší než data uložená v datových centrech2.

Periferní zařízení a zařízení na koncových bodech jsou často

umístěna na vzdálených místech samostatně nebo v propojení do

systému. Co mají společného, je to, že zažívají teplotní otřesy, mechanické otřesy a vibrace. Může to být robotická paže v továrně

nebo dron monitorující pole. Tyto stroje vyžadují datová úložiště,

která odolají náročným podmínkám a vlivům a současně generují,

zpracují a pojmou příval dat.

Automobilový průmysl je jedním z největších sektorů IIoT. S tím,

jak chytrá auta budou ještě chytřejší a propojenější, bude třeba

mít na palubě vozu více technologií. Nároky na cílové cestě k autonomnímu provozu stále porostou.

Průmysl se stále více automatizuje, roste doprava jako ucelená

služba TaaS (Transportation as a Service) a digitalizuje se řízení

a správa automobilového parku. To přinese další příslušné aplikace. Celá řada palubních senzorů, které zahrnují kamery, radar

a měření vzdálenosti LiDAR, poskytuje data do systému strojového učení a generují data další. Související odvětví, jako například

pojišťovnictví, budou potřebovat data v případě nehody nebo neočekávané události. Všechna tato potřebná data budou muset být

nejprve shromážděna a následně nahrána na cloudová úložiště na

denní (nebo častější) bázi podle zvolené aplikace.

Úložiště pro průmyslové aplikace musí být navržena tak, aby

zvládala specifické podmínky, se kterými se aplikace IIoT setkávají.

www.westerndigital.com

Olejová vana s komponenty

LANXESS je součástí

automatických převodovek

nejnovější generace

Olejová vana používaná u špičkových převodovek automobilů

je vyrobená z produktu Durethan Polyamid PA6 od společnosti

T+T T e c h n i k a a t r h 5 / 2 0 2 1

LANXESS. Polyamidy totiž oproti ocelovému plechu či tlakově litému hliníku nabízejí řadu výhod. V rámci lehké konstrukce a funkčnosti snižují náklady a umožňují i flexibilitu z hlediska designu.

Zejména polyamid 66 proto v posledních letech našel široké využití při sériové výrobě těchto velkých vstřikovaných dílů. K těmto

účelům je stále využívanější i polyamid 6. Příkladem je olejová

vana na převodovku vyrobená společností IBS Filtran GmbH, ve

kterém je použit Durethan BKV35H2.0 od společnosti LANXESS.

Je součástí automatických převodovek nejnovější generace pro

vozidla od různých výrobců. „IBS Filtran a LANXESS se těší dlouhodobému a úspěšnému partnerství ve vývoji komponentů pro

převodovky v osobních automobilech. Jedním z vrcholů naší společné práce byl vývoj první plastové olejové vany pro převodovky automobilů,“ podotýká Babak Talebloo, klíčový manažer IBS

Filtran ve společnosti LANXESS.

„Za použitím našeho polyamidu 6 v nové olejové vaně stály

dva hlavní faktory. Splňuje klíčové požadavky týkající se tepelné

odolnosti a kvality povrchu a je mnohem levnější než jakýkoli

srovnatelný polyamid 66,“ vysvětluje Christof Boden, expert na

plastové součásti v obvodech olejů pro automobily společnosti LANXESS. IBS Filtran rozsáhle zkoumala olejovou a tepelnou

odolnost polyamidu 6 vyztuženého 35% hmotnosti krátkých

skleněných vláken.

Vytrvalostní testy při 150 °C v různých převodových olejích

ukázaly, že pokud jde o opotřebení, není zde žádný rozdíl proti

srovnatelnému polyamidu 66. Ve skutečnosti má polyamid 6 o něco lepší odolnost proti nárazu a prodloužení při přetržení, což

znamená, že olejová vana obecně lépe snáší štěrk a kamínky na

vozovce. Zmiňovaná olejová vana má i skvělé výsledky v oblasti

těsnění. Polyamid 6 také zabraňuje deformaci výrobku. Jednou

z jeho silných stránek je dobrá svařitelnost materiálu. Vnitřní plášť

olejového filtru je spojen s hlavním tělem pánve pomocí vibračního svařování. „Svarový šev vykazuje ohromnou pevnost, a proto

je schopen spolehlivě odolat tlaku,“ vysvětluje Boden.

Za poslední tři roky se cena polyamidu 66 zvyšovala. Bylo to

hlavně kvůli nedostatku adiponitrilu, primárního produktu pro

výrobu materiálu, a v některých případech není k dispozici v dostatečném množství. To také přimělo výrobce plastových dílů

pro olejové okruhy, aby hledali cenově dostupnější a spolehlivěji

dostupné alternativy k polyamidu 66. Polyamid 6 byl proto díky

svým vlastnostem jasnou volbou. „Například kromě olejových

van převodovek automobilů stále častěji vidíme, že se v sériové

výrobě a vývoji používají olejové vany nákladních vozidel a kryty

hlav válců vyrobené z polyamidu 6,“ vysvětluje Boden.

LANXESS neustále rozšiřuje svoji nabídku polyamidů pro olejové okruhy vozidel. Mezi nové přírůstky patří Durethan ECOBKV30H2.0, ECOBKV35H2.0 a ECOBKV60XF. Recyklovaná vlákna vyrobená z odpadního skla tvoří 30%, 35% a 60% hmotnosti

těchto tří sloučenin polyamidu 6.