manipulaèní technika I doprava I automobilový prùmysl

Komponenty vodní elektrárny Norsko Gberüder Weiss

Švédsku do největšího evropského měděného dolu poblíž města Bor v Srbsku. „S ohledem na rozměry obou strojů bylo nutné cestovat v noci, navíc

s policejním doprovodem po celé trase

transportu. Přestože každý z nakladačů

váží bezmála 52 tun a jeho rozměry jsou

11,43×3,97×4,17 metrů, nečinila tato zakázka našim zkušeným kolegům žádné

mimořádné obtíže,“ uvádí Kodada.

59

Hydraulický lis 80tun Šanghaj Bremehaven Rumunsko GW

Transport hydraulického

lisu z Číny

d

Další výjimečnou přepravní zakázkou Gebrüder Weiss byl přesun 80 000 kilogramů

těžkého hydraulického lisu. Toto zařízení

bylo potřeba vyzvednout v Šanghaji, s využitím plavidla RORO jej odvézt do německého Bremehavenu a odtud po silnici

do Rumunska. „Tento o poznání složitější způsob kombinující lodní přepravu se

silniční jsme zvolili zejména pro její spolehlivost a vyšší rychlost ve srovnání s námořním transportem break bulk zásilek

přes Černé moře. Tato konkrétní úspěšně

provedená zakázka se stala základem další spolupráce. Pro stejného klienta jsme

v následujícím období přepravili v součtu

2 000 tun dalšího nákladu,“ uvádí Jan Kodada.

p

www.gw-world.com

Studium IT oborů:

kdo „na to má“ a co je třeba zvážit?

Jistota uplatnění,

možnost práce na

dálku, zkrácené úvazky

a nadprůměrné výdělky.

To jsou výhody většiny

IT profesí, jejichž záběr

se neustále zvyšuje.

Vysokoškolských

absolventů ICT oborů

však dlouhodobě ubývá,

na stejně lukrativní pozice

totiž lze dosáhnout

i s nižším vzděláním. ICT

odborníků s maturitou

pracuje v Česku 80 tisíc.

Mezi lety 2011 a 2019 se počet vysokoškolských studentů oborů ICT snížil téměř

o pětinu. Nyní navíc na vysoké školy přicházejí slabé populační ročníky a lze očekávat, že množství absolventů bude dál

klesat. „Důvodem je demografická křivka,

ale také fakt, že pozice ICT odborníků jsou

firmami velmi poptávány, a to ve všech odvětvích. Pokud se nejedná o státní sféru,

zaměstnavatelé hledí spíš než na tituly na

prokazatelné IT schopnosti a zápal pro věc.

Nadané maturanty pak zláká uplatnění na

nadstandardně ohodnocených pozicích

a pokračující studium na VŠ přeruší, aby

se věnovali slibné kariéře, leckdy v zahraničí. Stejně obvyklé je také zakládání menších

firem, například na tvorbu webových stránek, a plné ponoření se do podnikání už kolem 20. roku,“ uvedl Martin Vodička, ředitel

Soukromé střední školy výpočetní techniky

(SSŠVT), která při svém vzniku v roce 1994

stála u zrodu ICT oboru v Česku.

ICT odborník už dávno neznamená jen

vývojář vysokoškolák, stejně žádaní jsou

absolventi s maturitou. V Česku jich v různých odvětvích pracuje kolem 80 tisíc.

Vědomostní základ v oboru informačních

technologií v současnosti otevírá dveře

k mnoha různorodým profesím – v průmyslu, stavebnictví, v marketingu, vzdělávání i zdravotnictví.

Ačkoli by si řada mladých přála kariéru

v ICT oborech, od studia je obvykle odrazují

obavy z náročnosti a nízké sebevědomí. Bojí se, že nemají tolik „matematický mozek“.

Převaha mužů v IT profesích je stále značná – na deset IT odborníků připadá v Česku jedna žena. Situace se lehce zlepšuje,

ve společnosti jsou však stále zažity mýty,

které se promítají do výchovy dívek a jejich

technického zaměření. „Chlapci tvoří 90

až 95 procent studentů, na druhou stranu dívky jsou ve škole na mužský kolektiv

zvyklé a později v praxi je máloco rozhodí,

jsou připraveny vést jakýkoli mužský tým.

Od IT odborníků se vyžaduje samostatnost

a spolehlivost a to jsou schopnosti, které

mívají dívky mnohdy lepší než chlapci,“ poukázal Martin Vodička.

Stále platí, že dívky se při studiu IT zaměřují spíš na „méně technické“ obory jako grafiku a design, zájem ale postupně

roste také o programování či správu počítačových sítí. „Obory IT dnes zasahují

skutečně všude – velký potenciál mají například ve zdravotnictví a sociální sféře,

k čemuž mají ženy přirozeně blízko. Jejich

empatie a sociální cítění jsou ale ceněny

také třeba v marketingu nebo při vývoji

uživatelsky příhodných aplikací. Studentka

se základem v programování a s tvorbou

webů si může vybírat uplatnění zcela podle svých zájmů – od průmyslových odvětví

po vzdělávání či vlastní projekty. Flexibilní povahu práce pak většina absolventek

oceňuje i později, po založení rodiny,“ dodal Martin Vodička.

p

www.sssvt.cz

w w w. t e c h n i k a a t r h . c z