kompresory l vzduchotechnika

neustálého růstu nejen v Itálii, ale i ve

zbytku světa. Jako dosud poslední, ale velmi důležitá, byla v roce 2019 otevřena nová pobočka v USA.

Pneumax v Česku a Slovensku d

V České republice a na Slovensku je od

roku 2006 reprezentantem Pneumaxu firma PNEUMAX Automation s.r.o. se sídlem v Opavě, která nabízí kompletní sortiment mateřské firmy, ale i jiných italských

výrobců např. firem Procom a Elettrotec.

Kromě nabídky pneumatických prvků poskytujeme i kompletní servis, který zahrnuje poradenství, návrhy pneumatických

systémů dle požadavků zákazníků a účast

při montáži. Tato služba je realizována

prostřednictvím kvalifikovaných a odborně zdatných pracovníků centrály i obchodních zástupců, pracujících v jednotlivých regionech obou republik.

Pneumax a jeho novinky

d

Mezi nejnovější výrobky firmy Pneumax

v oblasti průmyslové automatizace patří

solenoidové ventily série 3000, pro samostatnou montáž i pro montáž ventilových

terminálů, které jsou schopny pracovat

s tlaky od vakua až po 10 bar. Podobně jako u předchozí řady terminálů OPTYMA

je možné použít je s nejběžnějšími protokoly (např. EtherNet, Profinet, atd.). Díky

investici v posledních letech nabízí Pneumax i elektrické válce a elektromechanické lineární pohony.

Sídlo společnosti Pneumax S.p.A. v Luranu v severoitalské provincii Bergamo

V oblasti automatizace procesů je nyní

dostupná řada prvků z nerezové oceli

a hliníku, vhodných pro aplikace se speciálními médii a ve specifických prostředích.

Samozřejmostí jsou nejrůznější certifikáty

těchto výrobků jako např. ATEX, EAC,

NEPSI,SIL a další.

Obchodní jednotka AUTOMOTIVE pak

nabízí řadu produktů určených pro automobilové výrobní linky se zvláštním zaměřením na aplikace zpracování plechu. Jedná

se zejména o upínky, polohovací a upínací

jednotky a rotační jednotky.

Z této řady nových investic je zřejmé, že

nelehký rok 2020 rozvoj firmy Pneumax

S.p.A. nezastavil, ale byl pro ni naopak

v mnohém podnětem, výzvou a inspirací

na další cestě k jejímu růstu.

p

PNEUMAX Automation s.r.o.

U Panského mlýna 240/9, 747 06 Opava

tel.: +420 553 760 953-9

fax: +420 553 663 464

e-mail: pneumax@pneumaxsro.cz

www.pneumaxsro.cz

Nový mobilní osvětlovací systém pomůže malým letištím

Dá se složit do vozíku, zapřáhnout za

osobní auto a odvézt kamkoliv. To je jedna z výhod systému MoLiS, mobilní letištní světelné soustavy, kterou vyvinula firma

TRANSCON ELECTRONIC SYSTEMS ve

spolupráci s Leteckým ústavem Fakulty

strojního inženýrství VUT v Brně. MoLiS

by mohl na malých letištích nahradit zastaralé systémy, které na mnoha místech dosluhují. Využití ale najde i jako záložní

soustava pro velká letiště, nebo v případě,

že je potřeba připravit přistávací dráhu

v místě, které jako letiště běžně neslouží.

„Na malých letištích se dodnes používají

systémy vyvinuté v Československu někdy

na počátku 60. let. Tehdy

vznikly primárně pro vojenské použití, nicméně později

se začaly používat i na malých

aeroklubových letištích, kde

přežívají dodnes. Jejich technický stav je ale stále obtížněji udržitelný, na původní

systémy se již nevyrábí náhradní díly a řada malých letišť proto musela noční lety ukončit. To

nás vedlo k nápadu pokusit se vyvinout

systém zcela nový,” popisuje Jiří Chlebek

z Leteckého ústavu FSI.

Výzkumníci spojili síly s renomovaným

výrobcem letištních světel, českou firmou

TRANSCON ELECTRONIC SYSTEMS. Na

jejích bedrech ležel vývoj systému po

technické stránce, Letecký ústav pracoval

zejména na testování soustavy. „Systém

MoLiS byl zkoušen na řadě letišť po celé

republice. Jednalo se jak o letiště, která disponují starým systémem, případně jej už

nemají v provozu, tak o letiště, která zatím

s nočním provozem neměla zkušenosti.

Už během testování projevila řada malých letišť o nový systém zájem,” dodává

Chlebek.

Součástí tříletého projektu MoLiS byla

i příprava certifikované metodiky. Ta má

pomoci definovat požadavky na světelné

soustavy pro malá letiště, nyní ji schvaluje

Ministerstvo dopravy. Nové předpisy by

měly narovnat současný stav, kdy se počítá s použitím pevných osvětlovacích soustav pro letiště se stálým nočním provozem, v praxi ale malá letiště provozují

noční lety jen pár měsíců v roce. Tomu jde

vstříc i MoLiS, který je mobilní a počítá se

s jeho využitím po omezenou dobu. p

Foto: Letecký ústav FSI VUT

www.fme.vutbr.cz

www.technikaatrh.cz

15