pohony l automatizace l převody
Pohonné řešení NORD
d
Společnost NORD DRIVESYSTEMS dodala pro heliostaty systému Gemasolar
vysoce výkonné převodové motory
NORDBLOC.1 velikosti 5. Každý zrcadlový prvek je vybaven dvěma z těchto jednotek, které přebírají přesné sledování
slunce ve dvou osách. Převodovky
NORDBLOC.1 se svojí konstrukcí pro danou aplikaci ideálně hodí, obzvláště pak
pro svoje velká a předimenzovaná ložiska,
velké radiální a axiální únosnosti hřídele
a jejího uložení a pro vysokou životnost
ozubení a ložisek převodovky. Moderní
hliníková konstrukce skříně převodovky
optimalizované dle FEM je odolná povětrnostním vlivům, lehká a flexibilní.
p
www.nord.com
Drony a pozemní roboty budou zkoumat jeskyně
Býčí skála
Od 20. do 24. července budou odborníci
z katedry kybernetiky a katedry počítačů
zkoumat jeskyně v komplexu Býčí skála
v Moravském krasu. K monitorování nepřístupných prostor jim pomohou drony
a pozemní roboty. Průzkum bude zároveň
přípravou na účast v dalším kole soutěže
Defense Advanced Research Projects
Agency (DARPA).
Pozemní roboty z katedry kybernetiky
budou v jeskynním terénu sbírat a vyhodnocovat data, drony pak budou monitorovat vertikální jeskynní komíny, které jsou
speleologům obtížně přístupné. Celosvětově unikátní také bude autonomní
létání nad ponornou řekou a jezírky, které se v jeskyním komplexu vyskytují.
Vedoucí týmu Multirobotických systémů
FEL ČVUT Dr. Martin Saska k unikátnímu
průzkumu uvedl: „Největší výzvu pro nasazení plně autonomních létajících robotů
představuje přechod z horizontálního letu
chodbou systému do vertikální šachty, jejíž ústí musí být v reálném čase detekováno a mapováno palubními senzory, protože nasazovaný autonomní systém nebude
znát předem mapu jeskyní. Kromě navigace dronů v neznámém prostředí jeskyní
a nutnosti autonomně prolétávat velmi úzkými prostupy, pro nás velkou neznámou
představuje autonomní let nad tekoucí řekou v podzemí, a tedy bez GPS a dostatečného osvětlení. Tekoucí voda a odlesky palubních reflektorů mohou být
matoucí pro naše systémy přesné stabilizace a řízení dronů. Kromě aplikace průzkumu jeskyních komplexů a dolů námi
vyvíjený a příští týden testovaný systém
může nalézt uplatnění v letecké inspekci
kanalizací, ventilačních šachet, tunelů,
přehrad a průmyslových komplexů, prostě všude tam, kde je obtížné se dostat a
kde nedostatečné osvětlení, absence
GPS a nutnost létat blízko překážkám znemožňuje nasazení komerčně dostupných
dronů.”
Ke sběru dat pozemními roboty se vyjádřili doc. Karel Zimmermann a prof.
Tomáš Svoboda z katedry kybernetiky:
„Velkou výzvou pro pozemní roboty je
nutnost autonomního přejíždění velmi
složitého a předem neznámého terénu.
Na rozdíl od přejíždění běžných překážek
jako jsou schody nebo rampy, může být
tvar jeskynního terénu a jeho fyzikální
vlastnosti téměř libovolné a nelze se na to
předem připravit. Vzhledem ke složitosti
prostředí (tma, vlhkost povrchu a nemožnost použití GPS) očekáváme, že většina
běžných algoritmů pro tvorbu mapy a lokalizaci robota bude selhávat, což výrazně
zvyšuje riziko poškození robota. Největší
obavy pak samozřejmě plynou z uvíznutí
robota ve špatně dostupném místě. Mimo výše zmíněných aplikací vidíme velký
potenciál vyvíjených algoritmů i pro úlohy
typu „last mile delivery”, ve kterých se robot musí často navigovat bez použití GPS,
ve velmi složitém dynamickém prostředí
jako je třeba veliký obchodní dům.”
V průběhu akce bude jeskynní komplex uzavřen pro veřejnost. Pro média je
pak vyhrazen termín 23. července od
10:00 do 14:00 hodin. Je ale třeba se
předem registrovat na e-mailu libuse.petrzilkova@fel.cvut.cz, a to do 21. července, 14:00 hodin.
Samostatná Fakulta elektrotechnická
ČVUT vznikla v roce 1950. V dnešní době
se skládá ze 17 kateder umístěných ve
dvou budovách: v rámci hlavního kampusu ČVUT v Dejvicích a v naší historické
budově na Karlově náměstí. Fakulta elektrotechnická poskytuje prvotřídní vzdělání
v oblasti elektrotechniky a informatiky,
elektroniky, telekomunikací, automatického řízení, kybernetiky a počítačového inženýrství.
p
www.fel.cvut.cz
www.technikaatrh.cz
41