52

služby l podpora výroby

Mobilní terminály HMI

zlepšují spolupráci provozních

pracovníků a pracovníků údržby

Rich Carpenter, produktový manažer řešení pro

automatizaci strojů ve společnosti Emerson, vysvětluje,

jak mobilní terminály HMI posilují probíhající sbližování

rolí provozních pracovníků a pracovníků údržby.

Tradiční výrobní závody mají jeden nebo několik velínů

obsluhovaných operátory, kteří sledují stav všech

systémů a zařízení, vydávají povely a podle potřeby

adresují výstrahy. Většina výrobních závodů má také

své pracovníky údržby, kteří mohou reagovat na

provozní problémy, provádět příslušná opatření

a hlásit výsledky zpět provoznímu personálu ve velínu.

Tam, kde problémy se zařízením mohou

přímo ovlivnit kvalitu výroby nebo její dostupnost, je nezbytné, aby operátoři a technici údržby spolupracovali na rychlém vyřešení problémů. Koordinace akcí mezi

těmito dvěma odděleními však může být

náročná a může docházet ke zpožděním.

Vzhledem k potřebě zlepšit výkonnost výrobních závodů je zapotřebí modernější,

efektivnější a účinnější přístup. To vyžaduje, aby pracovníci provozu i údržby někdy

vykonávali dvě role (údržba a obsluha)

s určitým překrýváním odpovědností.

Tuto transformaci podporuje technika

mobilních terminálů HMI (Human Machine Interface), které pracovníkům komfortně poskytují informace, jež potřebují

v prostředí průmyslových provozů. Moderní mobilní panely a přenosné terminály

HMI umožňují zlepšit efektivitu provozu

tím, že posilují spolupráci mezi provozními

pracovníky a pracovníky údržby.

Statická zařízení HMI

d

Operátoři v konvenčních velínech obvykle pracují na pevných terminálech, tj. na

počítačích PC s aplikací HMI. V provozním prostředí jsou potom často nainstalována další zařízení HMI. To mohou být

jednotlivá tlačítka nebo menší displeje.

Zařízení jsou obvykle instalována v blízkosti stroje nebo zařízení a nabízejí jen

omezené funkce.

Když operátoři obdrží výstrahu nebo

identifikují problém se zařízením nebo

částí zařízení, dalším krokem je často kontaktování pracovníka oddělení údržby,

který se vydá do provozu a problém vyřeší. Operátor zůstane na svém pracovišti

T+T T e c h n i k a a t r h 1 – 2 / 2 0 2 1

a možná bude komunikovat s pracovníky

údržby prostřednictvím vysílačky, aby jim

objasnil, co vidí na místních obrazovkách.

Ačkoli je to osvědčený a mnohokrát prověřený přístup, je těžkopádný, přináší

zpoždění a vytváří možnost vzniku chyb.

Proto je třeba jiný, lepší přístup, v němž se

tyto dvě oblasti sbližují.

Konvergence IT/ OT

d

Konvergence informačních systémů (IT)

s provozními technikou (OT) se zvyšuje,

protože hardware, software, sítě a protokoly vycházející z oblasti IT se postupně

integrují s hardwarem OT, jako jsou PLC

a HMI. Historicky byla tato zařízení mnohem specializovanější a plnila své vyhrazené úkoly. Konvergence IT/OT není jen

o integraci technických prostředků, ale také o lepší koordinaci pracovníků obou

uvedených oblastí. Výsledkem je efektivnější provoz.

Konvergence se odehrává také ve výrobní oblasti. Týká se prolínání rolí operátorů a pracovníků údržby, které umožňuje

rostoucí konvergence IT/OT.

Konvergence IT/OT přináší na trh širokou škálu pokročilých mobilních terminálů HMI. Využívání mobilní techniky v každodenním životě se stává stále běžnější

a flexibilita, kterou tato technika poskytuje, podporuje její rychlé přijetí i v průmyslovém prostředí. Klíčovým požadavkem

je odolnost zařízení a jejich výkonnost.

V některých závodech je možné pro

specifické funkce HMI použít běžné mobilní telefony, jež však zaměstnancům většinou umožňují na jejich vlastním zařízení

data jen číst. Jinde se vyžadují specifická

zařízení HMI nebo průmyslové odolné

tablety, které lze konfigurovat tak, aby

umožňovaly technologie jak monitorovat,

tak i řídit.

Bez ohledu na typ použitého mobilního

zařízení HMI je výsledkem to, že operátoři již nejsou vázáni na velín a pracovníkům

údržby jsou k dispozici aktuální informace

přímo v provozním prostředí. To umožňuje zaměstnancům s konvergovanou rolí

provozních pracovníků a pracovníků

údržby identifikovat problém, dojít k zařízení a problém vyřešit.

Rozšířené možnosti

terminálů HMI

d

V některých případech může být nadále

vyžadováno pevné zařízení s aplikací

HMI, ale mnohde se budou využívat výhody mobilních terminálů HMI. Mobilní

terminály HMI komě toho, že v případě

problémů poskytují zaměstnancům nacházejícím se kdekoliv v závodě aktuální

provozní informace, také odstraňují potřebu přímé interakce mezi operátorem

a pracovníky údržby a vytvářejí prostor

pro lepší a hladší spolupráci.

Výhody jsou zřejmé, protože operátoři

si mohou svůj terminál HMI přinést přímo

na výrobní linku, což jim pomáhá rychleji

identifikovat a řešit problémy. Příkladem

toho může být nové nastavení požadované hodnoty regulované veličiny a následné sledování účinku tohoto zásahu. Jestliže operátor vyžaduje podporu technika

údržby, může ho kontaktovat prostřednictvím mobilního rozhraní HMI a mohou na řešení problému spolupracovat.

Fixní a mobilní zařízení HMI umožňují také pracovníkům údržby vykonávat určité

úkony, které byly dříve vyhrazené operátorům, např. reagovat na alarmy.

Konvergence IT/OT pomáhá zlepšovat

funkce mobilních terminálů HMI. Příkladem toho jsou nejnovější řídicí jednotky

OT, které zahrnují nejen tradiční logické

řízení známé z programovatelných automatů (PLC), ale nyní mají také výpočetní

schopnosti podobné PC. PLC nyní může

vykonávat pokročilé zpracování dat, jako

je analýza v reálném čase, aniž by došlo

k narušení jeho základních řídicích funkcí. Nejnovější PLC mohou dokonce přímo obsluhovat grafiku mobilních zařízení. Rozšířený okruh informací pomáhá