52
služby l podpora výroby
Mobilní terminály HMI
zlepšují spolupráci provozních
pracovníků a pracovníků údržby
Rich Carpenter, produktový manažer řešení pro
automatizaci strojů ve společnosti Emerson, vysvětluje,
jak mobilní terminály HMI posilují probíhající sbližování
rolí provozních pracovníků a pracovníků údržby.
Tradiční výrobní závody mají jeden nebo několik velínů
obsluhovaných operátory, kteří sledují stav všech
systémů a zařízení, vydávají povely a podle potřeby
adresují výstrahy. Většina výrobních závodů má také
své pracovníky údržby, kteří mohou reagovat na
provozní problémy, provádět příslušná opatření
a hlásit výsledky zpět provoznímu personálu ve velínu.
Tam, kde problémy se zařízením mohou
přímo ovlivnit kvalitu výroby nebo její dostupnost, je nezbytné, aby operátoři a technici údržby spolupracovali na rychlém vyřešení problémů. Koordinace akcí mezi
těmito dvěma odděleními však může být
náročná a může docházet ke zpožděním.
Vzhledem k potřebě zlepšit výkonnost výrobních závodů je zapotřebí modernější,
efektivnější a účinnější přístup. To vyžaduje, aby pracovníci provozu i údržby někdy
vykonávali dvě role (údržba a obsluha)
s určitým překrýváním odpovědností.
Tuto transformaci podporuje technika
mobilních terminálů HMI (Human Machine Interface), které pracovníkům komfortně poskytují informace, jež potřebují
v prostředí průmyslových provozů. Moderní mobilní panely a přenosné terminály
HMI umožňují zlepšit efektivitu provozu
tím, že posilují spolupráci mezi provozními
pracovníky a pracovníky údržby.
Statická zařízení HMI
d
Operátoři v konvenčních velínech obvykle pracují na pevných terminálech, tj. na
počítačích PC s aplikací HMI. V provozním prostředí jsou potom často nainstalována další zařízení HMI. To mohou být
jednotlivá tlačítka nebo menší displeje.
Zařízení jsou obvykle instalována v blízkosti stroje nebo zařízení a nabízejí jen
omezené funkce.
Když operátoři obdrží výstrahu nebo
identifikují problém se zařízením nebo
částí zařízení, dalším krokem je často kontaktování pracovníka oddělení údržby,
který se vydá do provozu a problém vyřeší. Operátor zůstane na svém pracovišti
T+T T e c h n i k a a t r h 1 – 2 / 2 0 2 1
a možná bude komunikovat s pracovníky
údržby prostřednictvím vysílačky, aby jim
objasnil, co vidí na místních obrazovkách.
Ačkoli je to osvědčený a mnohokrát prověřený přístup, je těžkopádný, přináší
zpoždění a vytváří možnost vzniku chyb.
Proto je třeba jiný, lepší přístup, v němž se
tyto dvě oblasti sbližují.
Konvergence IT/ OT
d
Konvergence informačních systémů (IT)
s provozními technikou (OT) se zvyšuje,
protože hardware, software, sítě a protokoly vycházející z oblasti IT se postupně
integrují s hardwarem OT, jako jsou PLC
a HMI. Historicky byla tato zařízení mnohem specializovanější a plnila své vyhrazené úkoly. Konvergence IT/OT není jen
o integraci technických prostředků, ale také o lepší koordinaci pracovníků obou
uvedených oblastí. Výsledkem je efektivnější provoz.
Konvergence se odehrává také ve výrobní oblasti. Týká se prolínání rolí operátorů a pracovníků údržby, které umožňuje
rostoucí konvergence IT/OT.
Konvergence IT/OT přináší na trh širokou škálu pokročilých mobilních terminálů HMI. Využívání mobilní techniky v každodenním životě se stává stále běžnější
a flexibilita, kterou tato technika poskytuje, podporuje její rychlé přijetí i v průmyslovém prostředí. Klíčovým požadavkem
je odolnost zařízení a jejich výkonnost.
V některých závodech je možné pro
specifické funkce HMI použít běžné mobilní telefony, jež však zaměstnancům většinou umožňují na jejich vlastním zařízení
data jen číst. Jinde se vyžadují specifická
zařízení HMI nebo průmyslové odolné
tablety, které lze konfigurovat tak, aby
umožňovaly technologie jak monitorovat,
tak i řídit.
Bez ohledu na typ použitého mobilního
zařízení HMI je výsledkem to, že operátoři již nejsou vázáni na velín a pracovníkům
údržby jsou k dispozici aktuální informace
přímo v provozním prostředí. To umožňuje zaměstnancům s konvergovanou rolí
provozních pracovníků a pracovníků
údržby identifikovat problém, dojít k zařízení a problém vyřešit.
Rozšířené možnosti
terminálů HMI
d
V některých případech může být nadále
vyžadováno pevné zařízení s aplikací
HMI, ale mnohde se budou využívat výhody mobilních terminálů HMI. Mobilní
terminály HMI komě toho, že v případě
problémů poskytují zaměstnancům nacházejícím se kdekoliv v závodě aktuální
provozní informace, také odstraňují potřebu přímé interakce mezi operátorem
a pracovníky údržby a vytvářejí prostor
pro lepší a hladší spolupráci.
Výhody jsou zřejmé, protože operátoři
si mohou svůj terminál HMI přinést přímo
na výrobní linku, což jim pomáhá rychleji
identifikovat a řešit problémy. Příkladem
toho může být nové nastavení požadované hodnoty regulované veličiny a následné sledování účinku tohoto zásahu. Jestliže operátor vyžaduje podporu technika
údržby, může ho kontaktovat prostřednictvím mobilního rozhraní HMI a mohou na řešení problému spolupracovat.
Fixní a mobilní zařízení HMI umožňují také pracovníkům údržby vykonávat určité
úkony, které byly dříve vyhrazené operátorům, např. reagovat na alarmy.
Konvergence IT/OT pomáhá zlepšovat
funkce mobilních terminálů HMI. Příkladem toho jsou nejnovější řídicí jednotky
OT, které zahrnují nejen tradiční logické
řízení známé z programovatelných automatů (PLC), ale nyní mají také výpočetní
schopnosti podobné PC. PLC nyní může
vykonávat pokročilé zpracování dat, jako
je analýza v reálném čase, aniž by došlo
k narušení jeho základních řídicích funkcí. Nejnovější PLC mohou dokonce přímo obsluhovat grafiku mobilních zařízení. Rozšířený okruh informací pomáhá