služby l podpora výroby
Nepřiměřená rychlost je nejčastější příčinou smrtelných dopravních nehod, může
dlouhodobě za zhruba 40 procent z nich.
Také podle hloubkového výzkumu dopravních nehod patří nepřiměřená rychlost k nejvýznamnějším faktorům ovlivňujícím závažnost dopravních nehod.
Kampaň naplňuje novou vládní strategii
BESIP, která si jako prioritu pro roky
2021–2022 vytkla právě snížení počtu případů jízdy nepřiměřenou rychlostí. Kromě
navýšení viditelného dohledu policie nad
dodržováním rychlostních limitů a rozšíření úsekového a okamžitého měření rychlosti v rizikových lokalitách, je preventivním nástrojem k naplnění strategie právě
výrazná celostátní kampaň. Řidiče má přimět přemýšlet o tom, zda zisk několika
minut v důsledku jízdy nepřiměřenou
rychlostí, stojí za rizika spojená s následky
tragických nehod.
„Během poslední dekády se sice snížil
počet smrtelných nehod v České republice téměř o polovinu, v evropském srovnání ale stále máme rezervy. Naším cílem
musí být co nejbezpečnější silnice. Každá
tragická nehoda převrátí život naruby nejen jejím účastníkům, ale i jejich rodinám
a nejbližšímu okolí. Proto nová vládní strategie BESIP cílí mimo jiné na rychlou jízdu,
která je nejčastější příčinou nehod, při nichž lidé umírají nebo jsou těžce zraněni.
Doufám, že se nám touto kampaní podaří
přitáhnout pozornost veřejnosti a přispět
k bezpečnějšímu prostředí na našich silnicích,“ řekl ministr dopravy Karel Havlíček.
Rychlost podle aktuálního průzkumu
pravidelně překračuje 86 procent řidičů.
Důvodem je spěch a to, že řidiči chtějí dojet do cíle co nejrychleji, k čemuž se přiznává 43 procent z nich. „Každý se někdy
dostal do situace, kdy nestíhal, a snažil se
ji vyřešit tím, že na to v autě šlápnul. Musíme si uvědomit, že to je zbytečný hazard. Že těch pár kilometrů navíc rozhodně
za zvýšené riziko ani lidské životy nestojí.
Že ušetřené minuty se mohou ve vteřině
změnit v katastrofu, které už nezabráníme. I proto ve spolupráci s Vítem Klusákem odhalujeme příběhy pěti lidí, kterým
vysoká rychlost změnila život,“ uvedl výkonný ředitel České asociace pojišťoven
Jan Matoušek.
Překračování povolené rychlosti není totéž co nepřiměřená rychlost. „Řidiči nepřizpůsobují rychlost konkrétní situaci – na
úzké silnici nižší třídy, na mokré vozovce
nebo v místech, kde se nachází zvýšený
počet chodců a cyklistů. Řidiči obecně
vliv rychlosti na smrtelné nehody podceňují. Statistiky i analýzy nehod ale hovoří
jasně: právě vysoká rychlost je hlavním
faktorem u nejtragičtějších nehod. Touto
výraznou a netradiční kampaní chceme
přimět řidiče, aby uvažovali o tom, jestli
má překračování limitů vůbec smysl, a vnímali, že díky nižší rychlosti mají prostor
napravit chybu a předejít zbytečné tragédii,“ upozornil Tomáš Neřold, vedoucí oddělení BESIP Ministerstva dopravy.
Závažnost tohoto chování potvrzují i statistiky dopravní policie. Při nehodách, které byly způsobeny nepřiměřenou rychlostí,
bylo v loňském roce usmrceno 179 lidí.
Za poslední dekádu přišlo zbytečně o život 2 168 lidí. Z celkového počtu osob,
které byly usmrceny při dopravních nehodách, jde téměř o polovinu lidí, kteří zemřeli při nehodách způsobených nepřiměřenou rychlostí. „Utvrzování se v tom, že
mně se obdobná kolize stát nemůže, protože jsem dobrý řidič, je opravdu mýtem.
Na silnici je potřeba brát v úvahu veškeré
faktory a hlavně předvídat, kde se může
objevit jiný účastník silničního provozu
a jak se může zachovat. Hraje-li pak hlavní roli rychlost, čas na bezpečnou reakci
se zkracuje a následky bývají fatální,“ dodal ředitel Ředitelství služby dopravní policie ČR plk. Jiří Zlý.
Vyvrcholením celé kampaně bude uvedení celovečerního dokumentu Víta Klusáka o vinících vážných dopravních nehod. „Přebujelý automobilismus a chování
nás všech na silnicích jsou vlastně odrazem stavu společnosti a kvality vztahů.
A když se přitom stane něco hodně ošklivého, tak je pořád čas se dál chovat rovně. Film 13 minut je rentgenový řez příběhy, ve kterých jedni zasáhli navždy do
životů druhých, protože na to šlápli. p
www.ibesip.cz
www.technikaatrh.cz
69