34
automatizace l převody l pohony
Nejnovější
digitální trendy
v průmyslu
Chytré továrny výrazně
zvyšují produktivitu
a snižují chybovost,
ale současně vyžadují
zcela jiné procesy
ve výrobním průmyslu.
Analytici a odborníci se přou o to, zdali je
Průmysl 4.0 jen marketingovým tahákem,
nebo zdali se opravdu jedná o nacházející, zcela novou generaci průmyslové výroby. Evropské vlády debatují, jak řešit
úbytek pracovních míst ve výrobě a kompenzovat související nápor na sociální
systémy zdaněním práce robotů. Zcela
přitom ale uniká opravdový smysl čtvrté
průmyslové revoluce a její přínos pro
ekonomiku všech států, které by se na ní
mohly podílet. Přímo v kolébce fenoménu
Průmyslu 4.0, v Německu, se dnes zpracovávají zbytečné akční plány a vymýšlejí
T+T T e c h n i k a a t r h 1 1 / 2 0 1 7
nové regulace pro automatizované a sdílené výrobní kapacity. Čísla ale hovoří jasně. Podle údajů Mezinárodní federace
pro robotiku se roce 2016 prodalo v Číně
více průmyslových robotů než v celém
zbytku světa, mimo Asii. A splní-li Čína jenom polovinu ze svého ambiciózního plánu, nazvaného „Made in China 2025”, tak
v oblasti výroby budeme mít problém najít koleje, po kterých nám Čína ujela.
Nezáleží na tom,
kde továrna stojí
d
V minulých desetiletích se průmyslová výroba přesouvala do Asie za levnou prací.
Chytré továrny se stroji řízenými umělou
inteligencí ale manuální lidskou práci téměř úplně nahradí, takže už není důvod
stěhovat výrobu na druhý konec světa.
Právě naopak – můžeme očekávat, že nové továrny budou vznikat v Evropě, blíže
konečným spotřebitelům svých produktů.
Produkční cyklus se díky robotizaci zkracuje a výrobky se rychleji dostanou ke
svým zákazníkům.
Průmysl 4.0 přinese ale také zásadní
změnu v obchodím modelu výrobních závodů. Díky inteligentně řízeným strojům
bude totiž možné daleko více upravovat
produkty na míru konkrétním požadavkům jednotlivých zákazníků. Můžeme si
přitom představit dnes běžný konfigurátor
nových aut na webové stránce automobilky, ale dotažený skutečně do konce –
k přímému zadávání výrobních instrukcí
zákazníkem.
Dnes ještě musí konfigurace nového vozu projít přes obchodníky (dealery), plánovače, zásobovače a nekonečnou řadu
dalších lidských článků i dílčích systémů,
než se auto konečně dostane do výroby.
Současné technologie ale umožňují řízení
strojů dalšími stroji, takže v podstatě nic
nebrání konfiguraci produktů prostřednictvím webové stránky nebo mobilní aplikace,
propojené s inteligentním systémem řízení
výroby. Ten automaticky ověří proveditelnost různých kombinací konfigurace produktů, dostupnost zásob materiálu i vytíženost výrobní linky, aby mohl zákazníkovi
ihned spočítat cenu a informovat jej o termínu dodání hotového produktu.
Zákazník pak může ve svém chytrém telefonu sledovat postup jednotlivých fází
výroby, a dokonce i změnit svá dřívější
rozhodnutí. Neprošlo ještě jeho nové auto nebo kuchyně lakovnou? Pak je zde ještě stále prostor na změnu vybrané barvy.
Tuto i jakoukoli podobnou změnu, která