34

automatizace l převody l pohony

Nejnovější

digitální trendy

v průmyslu

Chytré továrny výrazně

zvyšují produktivitu

a snižují chybovost,

ale současně vyžadují

zcela jiné procesy

ve výrobním průmyslu.

Analytici a odborníci se přou o to, zdali je

Průmysl 4.0 jen marketingovým tahákem,

nebo zdali se opravdu jedná o nacházející, zcela novou generaci průmyslové výroby. Evropské vlády debatují, jak řešit

úbytek pracovních míst ve výrobě a kompenzovat související nápor na sociální

systémy zdaněním práce robotů. Zcela

přitom ale uniká opravdový smysl čtvrté

průmyslové revoluce a její přínos pro

ekonomiku všech států, které by se na ní

mohly podílet. Přímo v kolébce fenoménu

Průmyslu 4.0, v Německu, se dnes zpracovávají zbytečné akční plány a vymýšlejí

T+T T e c h n i k a a t r h 1 1 / 2 0 1 7

nové regulace pro automatizované a sdílené výrobní kapacity. Čísla ale hovoří jasně. Podle údajů Mezinárodní federace

pro robotiku se roce 2016 prodalo v Číně

více průmyslových robotů než v celém

zbytku světa, mimo Asii. A splní-li Čína jenom polovinu ze svého ambiciózního plánu, nazvaného „Made in China 2025”, tak

v oblasti výroby budeme mít problém najít koleje, po kterých nám Čína ujela.

Nezáleží na tom,

kde továrna stojí

d

V minulých desetiletích se průmyslová výroba přesouvala do Asie za levnou prací.

Chytré továrny se stroji řízenými umělou

inteligencí ale manuální lidskou práci téměř úplně nahradí, takže už není důvod

stěhovat výrobu na druhý konec světa.

Právě naopak – můžeme očekávat, že nové továrny budou vznikat v Evropě, blíže

konečným spotřebitelům svých produktů.

Produkční cyklus se díky robotizaci zkracuje a výrobky se rychleji dostanou ke

svým zákazníkům.

Průmysl 4.0 přinese ale také zásadní

změnu v obchodím modelu výrobních závodů. Díky inteligentně řízeným strojům

bude totiž možné daleko více upravovat

produkty na míru konkrétním požadavkům jednotlivých zákazníků. Můžeme si

přitom představit dnes běžný konfigurátor

nových aut na webové stránce automobilky, ale dotažený skutečně do konce –

k přímému zadávání výrobních instrukcí

zákazníkem.

Dnes ještě musí konfigurace nového vozu projít přes obchodníky (dealery), plánovače, zásobovače a nekonečnou řadu

dalších lidských článků i dílčích systémů,

než se auto konečně dostane do výroby.

Současné technologie ale umožňují řízení

strojů dalšími stroji, takže v podstatě nic

nebrání konfiguraci produktů prostřednictvím webové stránky nebo mobilní aplikace,

propojené s inteligentním systémem řízení

výroby. Ten automaticky ověří proveditelnost různých kombinací konfigurace produktů, dostupnost zásob materiálu i vytíženost výrobní linky, aby mohl zákazníkovi

ihned spočítat cenu a informovat jej o termínu dodání hotového produktu.

Zákazník pak může ve svém chytrém telefonu sledovat postup jednotlivých fází

výroby, a dokonce i změnit svá dřívější

rozhodnutí. Neprošlo ještě jeho nové auto nebo kuchyně lakovnou? Pak je zde ještě stále prostor na změnu vybrané barvy.

Tuto i jakoukoli podobnou změnu, která