IT podpora výroby I služby I CAx technologie
pro zábavu. Základní parametry by měl
uvádět jak prodejce, tak i výrobce.
Nová evropská legislativa
ve zkratce
d
Výrobci či distributoři dronů z třetích zemí
budou nově muset označit drony nově uvedené na evropský trh identifikačním štítkem podle třídy (C0–C6), do které spadá.
Základní třída C0 bude obsahovat drony
s maximální vzletovou hmotností do 250
gramů a rychlostí do 19 m/s. Pro všechny třídy vyjma C0 a C4 pak bude povinná
identifikace dronů během letu a systém informující pilota o zakázaných zónách pro
létání (tzv. E-identifikace a geoawerness).
Lety s drony se dále dělí do tří kategorií: otevřená (open), specifická (specified)
a certifikovaná (certified). Do první jmenované spadá většina rekreačních uživatelů
a jejich letů. Do specifické kategorie spadá
provoz, který se svými parametry nevejde
do otevřené kategorie, což se týká zejména profesionálního využití. Certifikovaná
kategorie se týká zejména letů, které se
nevejdou velikostí či hmotností do předchozí kategorie, případně slouží k přepravě nebezpečného nákladu či osob. Cílem
je sjednotit pravidla pro celou Evropskou
unii a zároveň do budoucna rozšířit možnosti využití dronů v různých odvětvích.
Na co si dát pozor?
d
U střední třídy dronů, jejichž cena se pohybuje v řádu tisíců korun, by měl být zákazník již obezřetnější – zajímat by se měl
o rozměry, maximální rychlost i vzletovou
hmotnost. Kvalitnější drony pak mívají
celou řadu funkcí, například „follow-me“
režim, kdy dron automaticky začne sledovat vybraný objekt. Ten je u kategorií C0
a C1 omezený na vzdálenost do 50 metrů. Dále pak musí mít drony od kategorie
C1 takzvaný failsafe systém, který je chrání
před přílišným oddálením od pilota, a tedy
před ztrátou signálu.
Liší se i způsob ovládání – řada dronů má
klasický ovladač, některé lze ovládat pomocí telefonu. Je proto třeba zvážit kompatibilitu verze Androidu či s operačním
systémem iOS, připojení obvykle probíhá
přes Wi-Fi/Bluetooth. Dobré je i přemýšlet
nad typem nabíječky, zda se jedná o běžně rozšířený typ USB či zcela jiný konektor. V zimě je třeba věnovat zvýšenou pozornost rovněž bateriím – ty mohou přijít
při častém létání či skladování v mrazu až
o polovinu kapacity. V neposlední řadě se
vyplatí prostudovat obsah balení, případně
dostupnost náhradních dílů, jako jsou vrtule – ty se hodí pořídit rovnou při nákupu
dronu a nosit je všude s sebou.
Speciální pozornost je třeba
věnovat kamerám
d
Samostatnou kapitolou je výběr dronů pro
fotografy. Drony s HD kamerami stojí již
kolem 1000 korun, rozlišení 4K je pak obvyklé v cenové hladině kolem 10 000 korun. Mezi takřka nezbytné funkce patří
stabilizace obrazu, pokročilejší stroje nabídnou živé vysílání či stabilizátor kamery. Řada dronů má slot na paměťové karty, obvykle microSD. U těch je vhodné si
kromě kapacity ohlídat také rychlost čtení
a zápisu.
Dronetag vyvinul IoT zařízení
s aplikací pro bezpečný
provoz dronů
47
d
Dronetag vyvinul své IoT zařízení pro
profesionální piloty, kterým chce umožnit létat se současnými drony, jež nejsou
dostatečně technicky vybaveny. Jedná se
o malou krabičku, která se na dron připevní průmyslovým suchým zipem. Velikostí odpovídá zhruba krabičce od sirek a váží pouhých 30 gramů. Zajišťuje
viditelnost dronu pro ostatní účastníky
letového provozu až po dobu 8 hodin.
Zařízení získává polohu dronu z družic.
Tu, společně s identifikací dronu, odesílá
v reálném čase do centrálního systému
skrze mobilní síť, případně všem v okolí
za pomoci Bluetooth. Zařízení je napájené vlastní baterií, případně může být napojeno na baterii dronu.
„Nová legislativa reaguje na houstnoucí
provoz ve vzdušném prostoru, do něhož
stále častěji zasahují i rekreační uživatelé.
Drony nejsou v současnosti vybaveny pro
vzájemnou koordinaci ve vzdušném prostoru, což se od nového roku změní. Předejde se tak incidentům, jako je například
zastavení provozu na letišti. Díky našemu
zařízení nejenže se nesrazí mezi sebou,
ale nebudou překážet ani ostatní letecké
dopravě. Zároveň jsme vytvořili aplikaci, která pomáhá s dodržováním nových
pravidel EU. Drony je tak možné sledovat v reálném čase na leteckých mapách
společně i s letadly a dalšími účastníky
letového provozu. Piloti je tak mohou využívat zodpovědně v rámci předpisů,“ dodává Lukáš Brchl.
p
w w w. t e c h n i k a a t r h . c z