54
příloha l Zlínský kraj
Continental v Otrokovicích a Frenštátě
pod Radhoštěm
Pneumatiky z Otrokovic
d
Continental s.r.o. se sídlem v Otrokovicích
je největší evropský výrobce pneumatik
pro osobní, lehká užitková, nákladní, autobusová a speciální vozidla. V regionu má
gumárenství dlouholetou tradici, kterou
započal Tomáš Baťa, když v roce 1932,
kdy začal vyrábět pláště na nákladní vozidla převážející jeho výrobky, tedy boty
po republice i dále. V roce 1972 byla slavnostně otevřena pneumatikárna v blízkých Otrokovicích, která zaměstnává přes
5 000 zaměstnanců.
V tomto průmyslovém areálu se ročně vyrobí více než 21 milionů plášťů z kategorie
osobních a lehkých nákladních a téměř
1,4 milionů nákladních a industriálních
plášťů. Otrokovický závod je také významný výrobou plášťů s technologií
ContiSealTM (samozacelení poškozeného běhounu pneumatiky cizím předmětem) a ContiSilentTM (snížení hluku v interiéru vozidla až o 9 dB). Své důležité místo
v otrokovickém výrobním areálu má i strojírenská výroba osobních vulkanizačních forem s 3D ocelovým tiskem lamel a segmentů.
Otrokovická společnost vyrábí pneumatiky prémiové značky Continental, speciálních značek Uniroyal, Semperit a General
Tyre, budgetových značek Barum a Matador a mnoho jiných.
Continental Barum má zaveden a certifikován environmentální systém řízení normy
ISO 14 001:2005 a systém řízení bezpečnosti práce podle OHSAS 18 001:2008.
Každoročně ve společnosti probíhají certifikační nebo recertifikační audity dle výše
zmíněných norem nezávislými auditorskými společnostmi. Dalšími platnými certifikáty jsou ISO ČSN 50001:2012 v oblasti
systému hospodaření s energií a ISO/TS
16949:2009 v managementu kvality.
Sedadla z Beskyd má i Bentley d
V závodě společnosti Continental ve Frenštátě pod Radhoštěm vyrábí a vyvíjejí
T+T T e c h n i k a a t r h 1 2 / 2 0 2 0
moderní komponenty pro nejluxusnější
automobilové značky.
Moderní automobil obsahuje tisíce a tisíce jednotlivých dílů a komplikovaných
systémů. Komplexnost vývoje přesahuje
možnosti i těch nejzvučnějších automobilových značek. Takový Mercedes nebo
dokonce Bentley se dnes proto s vývojem
složitých komponent obracejí přímo na
své na dodavatele a jedním z nich je rovněž frenštátský Continental.
Tým pod vedením Matěje Barteckého
pracuje například na systémech, které se
starají o maximální možné pohodlí na
cestách. Jedná se o tzv. pneumatická sedadla, tedy soustavu nafukovacích vaků,
jež se nachází uvnitř vlastní konstrukce sedadla. Tyto vaky umožňují přizpůsobení
tvaru sedačky řidiči nebo nabízejí různé
masážní funkce. Sedadlo se s nimi dovede
přizpůsobit jízdní situaci přifukováním
jednotlivých vaků tak, aby lépe podepřelo
cestující v zatáčce. A pokud řidiče sportování unaví, může si na dálnici dopřát masáž simulující tzv. lávové kameny. Vaky totiž mohou být i vyhřívané!
Závod vyvíjí a vyrábí komponenty pro
celou řadu prémiových výrobců. Vaky
z Frenštátu se nafukují v nejdražších modelech automobilky Mercedes-Benz, a to
včetně vrcholné třídy S v exkluzivním provedení Maybach. Komponenty z Beskyd
využívá také Audi v top modelech A8
a Q7. O kvalitách zde vyvíjených systémů
ostatně svědčí i skutečnost, že mezi zákazníky patří také tradiční britský výrobce
luxusních vozů Bentley.
Do budoucna se počítá s dalšími funkcemi a pokrokem. „Současný vývoj v oblasti
sedadel se ubírá několika směry. Na jedné
straně je trendem snížit cenu těchto pokročilých systémů, a umožnit tak jejich implementaci i do vozů nižší cenové kategorie. Pracujeme rovněž na rozšíření počtu
funkcí systému, snížení jeho hmotnosti
a hlučnosti. V neposlední řadě je také kladen důraz na bezpečnost, cílem je vytvořit aktivní sedadlo, které v případě nárazu
obejme pasažéra jako airbag,“ vysvětluje
Matěj Bartecký.
Široké cenové rozpětí automobilů, do
kterých se komponenty z Frenštátu montují, samozřejmě vyžaduje použití různých
variant pneumatického systému, jak popisuje Bartecký: „Nejjednodušší modely
mají ovládanou pouze bederní část, která
je tvořena několika vaky. U složitějších
systémů jsou vaky vícekomorové, v případě požadavku na masážní funkci je pak do
Foto: Continental AG
sedačky implementován ještě další modul. V nejvyšší konfiguraci tak přes sebe
mohou být až tři vaky, jež jsou navíc ovládané nezávisle na sobě.“
To vše se přitom musí vejít do stísněného prostoru uvnitř sedadla, což je podle
Matěje Barteckého jeden z největších
oříšků při vývoji. Výzvu představuje ale
i již zmíněný tlak na cenu a odolnost systému jako takového. „Není náročné si představit, co vše musí sedadlo vydržet. Navíc
se jedná o tzv. pohledový díl, takže veškerá technika, která je v něm umístěna, nesmí být poznat,“ vysvětluje. Náročnou
součástí vývoje je také testovací fáze, v jejímž rámci musí produkt splnit přesně
zadaný zkušební program, jenž mívá
rozsah stovek stran. Jedním ze základních testů je opakované nafukování vaků
s požadovaným protitlakem a za různých podmínek (např. při zvýšené teplotě), tak se totiž simuluje dlouhodobé zatížení, které musí sedadlo v provozu
vydržet. Testováno je také chemické složení materiálu, ze kterého jsou vaky vyrobeny. Zkoumá se například vůně materiálu nebo uvolňování těkavých
organických látek působením tepla. Pokud by nebyly v tomto směru v pořádku,
mohou tyto sloučeniny kondenzovat na
studenějším čelním skle a zhoršovat výhled z vozu.
To vše znamená dost práce pro zhruba
30 zaměstnanců, kteří ve frenštátském vývojovém oddělení působí. Hlavním požadavkem na ně je zejména kvalitní vzdělání. „Naše skupina se zabývá hlavně
nejrůznějšími numerickými výpočty, analyzovali jsme například nafouknutí airbagu
a jeho interakci s pneumatickým systémem sedadla. Z toho důvodu máme vysoké požadavky na technické vzdělání.
Samozřejmostí je také nutnost ovládat
angličtinu na komunikativní úrovni, bez
znalosti cizího jazyka se práce v technických oborech nemůže obejít“, podotkl
Bartecký.
p
www.continental.com