kaleidoskop

Nový robolink IP44:

Robotický bankéř,

Robot, který odolává vodním živlům

služby na míru a úspora nákladů

Nové řešení z polymeru a nerezové oceli pro prostředí se stříkající vodou. Vlhké a mokré prostředí přispívá k rychlé degradaci mechanických částí robota. Tato skutečnost inspirovala

firmu igus, kterou v ČR výhradně zastupuje firma HENNLICH,

k rozší ření svého programu nízkonákladové automatizace. Nové robotické rameno robolink IP44 snadno plní jednoduché

úkoly a zároveň snese kontakt se stříkající vodou. Využití najde

v potravinářském, chemickém a farmaceutickém průmyslu nebo při čištění nádrží a cisteren, a to i ve venkovním prostředí.

Banky dneška se bez umělé inteligence a strojového učení

neobejdou Využívání umělé inteligence a strojového učení

v oblasti bankovnictví a dalších finančních služeb není žádnou

novinkou. I v důsledku turbulentního minulého roku se ale tyto

technologie stanou ještě běžnější součástí bankovního světa.

Společně s protipandemickými opatřeními totiž dále vzrostly

nároky na obsluhu zákazníků digitální cestou, a tedy i na moderní technologie, na kterých jsou tyto služby provozovány.

Technologie umělé inteligence a strojového učení nacházejí

v bankovnictví opravdu široké uplatnění. Pomáhají s detekcí

hackerských útoků a finančních podvodů, s úvěrovým hodnocením klientů, výběrem vhodného produktu pro každého

jednotlivého klienta a prostřednictvím samoučících chatbotů

často zajišťují i samotnou komunikaci s klienty. Se zvýšenou

poptávkou po plně digitalizovaných službách ale budou muset banky tyto technologie adaptovat ještě mnohem rychleji

a integrovat hlouběji.

Klienti v současné situaci více než kdy jindy očekávají, že

s nimi jejich banka bude komunikovat plně digitálně, s odezvou

v reálném čase a umožní jim vyřešit maximum požadavků přímo v mobilním nebo internetovém bankovnictví – bez nutnosti

návštěvy pobočky a kontaktu se zaměstnanci banky.

Současná situace sice banky od základu nemění, ale významně v nich urychlila dlouhodobé trendy. Nejen že nyní potřebují

výrazně méně zaměstnanců na pobočkách, ale ve velmi krátké

době musely také zásadně přepracovat svůj přístup ke klientům – s mnohem větším důrazem na digitální kanály a plně

samoobslužný přístup.

„Koronavirová pandemie významně urychlila digitalizaci bankovnictví. Také ale ukázala, že nestačí jen digitalizovat vybrané,

nejčastější činnosti. Banky v současné době musí nabídnout

opravdu kompletní digitální obsluhu klientů. Prvním krokem

je získáním klienta v digitálním, a to způsobem, který klienta

neodradí a vyžaduje na jeho straně co nejméně času a úsilí.

Zároveň ale banka musí digitalizovat celý proces, včetně dějů

na své vlastní straně. Současné technologie umožní procesy

nejen automatizovat a zrychlit, ale také zvýšit přesnost, například při výběru vhodné nabídky pro klienta nebo při stanovení

úvěrového rizika,“ vysvětluje Karel Beran, šéf produktů a inovací ve společnosti BSC, která se již 30 let stará o digitální

transformaci bankovnictví.

Stříkající voda nepředstavuje pro robolink IP44 žádný problém.

"Během rozhovorů s našimi zákazníky se ukázalo, že mnoho

z nich hledá ekonomicky dostupné řešení pro prostředí se stříkající vodou, například při odstraňování emulzí," vysvětluje Tomáš

Vlk, produktový manažer pro dry-tech ze společnosti HENNLICH.

Firma igus proto vyvinula robota, který se hodí právě pro tyto

účely. Nový robolink těží z výborných vlastností dvou materiálů:

nerezové oceli a vysoce výkonných polymerů. „IP44 je první robot

z dílny firmy igus, u kterého jsou části ramene vyrobeny z nerezové oceli V2 a V4 a kloubové spoje z prověřených bezmazných

tribopolymerů,“ doplňuje Tomáš Vlk.

Právě dí k y bezma znosti si uživatel nemusí pořizovat dodatečné

zakrytování, protože nedochá zí

k vymývání maziva a jeho úniku do

prostředí. Nov ý

robolink splňuje

stupeň krytí IP44,

je tedy chráněný

proti stříkající vodě. Unese zátěž

až 3 kg, má dosah

790 mm v pěti

Díky bezmazné a koroziodolné

osách při výkonu

kombinaci polymeru a nerezové oceli

7 picků za minumá nový robolink stupeň krytí IP44.

tu. Dí k y použití

motorů s enkodérem se stupněm krytí IP65 může být tento robot používán i pro venkovní aplikace. Další možnosti využití

jsou aplikace v potravinářském, chemickém a farmaceutickém

průmyslu nebo čištění nádrží a cisteren.

www.hennlich.cz

Síla umělé inteligence

Pokud jde o komfortní obsluhu klientů, mohou banky celou

řadu procesů svěřit pokročilým technologiím a dosáhnout tak

nejen produktivity, ale také vyšší rychlosti reakce na požadavky klientů a menší chybovosti. Běžné, opakované dotazy nebo servisní úkony mohou zajistit tzv. chatboti (počítačovém

programy, které samostatně komunikují s klienty) využívající

technologie umělé inteligence, ve spojení s programy pro robotickou automatizaci procesů.

Kombinace analýzy velkých dat a umělé inteligence také umožňuje ve větším měřítku nasazovat personalizovaný přístup ke klientům. Na základě pokročilé analýzy dat totiž mohou být každému nabízeny skutečně relevantní finanční produkty a služby,

které reagují na životní situaci klienta a jeho specifické potřeby.

Personalizace komunikace s klienty a nabízených produktů přitom představuje základní možnost, jak se vyhnout „odosobnění“

w w w. t e c h n i k a a t r h . c z

5