kaleidoskop
Nový robolink IP44:
Robotický bankéř,
Robot, který odolává vodním živlům
služby na míru a úspora nákladů
Nové řešení z polymeru a nerezové oceli pro prostředí se stříkající vodou. Vlhké a mokré prostředí přispívá k rychlé degradaci mechanických částí robota. Tato skutečnost inspirovala
firmu igus, kterou v ČR výhradně zastupuje firma HENNLICH,
k rozší ření svého programu nízkonákladové automatizace. Nové robotické rameno robolink IP44 snadno plní jednoduché
úkoly a zároveň snese kontakt se stříkající vodou. Využití najde
v potravinářském, chemickém a farmaceutickém průmyslu nebo při čištění nádrží a cisteren, a to i ve venkovním prostředí.
Banky dneška se bez umělé inteligence a strojového učení
neobejdou Využívání umělé inteligence a strojového učení
v oblasti bankovnictví a dalších finančních služeb není žádnou
novinkou. I v důsledku turbulentního minulého roku se ale tyto
technologie stanou ještě běžnější součástí bankovního světa.
Společně s protipandemickými opatřeními totiž dále vzrostly
nároky na obsluhu zákazníků digitální cestou, a tedy i na moderní technologie, na kterých jsou tyto služby provozovány.
Technologie umělé inteligence a strojového učení nacházejí
v bankovnictví opravdu široké uplatnění. Pomáhají s detekcí
hackerských útoků a finančních podvodů, s úvěrovým hodnocením klientů, výběrem vhodného produktu pro každého
jednotlivého klienta a prostřednictvím samoučících chatbotů
často zajišťují i samotnou komunikaci s klienty. Se zvýšenou
poptávkou po plně digitalizovaných službách ale budou muset banky tyto technologie adaptovat ještě mnohem rychleji
a integrovat hlouběji.
Klienti v současné situaci více než kdy jindy očekávají, že
s nimi jejich banka bude komunikovat plně digitálně, s odezvou
v reálném čase a umožní jim vyřešit maximum požadavků přímo v mobilním nebo internetovém bankovnictví – bez nutnosti
návštěvy pobočky a kontaktu se zaměstnanci banky.
Současná situace sice banky od základu nemění, ale významně v nich urychlila dlouhodobé trendy. Nejen že nyní potřebují
výrazně méně zaměstnanců na pobočkách, ale ve velmi krátké
době musely také zásadně přepracovat svůj přístup ke klientům – s mnohem větším důrazem na digitální kanály a plně
samoobslužný přístup.
„Koronavirová pandemie významně urychlila digitalizaci bankovnictví. Také ale ukázala, že nestačí jen digitalizovat vybrané,
nejčastější činnosti. Banky v současné době musí nabídnout
opravdu kompletní digitální obsluhu klientů. Prvním krokem
je získáním klienta v digitálním, a to způsobem, který klienta
neodradí a vyžaduje na jeho straně co nejméně času a úsilí.
Zároveň ale banka musí digitalizovat celý proces, včetně dějů
na své vlastní straně. Současné technologie umožní procesy
nejen automatizovat a zrychlit, ale také zvýšit přesnost, například při výběru vhodné nabídky pro klienta nebo při stanovení
úvěrového rizika,“ vysvětluje Karel Beran, šéf produktů a inovací ve společnosti BSC, která se již 30 let stará o digitální
transformaci bankovnictví.
Stříkající voda nepředstavuje pro robolink IP44 žádný problém.
"Během rozhovorů s našimi zákazníky se ukázalo, že mnoho
z nich hledá ekonomicky dostupné řešení pro prostředí se stříkající vodou, například při odstraňování emulzí," vysvětluje Tomáš
Vlk, produktový manažer pro dry-tech ze společnosti HENNLICH.
Firma igus proto vyvinula robota, který se hodí právě pro tyto
účely. Nový robolink těží z výborných vlastností dvou materiálů:
nerezové oceli a vysoce výkonných polymerů. „IP44 je první robot
z dílny firmy igus, u kterého jsou části ramene vyrobeny z nerezové oceli V2 a V4 a kloubové spoje z prověřených bezmazných
tribopolymerů,“ doplňuje Tomáš Vlk.
Právě dí k y bezma znosti si uživatel nemusí pořizovat dodatečné
zakrytování, protože nedochá zí
k vymývání maziva a jeho úniku do
prostředí. Nov ý
robolink splňuje
stupeň krytí IP44,
je tedy chráněný
proti stříkající vodě. Unese zátěž
až 3 kg, má dosah
790 mm v pěti
Díky bezmazné a koroziodolné
osách při výkonu
kombinaci polymeru a nerezové oceli
7 picků za minumá nový robolink stupeň krytí IP44.
tu. Dí k y použití
motorů s enkodérem se stupněm krytí IP65 může být tento robot používán i pro venkovní aplikace. Další možnosti využití
jsou aplikace v potravinářském, chemickém a farmaceutickém
průmyslu nebo čištění nádrží a cisteren.
www.hennlich.cz
Síla umělé inteligence
Pokud jde o komfortní obsluhu klientů, mohou banky celou
řadu procesů svěřit pokročilým technologiím a dosáhnout tak
nejen produktivity, ale také vyšší rychlosti reakce na požadavky klientů a menší chybovosti. Běžné, opakované dotazy nebo servisní úkony mohou zajistit tzv. chatboti (počítačovém
programy, které samostatně komunikují s klienty) využívající
technologie umělé inteligence, ve spojení s programy pro robotickou automatizaci procesů.
Kombinace analýzy velkých dat a umělé inteligence také umožňuje ve větším měřítku nasazovat personalizovaný přístup ke klientům. Na základě pokročilé analýzy dat totiž mohou být každému nabízeny skutečně relevantní finanční produkty a služby,
které reagují na životní situaci klienta a jeho specifické potřeby.
Personalizace komunikace s klienty a nabízených produktů přitom představuje základní možnost, jak se vyhnout „odosobnění“
w w w. t e c h n i k a a t r h . c z
5