36
služby l podpora výroby
Čtvrtina velkých firem nebyla
procesně připravena
na druhou vlnu pandemie
Středně velké a velké firmy jsou ve většině případů
připraveny na případnou druhou vlnu pandemie
koronaviru. Plán, co dělat ale stále nemá 25 % firem.
Vyplývá to z interní ankety Konfederace zaměstnavatelských
a podnikatelských svazů (KZPS ČR) mezi jejími členy.
Podle ní mají podniky větší velikosti nastavené procesy
a manuály, jak postupovat v případě výskytu nákazy mezi
zaměstnanci. Odborníci poradenské společnosti Moore
Czech Republic odhadují, že procesy pro takovou situaci
nemá stanovených až 80 % malých firem. Stejně tak
nemají připravený plán postupu v případě, že se příznaky
nákazy u zaměstnance projeví například po návratu
z dovolené.
Nejdříve znovu nastartovat
byznys, na prevenci není čas
d
Hlavním důvodem absence krizových
plánů v malých firmách je podle Moore
Czech Republic jejich primární snaha
vrátit se do stavu před pandemií. Často
také nemají alokovaný rozpočet nebo
dostatek lidských kapacit pro tvorbu krizové strategie. „Malé podniky řeší případné komplikace spíše operativně. Kvůli ztrátám, které mnohé z nich utrpěly
během první vlny pandemie, nemají příliš
prostoru věnovat se přípravě na situaci,
která přinejlepším ani nastat nemusí,” vysvětluje Petr Kymlička. Podle něj je ale
důležitá i role státu, konkrétně zjednodušení a urychlení finanční podpory
v nutných případech. „Firmy mohou za-
V souvislosti s protikoronavirovými opatřeními začaly české firmy zpracovávat manuály, jak postupovat v případě, že se nákaza vyskytne mezi jejich vlastními
zaměstnanci. Podle výsledků interní ankety KZPS ČR se to však týká zejména středně velkých a velkých společností, které si
různá řešení otestovaly během první vlny
nákazy. „Krizové scénáře spočívají zejména v práci z domova, postupech pro
měření tělesné teploty, častějším úklidu
a dezinfekci, ale také spolupráci s lékaři
či hygienickou službou. Významnou roli
hraje prevence a včasné podchycení problému. Firmy totiž v anketě často uváděly,
že největší komplikace by jim přinesl výpadek celých týmů najednou, nechtějí tedy nic podceňovat,” uvádí Jan Wiesner,
prezident KZPS ČR.
Větší firmy
jsou důslednější, čtvrtina
ale situaci stále podceňuje
d
Podle poradenské společnosti Moore
Czech Republic většinou platí, že čím větší je firma, tím větší je i pravděpodobnost,
že disponuje krizovými manuály nebo přijala preventivní opatření. Mezi ně patří například střídání týmů v kancelářích nebo
omezení kontaktu během střídání směn
ve výrobě. Ale také třeba úpravy společných prostor, jako jsou šatny nebo jídelny,
pro udržení většího odstupu mezi pracovníky. „Samozřejmostí je zvýšená frekvence úklidu a větší přísun dezinfekčních přípravků na pracoviště. Sofistikovanější
T+T T e c h n i k a a t r h 1 2 / 2 0 2 0
manuály a krizové scénáře jsou doménou
především velkých firem, nemusí to však
platit bez výjimky. Nepřipravenost na případnou druhou vlnu pandemie se ale každopádně týká především malých firem.
Vhodně nastavené interní procesy a postupy nemá podle našich odhadů až osmdesát procent z nich,” říká Petr Kymlička,
partner Moore Czech Republic.
městnance postavit takzvaně na překážky s šedesáti procenty mzdy. Díky rychlé
kompenzaci ze strany státu nebudou zaměstnavatelé muset sáhnout až k propouštění,” dodává.
p