36

služby l podpora výroby

Čtvrtina velkých firem nebyla

procesně připravena

na druhou vlnu pandemie

Středně velké a velké firmy jsou ve většině případů

připraveny na případnou druhou vlnu pandemie

koronaviru. Plán, co dělat ale stále nemá 25 % firem.

Vyplývá to z interní ankety Konfederace zaměstnavatelských

a podnikatelských svazů (KZPS ČR) mezi jejími členy.

Podle ní mají podniky větší velikosti nastavené procesy

a manuály, jak postupovat v případě výskytu nákazy mezi

zaměstnanci. Odborníci poradenské společnosti Moore

Czech Republic odhadují, že procesy pro takovou situaci

nemá stanovených až 80 % malých firem. Stejně tak

nemají připravený plán postupu v případě, že se příznaky

nákazy u zaměstnance projeví například po návratu

z dovolené.

Nejdříve znovu nastartovat

byznys, na prevenci není čas

d

Hlavním důvodem absence krizových

plánů v malých firmách je podle Moore

Czech Republic jejich primární snaha

vrátit se do stavu před pandemií. Často

také nemají alokovaný rozpočet nebo

dostatek lidských kapacit pro tvorbu krizové strategie. „Malé podniky řeší případné komplikace spíše operativně. Kvůli ztrátám, které mnohé z nich utrpěly

během první vlny pandemie, nemají příliš

prostoru věnovat se přípravě na situaci,

která přinejlepším ani nastat nemusí,” vysvětluje Petr Kymlička. Podle něj je ale

důležitá i role státu, konkrétně zjednodušení a urychlení finanční podpory

v nutných případech. „Firmy mohou za-

V souvislosti s protikoronavirovými opatřeními začaly české firmy zpracovávat manuály, jak postupovat v případě, že se nákaza vyskytne mezi jejich vlastními

zaměstnanci. Podle výsledků interní ankety KZPS ČR se to však týká zejména středně velkých a velkých společností, které si

různá řešení otestovaly během první vlny

nákazy. „Krizové scénáře spočívají zejména v práci z domova, postupech pro

měření tělesné teploty, častějším úklidu

a dezinfekci, ale také spolupráci s lékaři

či hygienickou službou. Významnou roli

hraje prevence a včasné podchycení problému. Firmy totiž v anketě často uváděly,

že největší komplikace by jim přinesl výpadek celých týmů najednou, nechtějí tedy nic podceňovat,” uvádí Jan Wiesner,

prezident KZPS ČR.

Větší firmy

jsou důslednější, čtvrtina

ale situaci stále podceňuje

d

Podle poradenské společnosti Moore

Czech Republic většinou platí, že čím větší je firma, tím větší je i pravděpodobnost,

že disponuje krizovými manuály nebo přijala preventivní opatření. Mezi ně patří například střídání týmů v kancelářích nebo

omezení kontaktu během střídání směn

ve výrobě. Ale také třeba úpravy společných prostor, jako jsou šatny nebo jídelny,

pro udržení většího odstupu mezi pracovníky. „Samozřejmostí je zvýšená frekvence úklidu a větší přísun dezinfekčních přípravků na pracoviště. Sofistikovanější

T+T T e c h n i k a a t r h 1 2 / 2 0 2 0

manuály a krizové scénáře jsou doménou

především velkých firem, nemusí to však

platit bez výjimky. Nepřipravenost na případnou druhou vlnu pandemie se ale každopádně týká především malých firem.

Vhodně nastavené interní procesy a postupy nemá podle našich odhadů až osmdesát procent z nich,” říká Petr Kymlička,

partner Moore Czech Republic.

městnance postavit takzvaně na překážky s šedesáti procenty mzdy. Díky rychlé

kompenzaci ze strany státu nebudou zaměstnavatelé muset sáhnout až k propouštění,” dodává.

p