30
IT podpora výroby I služby I CAx technologie
Obliba ERP a CRM systémů
neustále stoupá.
Využívá je už více než polovina
firem v České republice
Ještě v roce 2019
využívaly ERP systémy
zhruba dvě firmy z pěti.
U CRM systémů byla
čísla velmi podobná.
Zároveň platilo, že pokud
společnost používala
software sledující vše,
co se děje přímo ve
firmě, tak pracovala
také se systémem, který
jí pomáhal při práci se
zákazníky. Obliba těchto
systémů v posledních
letech stále stoupá. Podle
odborníků CRM, ERP
či jiná cloudová řešení
využívá v České republice
už více než polovina
společností.
Vnímání ERP, CRM a jiných cloudových
řešení se v posledních letech poměrně
výrazně proměnilo. Změna ale není nijak
radikální, ale spíše evoluční. „V současnosti
je stále více kladen důraz na automatizaci
procesů a sběr dat z různých zdrojů informací. Za posledních pět let vnímám největší
rozdíl v přístupu firem k odbornosti. Management si stále více uvědomuje, že si nevystačí s vlastními pracovníky, kteří často mají
úplně jinou náplň práce, a jednoduchými
programy, ale je pro ně podstatně výhodnější si najímat externí společnosti s prvotřídními systémy,“ říká Tomáš Prchal ze společnosti tovia.cz, jež se zabývá procesním
poradenstvím. Podle Prchala se v minulosti
systémová řešení objevovala především ve
velkých korporacích, v poslední době jsou
častěji implementovány i v menších a středně velkých společnostech.
Poptávka po automatizovaných
řešeních roste především
u menších firem
d
Boom u malých a středně velkých firem
potvrzuje i Tomáš Jirásek ze společnosti
Webkomplet, která stojí za vývojem Backy – české online aplikace pro řízení firmy
a projektů. „Softwarové systémy v poslední době už nejsou doménou pouze velkých mezinárodních korporací a koncernů.
T+T T e c h n i k a a t r h 1 2 / 2 0 2 0
Z našich dat plyne, že poptávka významně
roste u firem, které zaměstnávají nikoliv
stovky, ale desítky zaměstnanců.“
Právě vysoká poptávka od malých
a středně velkých firem vede i ke změně
nabídky těchto automatizovaných řešení.
Podle Jiráska nejsou pro společnosti do
padesáti zaměstnanců nejvhodnější předimenzovaná komplexní řešení, jež využívají mezinárodní společnosti. „Nevýhodou
velkých systémů bývá jejich nepřehlednost, složitost ovládání, slabá responzivita
a někdy i jejich uzavřenost. A v neposlední
řadě také technická podpora, která u řady
velkých softwarových řešení není v češtině. To bývá u menších českých firem velký
problém,“ dodává Jirásek.
Vedení firem si chválí především
výrazně vyšší efektivitu práce d
Jednou ze společností, která přešla na
systémové řešení, je společnost TopGis,
která se specializuje na letecké snímkování
a mapové aplikace. „Máme čtyřicet pět zaměstnanců a přechod na interní software
byl naprostou nutností. Než jsme před několika lety systém spustili, měla naše firma
desítky zakázek ročně. Dnes díky tomuto
řešení odbavíme během roku bez problému více než tisíc zakázek,“ přibližuje situaci jednatel společnosti Pavel Strašák.