SKF_c_Profika_i.qxd
13.8.2018
8:30
Page 45
materiály l komponenty
Renovace ložisek je podle Rudolfa
Groissmayra výhodná nejen z hlediska
produktivity, ale také ochrany životního
prostředí: „Kromě nesporných komerčních a technických výhod pro provozovatele papíren představuje renovace významný ekologický přínos, protože vyžaduje až
o 90 % méně energie než výroba nové
součásti.”
Cíl renovace
d
Obecně to není vytvořit lepší ložisko než
původní, ale prodloužit jeho provozní trvanlivost. Je třeba mít na paměti, že renovace představuje mimořádně náročný
proces, který vyžaduje specializované
znalosti a vybavení. Jen tak lze zaručit zachování vlastností ložiska a jeho obnovenou spolehlivost po opětovném uvedení
výrobku do provozu. „Spolupráce se specializovaným dodavatelem má zásadní význam,” říká Rudolf Groissmayr a dodává:
„Kvalifikovaný partner je nejen schopen
zajistit rychlou realizaci v souladu s nejvyššími standardy, ale může také zákazníkovi
pomoci zjistit, proč k poškození ložiska
došlo, a asistovat při následné optimalizaci stroje s ohledem na minimalizaci rizika
následných poruch.”
Ne vždy je renovace řešením
d
Všechna ložiska nejsou pro renovaci
vhodná. Ložiska s těžkým poškozením nebo lomy lze obvykle pouze recyklovat. Postup renovace proto začíná odborným
posouzením stavu ložiska, při kterém se
rozhodne o vhodnosti renovace a stanoví
se typ a rozsah požadované práce. Důležitým hlediskem, které se často přehlíží, je
nutnost posouzení stavu ložiska v kontextu celé aplikace, se zohledněním zatížení
ložiska, podmínek mazání a doby provozu. Jen tak lze plně porozumět povaze
problému, který způsobil poškození.
Je třeba zcela jednoznačně rozlišit mezi
problémy způsobenými podpovrchovou
a povrchovou únavou. První z nich je vyvolána smykovými napětími, která se cyklicky objevují pod povrchy kroužků a valivých těles přenášejících zatížení. Tato
napětí způsobují mikroskopické trhliny,
které se postupně šíří k povrchu, a při
přechodu valivých těles přes tyto trhliny dochází k odlamování částic povrchu.
Oběžné dráhy ložisek poškozené vlivem
podpovrchové únavy obvykle nelze renovovat, zatímco poškození způsobená povrchovou únavou lze obecně opravit honováním nebo broušením.
Když ložisko dorazí do renovačního centra SKF, je vizuálně zkontrolováno a jsou
změřeny jeho parametry, jako je zbytkový magnetismus a provozní vůle. Po rozebrání a vyčištění ložiska jsou pečlivě
zkontrolovány jeho součásti včetně změření rozměrů. Součástí tohoto procesu je
standardní měření tloušťky a oválnosti
stěny kroužků s možností ultrazvukového testování výskytu podpovrchových
mikroskopických trhlin. V závislosti na
stavu ložiska a důležitosti aplikace lze dále
provést měření tvrdosti, odchylek průměrů
valivých těles a vnějších rozměrů.
Po tomto úvodním posouzení následuje
vytvoření zprávy pro zákazníka a doporučení pro další postup. Následný proces renovace probíhá ve specializovaném výrobním závodě s využitím pokročilé
automatizace a řídicích systémů v kombinaci s inženýrskými znalostmi zkušených
techniků.
Proces renovace
d
Je rozdělen do čtyř kategorií: úroveň služby 1 (SL1) zahrnuje kontrolu a analýzu poruch; úroveň služby 2 (SL2) zahrnuje proces renovace ložisek, která nebyla
používána, ale mohla utrpět v důsledku
dlouhého nebo nesprávného skladování;
úroveň služby 3 (SL3) zahrnuje renovaci
ložisek, zejména formou lešticích procesů,
s opětovným využitím stávajících součástí;
úroveň služby 4 (SL4) je určena pro rozsáhlé renovace ložisek vyžadujících výměnu součástí a broušení oběžných drah. Ve
všech případech jsou renovovaná ložiska
opětovně sestavena, zkontrolována s ohledem na kvalitu a označena pro potřeby dalšího sledování. Poté jsou zabalena a vrácena zákazníkovi.
Závěrem
d
Rudolf Groissmayr je přesvědčen, že renovace ložisek nabízí významné výhody.
„Naše zkušenosti ukazují, že renovace
může papírnám pomoci snížit roční náklady na výměnu ložisek. Konkrétní úspora
se může lišit v závislosti na obchodním
modelu, ale obvykle činí deset až dvacet
procent. Neméně důležité jsou poměrně
krátké doby realizace, díky nimž lze při
pečlivém plánování provádět renovaci ložisek během běžných odstávek linky a minimalizovat tak ztrátu produktivity. Potenciální úspory energie dále činí z renovace
zajímavou možnost z hlediska ochrany životního prostředí.”
p
foto a text: TZ SKF, www.skf.cz
inzerce
www.technikaatrh.cz
45