SKF_c_Profika_i.qxd

13.8.2018

8:30

Page 45

materiály l komponenty

Renovace ložisek je podle Rudolfa

Groissmayra výhodná nejen z hlediska

produktivity, ale také ochrany životního

prostředí: „Kromě nesporných komerčních a technických výhod pro provozovatele papíren představuje renovace významný ekologický přínos, protože vyžaduje až

o 90 % méně energie než výroba nové

součásti.”

Cíl renovace

d

Obecně to není vytvořit lepší ložisko než

původní, ale prodloužit jeho provozní trvanlivost. Je třeba mít na paměti, že renovace představuje mimořádně náročný

proces, který vyžaduje specializované

znalosti a vybavení. Jen tak lze zaručit zachování vlastností ložiska a jeho obnovenou spolehlivost po opětovném uvedení

výrobku do provozu. „Spolupráce se specializovaným dodavatelem má zásadní význam,” říká Rudolf Groissmayr a dodává:

„Kvalifikovaný partner je nejen schopen

zajistit rychlou realizaci v souladu s nejvyššími standardy, ale může také zákazníkovi

pomoci zjistit, proč k poškození ložiska

došlo, a asistovat při následné optimalizaci stroje s ohledem na minimalizaci rizika

následných poruch.”

Ne vždy je renovace řešením

d

Všechna ložiska nejsou pro renovaci

vhodná. Ložiska s těžkým poškozením nebo lomy lze obvykle pouze recyklovat. Postup renovace proto začíná odborným

posouzením stavu ložiska, při kterém se

rozhodne o vhodnosti renovace a stanoví

se typ a rozsah požadované práce. Důležitým hlediskem, které se často přehlíží, je

nutnost posouzení stavu ložiska v kontextu celé aplikace, se zohledněním zatížení

ložiska, podmínek mazání a doby provozu. Jen tak lze plně porozumět povaze

problému, který způsobil poškození.

Je třeba zcela jednoznačně rozlišit mezi

problémy způsobenými podpovrchovou

a povrchovou únavou. První z nich je vyvolána smykovými napětími, která se cyklicky objevují pod povrchy kroužků a valivých těles přenášejících zatížení. Tato

napětí způsobují mikroskopické trhliny,

které se postupně šíří k povrchu, a při

přechodu valivých těles přes tyto trhliny dochází k odlamování částic povrchu.

Oběžné dráhy ložisek poškozené vlivem

podpovrchové únavy obvykle nelze renovovat, zatímco poškození způsobená povrchovou únavou lze obecně opravit honováním nebo broušením.

Když ložisko dorazí do renovačního centra SKF, je vizuálně zkontrolováno a jsou

změřeny jeho parametry, jako je zbytkový magnetismus a provozní vůle. Po rozebrání a vyčištění ložiska jsou pečlivě

zkontrolovány jeho součásti včetně změření rozměrů. Součástí tohoto procesu je

standardní měření tloušťky a oválnosti

stěny kroužků s možností ultrazvukového testování výskytu podpovrchových

mikroskopických trhlin. V závislosti na

stavu ložiska a důležitosti aplikace lze dále

provést měření tvrdosti, odchylek průměrů

valivých těles a vnějších rozměrů.

Po tomto úvodním posouzení následuje

vytvoření zprávy pro zákazníka a doporučení pro další postup. Následný proces renovace probíhá ve specializovaném výrobním závodě s využitím pokročilé

automatizace a řídicích systémů v kombinaci s inženýrskými znalostmi zkušených

techniků.

Proces renovace

d

Je rozdělen do čtyř kategorií: úroveň služby 1 (SL1) zahrnuje kontrolu a analýzu poruch; úroveň služby 2 (SL2) zahrnuje proces renovace ložisek, která nebyla

používána, ale mohla utrpět v důsledku

dlouhého nebo nesprávného skladování;

úroveň služby 3 (SL3) zahrnuje renovaci

ložisek, zejména formou lešticích procesů,

s opětovným využitím stávajících součástí;

úroveň služby 4 (SL4) je určena pro rozsáhlé renovace ložisek vyžadujících výměnu součástí a broušení oběžných drah. Ve

všech případech jsou renovovaná ložiska

opětovně sestavena, zkontrolována s ohledem na kvalitu a označena pro potřeby dalšího sledování. Poté jsou zabalena a vrácena zákazníkovi.

Závěrem

d

Rudolf Groissmayr je přesvědčen, že renovace ložisek nabízí významné výhody.

„Naše zkušenosti ukazují, že renovace

může papírnám pomoci snížit roční náklady na výměnu ložisek. Konkrétní úspora

se může lišit v závislosti na obchodním

modelu, ale obvykle činí deset až dvacet

procent. Neméně důležité jsou poměrně

krátké doby realizace, díky nimž lze při

pečlivém plánování provádět renovaci ložisek během běžných odstávek linky a minimalizovat tak ztrátu produktivity. Potenciální úspory energie dále činí z renovace

zajímavou možnost z hlediska ochrany životního prostředí.”

p

foto a text: TZ SKF, www.skf.cz

inzerce

www.technikaatrh.cz

45