kaleidoskop

do roku 2020 bylo snížit o 20 % emise CO2 našich výrobních

továren. Ke konci roku 2017 jsme již překročili 36 %. Připojení

k iniciativě je přirozeným pokračováním naší dlouhodobé práce

pro životní prostředí,“ vysvětluje Teppo Huovila, který je zodpovědný za činnost společnosti související s udržitelností.

„Nepřetržitě vyvíjíme pneumatiky se stále nižším valivým odporem, což výrazně snižuje emise skleníkových plynů, které

vznikají při užívání pneumatik. Například průměrné 7% snížení

valivého odporu našich pneumatik prodaných v roce 2017 snižuje emise CO2 o množství, které by ročně vyprodukovalo 54 000

osobních vozidel,“ říká T. Huovila.

Iniciativa Science Based Targets pomáhá firmám stanovovat

si vědecké cíle pro boj proti klimatickým změnám. Iniciativa je

založena na partnerství mezi UN Global Compact, CDP (dříve

Carbon Disclosure Project), WRI (World Resources Institute)

a WWF (World Wide Fund for Nature – Světový fond na ochranu přírody) a podporuje osvědčené postupy při stanovování

vědeckých cílů v oblasti klimatických změn.

Češi vyvinuli unikátní

rychlonabíječky pro

elektromobily

Česká inženýrská společnost DEL ze Žďáru nad Sázavou vyvinula

unikátní nabíjecí stanici elektromobilů. Vysokokapacitní „rychlonabíječka“ na principu stejnosměrného proudu dokáže dobít

baterie na více jak 95 % jejich kapacity, na rozdíl od ostatních

zařízení na trhu, která ve většině případů přestávají dobíjet baterie

po dosažení 90 % kapacity.

Vysokokapacitní nabíječka by se v reálném provozu měla objevit ještě v letošním roce, a to právě ve Žďáru nad Sázavou.

Společnost DEL plánuje svými nabíjecími stanicemi usnadnit

elektromobilitě cestu k běžným spotřebitelům a uvést je nejen

na český, ale i globální trh.

Nabíjecí stanice, které letos plánuje uvést na trh společnost

DEL, budou schopné nabíjet baterie na jejich plnou kapacitu

díky zkušenostem firmy z realizací v chemickém průmyslu. Konkurenční nabíječky francouzské, americké či japonské výroby,

které se po světě využívají nyní, dokáží nabíjet zpravidla do 90 %

kapacity, výjimečně do kapacity 95 %. Nabíječky DEL podobné klasickým stojanům by měly nalézt uplatnění nejen u čerpacích stanic, ale i v obchodních centrech, hotelových garážích

či dalších místech vyhrazených pro parkování. Elektromobilům

7

umožní dobít až 80 % kapacity baterie během 20 minut, tedy při

krátké zastávce na cestě. Plně nabít baterii dokážou do dalších

30 minut. Na průběh dobíjení má však vliv například počáteční

stav baterií vozu či jejich kapacita.

Podíl automobilů s čistě elektrickým pohonem zatím na českém

trhu roste pomalu, společnost DEL chce proto jejich větší oblibu

podpořit zlepšením podmínek pro běžný provoz elektromobilů.

„Kvůli nedostatečně rozvinuté infrastruktuře je rozvoj elektromobility v České republice pomalejší než v jiných evropských

zemích nebo ve Spojených státech amerických. Očekávání trhu

jsou proto vysoká, čeká se na vhodný impulz, díky kterému bude

provoz automobilů na elektrický pohon pohodlnější,“ vysvětluje

Jiří Kabelka, ředitel společnosti DEL, která své nabíjecí stanice

plánuje dodávat nejen na český trh, ale také na zahraniční. „Například v Německu je po kauze Dieselgate obrovská poptávka

po elektrických autech, naše kroky tedy budou směřovat i tímto

směrem,“ dodává Jiří Kabelka.

www.del.cz

DB Schenker v Německu

vyslal první autonomní

kamiony na dálnici

Do historie platooningu se 25. červen 2018 zapíše jako den, kdy

DB Schenker jako první z poskytovatelů logistiky na světě zapojil

do provozu digitálně propojené kamiony. Konvoje se rozjely po

německé dálnici A9. Do projektu se zapojily také MAN Truck

& Bus a Univerzita aplikovaných věd Hochschule Fresenius, finančně na něm participuje i Spolková německá vláda. Konvoj

autonomních digitálně propojených kamionů vyrazil z pobočky

DB Schenker v Neufahrnu poblíž Mnichova a po digitálním simulačním úseku na dálnici A9 zamířil do Norimberku.

„Na digitálním simulačním úseku dálnice A9 odstartoval vizionářský projekt, který představuje automatizovanou a digitálně

propojenou budoucnost silniční nákladní přepravy. Cesta zboží

z nakládací rampy až ke konečnému zákazníkovi může být bezpečnější, efektivnější a šetrnější k životnímu prostředí. Řidiči

mají příležitost stát se moderními specialisty logistiky v digitálních kamionech. Testováním chytré interakce člověka, stroje

a materiálu se nám povedlo na naše silnice dostat technologie

zítřka,“ prohlásil Spolkový ministr dopravy a digitální infrastruktury Andreas Scheuer. Spolková vláda podporuje pilotní projekt

částkou 2 miliony euro.

www.dbschenker.com

w w w. t e c h n i k a a t r h . c z

kaleidoskop_2_c.indd Odd2:7

10.8.2018 11:12:42