5
54
letecký průmysl l instituce l agentury
potkat se přímo s potenciálním zákazníkem za minimum nákladů a v minimálním
stráveném čase. K tomuto pomáhá klastr
několika způsoby. Podporou účasti na tzv.
B2B akcích, organizací cílených misí a samostatným jednáním za členské firmy. Celosvětově jsou organizovány B2B kontraktační burzy, které jsou velmi efektivní
cestou jak se dostat k nákupčím a decision
makerům významných leteckých výrobců.
Během dvou dnů tak firmy efektivně využiji čas a mohou diskutovat konkrétní poptávky. MLK se zaměřil na podporu právě
těchto veletrhů, a navíc se jich sám účastní. To znamená, že sbíráme kontakty a poptávky a nabízíme schopnosti našich členů
konkrétním zákazníkům. Letecký průmysl
je specifický systémem kvalifikace dodavatelů. Většinou chtějí zákazníci alespoň
zběžně vidět firmu a výrobu před dalšími
koly jednání. MLK se tedy snaží organizovat tzv. incomingové mise, kde se firmy
mohou prezentovat přímo v jejich prostorech. Navíc s tím nenesou žádné další náklady na cestování apod. Klastr již organizoval řadu těchto misí například s delegacemi
z Itálie, Kanady, Brazílie, Polska, atd. Velmi
se osvědčila spolupráce se státními institucemi jako CzechInvest, CzechTrade a také
s ambasádami. Ty mohou poskytnout potřebné finance a organizační podporu
těchto akcí. Jsme velmi potěšeni, že většinou jsou zahraniční účastníci těchto misí příjemně překvapeni kvalitou výroby
a technologickou vyspělostí českých firem.
Společně s ambasádami a zahraničními zástupci CzechInvest a CzechTrade organizuje klastr také cílené mise přímo k zákazníkům. Toto jsou organizačně velmi
náročné akce a mnoho času zabere domluvit setkání s důležitými osobami ve vytipovaných firmách. Nicméně fakt, že je firma
ochotna investovat finance a čas k osobnímu setkání přímo u zákazníka velmi pomáhá
k dalšímu postupu ve vyjednávání. Tyto cílené mise budou jednou z priorit klastru pro
následující roky. Klastr při organizaci těchto
misí (zahraničních či incomingových) také
těží z členství v EACP (European Aerospace
Cluster Partnership) což je uskupení 45 evropských leteckých klastrů. EACP představuje síť více než 4500 společností a 450 výzkumných organizací v leteckém průmyslu.
Dosah je tedy prakticky na každou společnost v Evropě a společně s jednotlivými
klastry je organizace misí jednodušší.
KONFERENCE
A SEMINÁŘE
MLK svou aktivitou a kontakty čerpá mnoho informací o vývoji v letectví a aktuálních
trendech. Toto se snaží sdílet s členskou
T+T T e c h n i k a a t r h 4 / 2 0 2 0
základnou a pomáhat tak držet krok s konkurencí. Aktuálními tématy jsou zejména
aditivní výroba, digitalizace, průmysl 4.0,
elektrifikace atd. Organizovali jsme nebo
pomáhali s organizací konferencí a setkání na tyto témata. Příkladem organizace
konference „Spolupráce leteckých firem
na platformě 3DEXPERIENCE” nebo „Aditivní výroba v letectví”. Jak již bylo zmíněno klastr organizuje interní „Pracovní skupinu kvalita”, která vytváří platformu na
sdílení zkušeností pro manažery kvality. Tato pracovní skupina řeší zavádění a udržitelnost leteckých certifikací jako AS9100,
NADCAP a OEM Approvals. Tímto se snažíme udržovat kvalitu vývoje a výroby napříč členskými firmami a dále tak zvyšovat
konkurenceschopnost firem.
PROJEKTY KLASTRU
Klastr samotný je řešitelem několika mezinárodních projektů. Tyto projekty jsou
většinou zaměřeny na podporu členů a to
formou internacionalizace a pomoci při
řešení inovativních projektů. Aktuálně je
MLK partnerem ve dvou těchto projektech a to EACP-EUROSME a PIMAP+. První ze zmiňovaných je projektem konsorcia
6 klastrů z Itálie (Neapol), Německa
(Hamburg), Francie (Toulouse), Velké Británie (Preston) a České republiky (Zlín).
Cílem je vytvoření minimálně 4 inovativních projektů v celkové hodnotě alespoň
20 mil. EUR. Partneři vytvořili strategii
dlouhodobého partnerství k propojování
firem z daných států s ohledem na RIS3
strategie jednotlivých regionů. Při analýze
společných trendů a RIS3 strategií identifikovali partneři 4 strategická témata s potenciálem vytváření inovativních projektů. Těmito tématy jsou „Aircraft of the
Future”, „Industry 4.0”, „Earth Observation”
a „UAV technologies”. MLK je zodpovědný za téma „Aircraft of the Future”. Analyzováním schopností jednotlivých firem
v daných regionech a jejich následným
propojováním se podařilo nalézt témata
společných projektů. Například „Vývoj plně elektrického/hybridního pohonu letounů připraveného pro certifikaci” nebo
„Nákladní bezpilotní letoun”. Tyto aktivity
velmi usnadňují práci inovativním firmám,
protože jsme schopni nalézt a doporučit
konkrétního partnera s požadovaným
technologickým know-how. Konsorcium
dále pomáhá firmám s přípravou projektu
(sepsání studie proveditelnosti nebo byznys plánu), ale také se zajištěním financování. Toto může být buďto z veřejných
prostředků (zejména programy Horizon
2020) nebo od privátních investorů.
Projekt PIMAP+ je také projektem 6 partnerů z Francie (Bordeaux), Švédska
(Falun), Portugalska (Porto), Itálie (Milano), Finska (Joensuu) a České republiky
(Zlín). Projekt je zaměřený na internacionalizaci firem na trzích mimo Evropu. Vybrány byly 4 klíčové státy a to Kanada,
USA, Japonsko a Čína. Konsorcium je
mezioborové, tedy není složeno z čistě leteckých klastrů. Projekt pomůže nalézt
strategické partnery v daných zemích, se
kterými bude vytvořena dohoda o budoucí spolupráci na konkrétních projektech.
Důraz je kladen opět na nalezení partnerů
a zákazníků v daných zemích a uplatňování technologií a schopností členských firem. Jednou z aktivit je organizace misí
a jednání s těmito firmami a institucemi.