let

le tecký průmysl l instituce l agentury

AKTIVITY

ČLENSKÁ ZÁKLADNA

Č

Á Á

Aktuálně čítá členská základna klastru

51 členů. Jedná se jak o velké podniky, tak

malé a střední firmy a univerzity. Většina

členů jsou MSP s vysokým inovačním potenciálem. Schopnostmi se jedná dle našeho názoru o velmi perspektivní mix. Právě komplexnost na relativně malém území

dává českému leteckému průmysl konkurenční výhodu. Stále jsme schopni vyvíjet

a vyrábět kompletní letadla tzv. in-house

(z čistě českého dodavatelského řetězce)

a jsme schopni toto nabídnout zákazníkům ve světě. Letecký průmysl se v současné době velmi konsoliduje a zůstávají

primárně 2 velcí výrobci, a to AIRBUS

a BOEING. Dalšími jsou Embraer (civilní

část odkoupena Boeing) a Bombardier

(Airbus odkoupil jeden civilní projekt). Tímto

se tedy zužuje dodavatelsky a hodnotový

řetězec a větší kompetence jsou přesouvány na strategické TIER1 dodavatele. Ti

v aktuálním rostoucím trendu nestačí kapacitně vyrábět a zaměřují se tedy na dodavatele, kteří jsou schopni dodat větší letadlové celky. Český letecký průmysl je

toho schopen, díky svým komplexním dovednostem a velkým zkušenostem. Silná

vývojová základna je podpořena výrobními možnostmi a testováním. Dá se říct, že

v ČR je kompletní dodavatelský řetězec

v leteckém průmyslu včetně speciálních

technologií a procesů. Příkladem obrábění složitých celků, výroba odlitků, tepelné

zpracování, povrchové úpravy, výroba

kompozitů, elektronika a avionika, elektrické pohony, hydraulické soustavy a také finální montáž. Obstát v celosvětové

konkurenci a získávat větší projekty tedy

zahrnuje využít více schopností najednou.

MLK tedy pomáhá firmám spolupracovat

a přinášet jim tyto projekty.

Letecký průmysl je globálním odvětvím

a české firmy v tomto průmyslu z 80 % exportují. Hlavní aktivitou klastru je tedy internacionalizace členů, a to za účelem komerčních zakázek a také k nalezení

partnerů pro společné výzkumné a inovační projekty. K tomu je potřeba klást důraz na networking a tvorbu široké sítě

kontaktů. Jednoduše řečeno musíme být

vidět. Tak jako v jiném průmyslu existuje

například mnoho veletrhů po celém světě.

Klastr se snaží schopnosti svých členů

a českého leteckého průmyslu propagovat na většině z nich a navíc má i možnosti umožnit firmám se těchto veletrhů

účastnit například za zvýhodněných podmínek. K těm zásadním patří Farnborough

Airshow a Paris Airshow, které bývají podpořeny z ministerstva průmyslu a obchodu a česká republika je prezentována formou společného stánku. Dále existuje

celá řada dalších veletrhů po celém světě.

Geograficky jsou pro naše členy zajímavé

trhy Evropské (zejména Německo, Francie, Velká Británie, Itálie a Španělsko)

a mimo Evropu to je zejména Kanada, USA,

Brazílie, Japonsko, Rusko, Čína a arabský

poloostrov. Klastr se již prezentoval ve

všech těchto teritoriích a nadále plánuje

v tomto pokračovat. Obecně jsou veletrhy velmi finančně náročné, a proto se pro

naše členy snažíme získávat slevy za společné stánky, popřípadě podporu formou

dotací. Jako oborové sdružení můžeme

navrhovat veletrhy a akce, které budou

podpořeny ze strany MPO a to také děláme. Takto jsme již organizovali řadu veletržních účastí například v Německu, Velké Británii, Kanadě atd. Snažíme se, aby

také firmy poukazovaly na to, že v ČR máme velké množství potenciálních partnerů

pro projekty a společné stánky tuto komplexnost pomáhají ukazovat.

CÍLENÁ MISE

Í

Á

V poslední době jsme zaznamenali změny

v cílené formě propagace našich členů.

Velké veletrhy začínají být velmi drahou

záležitostí a roli hraje také jejich délka.

Běžně se jedná o týdenní akce a v současné době nedostatku pracovníků nemají

firmy kapacity vysílat své zaměstnance.

Pro malé a střední firmy je přidaná hodnota těchto veletrhů sporná. Je třeba si uvědomit, že v letectví je doba od prvního kontaktu k uzavření zakázky běžně 3 až 5 let.

To je způsobeno audity kvality, prověřováním technologií a kontrolou kvalifikací.

Firmy tedy logicky více přitahuje možnost

www.technikaatrh.cz

53

3