výroèí
Bohuslav Hostinský (5. prosince 1884–12. dubna 1951)
Český matematik a fyzik. Studoval na pařížské Sorbonně a tento pobyt ovlivnil celou jeho další práci. Habilitoval se
v lednu roku 1912 pro vyšší matematiku na pražské univerzitě. 9. srpna 1920 byl jmenován řádným profesorem teoretické fyziky Přírodovědecké fakulty MU v Brně a ředitelem ústavu. Na tomto místě působil až do své smrti. Věnoval se
nejprve diferenciální geometrii a pak se zaměřil na ty kapitoly matematiky, které mají význam pro teoretickou fyziku.
Věnoval se kinetické teorii plynů, počtu pravděpodobnosti a teorii kmitů. Prostudoval práce ruského matematika
Markova a upozornil na ně. Hostinského práce o pravděpodobnostech přechodu a Markovových řetězcích byly pak
dále rozpracovávány mnohými zahraničními odborníky. Na jeho podnět byl kdysi zaveden časový signál ve výšce
komorního „a“. Bohuslav Hostinský publikoval asi 140 prací a vydal několik knih. Od vzniku přírodovědecké fakulty
až do roku 1948 (s přerušením v letech 1934–1939) byl redaktorem „Spisů“ vydávaných touto fakultou. Byl několikrát
děkanem přírodovědecké fakulty a v roce 1929–1930 rektorem. Byl členem mnoha vědeckých společností a v roce
1933 se stal mimořádným členem České akademie věd a umění. Aktivně se podílel na činnosti brněnského odboru
Jednoty českých matematiků a fyziků, v těžkých letech 1942–1945 byl jeho předsedou.
Christiaan Huygens (14. dubna 1629–8. června 1695)
Význačný nizozemský matematik, fyzik, astronom, horolog a autor rané science fiction. K jeho zásluhám patří teleskopická pozorování vesmíru, díky nimž vysvětlil povahu prstenců kolem Saturnu a objevil jeho měsíc Titan, dále pak
pokusy týkající se měření času, vynález kyvadlových hodin či výzkumy optiky a odstředivé síly. Vyslovil myšlenku, že
světlo je tvořeno vlněním (dnes je známá jako Huygensův princip), která byla klíčová pro pochopení duality částice
a vlnění. Znám je i pro svůj objev odstředivé síly a zákonů o kolizích vesmírných těles, vliv na vývoj moderního kalkulu
a pokusy týkající se vnímání zvuku. V roce 1657 uveřejnil sdělení o svém vynálezu kyvadlových hodin s netlumeným
pohybem kyvadla, používaných dodnes. Sestrojil je roku 1655 a podrobně popsal ve spisu Horologium oscillatorium
(1673). Nezávisle na Angličanu Hookovi vynalezl i setrvačku, regulátor pro přenosné hodiny. Zobecnil také zákony
otáčivého pohybu (zavedením pojmu moment setrvačnosti), objevil zákon zachování momentu hybnosti (1656), zkoumal zákony rázu těles a odstředivé síly (1659). Od roku 1652 se také věnoval optice, dalekohledům a mikroskopům.
Zkonstruoval po něm pojmenovaný dvoučočkový okulár a postavil několik velkých dalekohledů s ohniskovou délkou
až 75 metrů. V roce 1659 popsal skutečný tvar Saturnových prstenců (1659), objevil jeho měsíc Titan (25. března 1655),
popsal emisni mlhovinu dnes nazývanou Velká mlhovina v Orionu (M-42) v souhvězdí Oriona. V mikroskopii objevil
metodu pozorování na temném pozadí. Popsal vlnové vlastnosti světla (1678) a znovu zavedl starověký pojem éter
(aithér). I když se teorie hmotného éteru ukázala později chybnou, ovlivnila na několik set let fyzikální uvažování než
ji nahradil pojem fyzikální pole. Huygensův princip je dodnes platný pro všechny druhy šíření vln.
Joseph-Armand Bombardier (16. dubna 1907–18. února 1964)
Kanadský vynálezce, konstruktér a zakladatel firmy Bombardier. Jako patnáctiletý postavil prvního předchůdce sněžného skútru: saně, poháněné motorem z vyřazeného vozu Ford a vrtulí z letadla. V roce 1926 si otevřel autodílnu
s čerpací stanicí. V roce 1930 představil první pásové vozidlo, jehož ovládání vyřešil přibržděním jednoho nebo
druhého pásu. Bombardier se snažil vyvinout vozidlo, které by mohlo jezdit po sněhu. V roce 1936 vyjel jeho první
vynález, předchůdce dnešní rolby: vozidlo s ližinami vpředu a patentovanými pásy poháněnými ozubeným kolem
vzadu, ovládání řidič prováděl natáčením ližin. Prototyp si nechal v následujícím roce patentovat a začal s výrobou
sedmimístného skůtru B7, kterého hned první rok prodal 12 kusů. Později konstruoval různá polopásová vozidla. Také
experimentoval s motory, loďmi a letadly. 29. ledna 1941 založil společnost L’Auto-Neige Bombardier Limitée, která
svá vozidla dodávala zejména kanadským ozbrojeným silám. O rok později začal vyrábět později velmi úspěšný typ
B12. Typ B12 se po mnoha vylepšeních v několika modifikacích vyráběl několik desetiletí.
Howard Robard Hughes (24. prosince 1905–5. dubna 1976)
Americký letecký konstruktér, pilot, podnikatel a filmový režisér a producent. Proslul díky překonání světového rekordu v rychlosti letu (566 km/h), rekordu v rychlosti letu kolem Země (91 hod), konstrukci letounů Hughes H-1 Racer
a Hughes H-4 Hercules, produkci filmů Pekelní andělé (Hell‘s Angels) a Psanec (The Outlaw) a nakonec i stále více
excentrickým způsobem života. Byl znám jako nenapravitelný sukničkář, výstřední člověk a jeden z nejbohatších lidí
na světě. O nejzajímavějším období života Howarda Hughese pojednává oskarový film režiséra Martina Scorseseho
Letec (The Aviator) z roku 2004. V roce 1971 se spisovateli Cliffordu Irvingovi podařilo vydat jedinečné dílo. Na základě osobních setkání a rozhovorů, sepsal o Howardu Hughesovi biografickou knihu. To, co Clifford Irving vydával za
osobní paměti Howarda Hughese, bylo naprosto vykonstruované a smyšlené. Irving tím docílil jednoho z největších
mediálních podvodů a skandálů. O Cliffordu Irvingovi a jeho díle byl posléze natočen film The Hoax z roku 2006,
natočený režisérem Lasse Hallströmem s Richardem Gerem v hlavní roli.
Wilbur Wright (16. dubna 1867–30. května 1912)
Spolu se svým bratrem Orvillem byli tvůrci prvního letadla těžšího než vzduch (Wright Flyer). Ani jeden z nich neměl
potřebné vzdělání, ale byli velmi zruční. Rozhodli se, že se pokusí postavit kolo s křídly a benzínovým motorem, který
by je poháněl. V rodném Daytonu si otevřeli dílnu na opravy jízdních kol. Takto si vydělávali na financování svých
experimentů s létáním. Zlepšili řízení letadla, na rozdíl od ostatních, kteří se snažili hlavně zvýšit výkonnost. Vyvinuli
systém ovládání letadla okolo tří os a tím zavedli principy ovládání, které se používají dodnes. Jejich zaměstnanec
Charlie Taylor postavil aerodynamický tunel, ve kterém vyzkoušeli více než 200 různých tvarů křídel a vytvořili vlastní
tabulky o působení vztlaku vzduchu na tvar křídla. 23. března 1903 si dali patentovat nový způsob řízení, který byl
postaven na ovládaní letadla okolo tří os. V roce 1903 postavili Wright Flyer později zvaný Flyer I (avšak dnes je známý
spíš jako Kitty Hawk).
T+T T e c h n i k a a t r h 4 / 2 0 1 8