2
24
kompresory l vzduchotechnika
Výroba stlačeného vzduchu efektivně
a jednoduše – kompresory
Gardner Denver to umí
Pumpy na výrobu komprimovaného vzduchu, jak se v minulosti kompresorům říkalo, se v druhé polovině 18. století používaly zejména v hornictví a k výrobě chladu,
později k pohonu strojů, a to „všude, kde
by byl pohon parou nemožný nebo nesnadný.” Ve velkoměstech, jak se dočteme
v Ottově slovníku naučném z roku 1899,
se rozvádí komprimovaný vzduch ze
zvláštních centrál a užívá se ho ku hnaní
strojů maloživnostnických, automobil, lokomotiv městských drah, pneumatických
pošt aj. Tak na př. centrála birminghamská
zřízena byla na 15–31 tisíc koňských sil
a pro kompressi 3,3 atm, centrála v Paříži
pro 2 500 koň. sil a 6 atm. napjetí, při čemž
hlavní rozváděcí roura byla 7 km délky
a 300 mm v průměru. Dále se uvádí, že není správné, označuje-li se kterákoliv soustava
kompresorů nebo jistý druh kompresorů za
nejlepší. K. vhodný v jednom oboru nehodí
se mnohdy pro obor jiný… Při volbě soustavy rozhoduje, lze-li užíti vzduchu vlhkého
nebo suchého, spotřeba vody chladicí, trvání chodu, větší neb menší cena paliva, spotřeba místa a jiné okolnosti.
Tolik krátká exkurse do minulosti. Jak
je z úvodního textu zřejmé, otázka účelu
a efektivity kompresorů zajímala naše předky stejně, jak je tomu dnes. Výroba stlačeného vzduchu v současnosti je u mnoha
firem v České republice řešena prostřednictvím šroubových kompresorů, které
poskytují jeho kontinuální dodávku i při
T+T T e c h n i k a a t r h 1 - 2 / 2 0 2 0
velké proměnlivosti požadovaného množství. Zásadním kritériem pro většinu z nich
je cena, za kterou je stlačený vzduch vyroben; jednoduše řečeno, spotřebované
množství elektrické energie.
Dalším velice důležitým měřítkem při
výběru zařízení je spolehlivost související
s jeho celkovou složitostí a snadnost údržby. Zákazník tak musí kalkulovat s cenou
za provoz skládající se z nákladů za údržbu, servisní práce a spotřebovanou elektřinu na vyrobené množství stlačeného
vzduchu. Vstupním výdajem je ještě investice do pořízení daného kompresoru.
Paradoxně jsou prostředky na pořízení
vybavení jen malou částí z celkových nákladů za životnost kompresoru. Řádově to
je 5–7 % za životní cyklus zařízení. Proto
zákazníci s větším instalovaným výkonem
a technikou provozovanou ve více směnách,
by měli zvážit efektivitu výroby stlačeného
vzduchu v kontextu nabízených komplexních
servisních služeb a spotřeby energie.
Inovativní s vysokou účinností
y
d
Společnost Gardner Denver se snaží vyjít
svým zákazníkům vstříc. Respektuje přitom
všechna kritéria jejich výběru s ohledem na
zlepšení účinnosti a zvýšení uživatelské
hodnoty jejich zařízení. Výsledkem toho
je nová inovativní výrobní pátá řada kompresorů s elektrickým příkonem 90, 110
a 132 kW (dostupné v ČR od dubna 2019),
která se vyznačuje vysokou efektivitou.
Základní změny proti předcházejícím výrobkům jsou především ve velikosti šroubového bloku a úpravě šroubového profilu, kde došlo k jejich zvětšení a tím
vylepšení účinnosti. Samotný šroubový
blok obsahuje olejový filtr, olejový termoregulační ventil a další nutné příslušenství.
Díky této integrované konstrukci bylo
možno dosáhnout minimálních tlakových
ztrát v interních rozvodech stlačeného
vzduchu a eliminovat složitost celého
okruhu. Dále došlo k úpravě sacího ventilu, kde jsou díky nové konstrukci nižší tlakové ztráty. Kompresor je vybaven inovovaným elektronickým termoregulačním
olejovým ventilem umožňujícím udržování optimální teploty oleje na základě podmínek okolí, což má v řadě případů významný vliv na celkovou účinnost (až 5 %).
V kompresorech je použit progresivní
ucpávkový systém. Inovativní je i ovládací
systém dotykové obrazovky GD Pilot TS,
který je uživatelsky přívětivý a samo vysvětlující. Všechny funkce jsou jasně strukturovány do pěti hlavních nabídek a jsou vizuálně intuitivní. Řídicí systém Gardner
Denver zajišťuje spolehlivý provoz a umožňuje nepřetržitým sledováním provozních
parametrů snížení provozních nákladů.
Nové kompresory s pokročilým designem, vysoce účinným elektrickým motorem jsou k dispozici v pevných i regulovaných otáčkách – což může výrazně snížit
celkové náklady na vlastnictví systému –