anketa
JE SOUČASNÁ ÚROVEŇ TECHNICKÉHO
ŠKOLSTVÍ DOSTATEČNÁ? Jakým
způsobem by měly školy vzdělávat
studenty v současném průmyslovém světě?
Zdeněk Bašta
Senior Territory Sales Manager CZ-SK-HU
Jednoduchá odpověď zní: není! A zároveň musím dodat, že jsou světlé výjimky
a obrovské rozdíly mezi školami. Pokud
se najde „osvícené“ vedení školy, které
podpoří zavedení výuky např. CAD systémů, tak často naráží na problém, kdo
a jak bude předmět vyučovat. A co víc,
nejedná se jen o samotné naučení kreslení, jedná se o naučení se konstruování
a řešení praktických příkladů, které řeší
konkrétní konstrukční problém. Další věcí
jsou posléze následné obory zamě
výrobu a používání vý
Je velmi málo zapálených učitelů, kteří jezdí na setkání škol pořádané našimi partnery a kteří jsou ochotni obětovat mnohdy
i svůj volný čas, aby se udržovali v kon-
TA
E
K
Největší problém vidím ve stále
se prohlubující vzdálenosti
mezi reálným světem a situací
ve škole
N
A
Eduard Palíšek
Největ ší problém vidím ve stále se
prohlubující vzdálenosti mezi reálným
světem a situací ve škole, tedy životem
studenta. Studenti, kteří přicházejí do
praxe, jsou v drtivé většině zcela odtrženi od reálného světa. Překvapí je zcela
banální požadavky, jako např. pracovní
a, někdo po mě
m termínu. A to
ovořím o odborných znaech.Je velmi malé procento studentů,
kteří připustí, že se příchodem do praxe
začínají znovu vzdělávat.
oře
je podpoří.
Generální ředitel Siemens Česká republika
Technické školství je velmi široký pojem,
ve své podstatě zahrnuje všechno od dílniček ve školkách po doktorandské studium
na předních technických univerzitách.
A zatímco české technické univerzity jsou
velmi kvalitní a obstojí i v evropských a světových srovnávacích žebříčcích, na nižších
stupních školství situace tak dobrá není.
Za zásadní považuji klesající úroveň výuky
a znalostí studentů v matematice, důkazem
neutěšené situace jsou vlekoucí se
o povinné maturitě z t
Abychom udrželi kvalitu vysokého technického školství, je třeba zaměřit se na
zvýšení kvality výuky matematiky na
základních a středních školách, protože
Dlouhodobě sledujeme, že úroveň technického vzdělávání pokulhává za nároky, které
by potřeboval český průmysl. Nedostatky přitom vidíme v obou směrech, jak v množství
končících studentů, tak v jejich znalostech.
TA
E
K
Za zásadní považuji klesající
úroveň výuky a znalostí
studentů v matematice
N
A
zásadní transformací, technologické i obchodní změny přicházejí rychleji než kdy
předtím. Úkolem škol je poskytnout žákům a studentům dobré základy znalostí,
naučit je chápat podstatu věci v souvisále se učit, aby se
ávání a profesní
a prosadit ve víejně důležité jako faktické
alosti jsou schopnosti jako kreativita,
f lexibilita a zejména vnitřní potřeba učit
se stále novým věcem.
kých
vý svět prochází
Martin Jonáš
PR manažer Hennlich s.r.o.
V mnoha oblastech školství výrazně zaostává
Úroveň technického vzdělávání
pokulhává za nároky, které by
potřeboval český průmysl
za tím, kam již se posunulo české strojírenství a průmysl. Určitě je důležité, aby se stále
více firmy se školami propojovaly. Některé
aktivity jsou již vidět a určitě se do budoucna
pozitivně projeví, ale je to stále málo.
w w w. t e c h n i k a a t r h . c z
7