Uvodnik_c.qxd

9.2.2021

14:20

Page 1

elektromobilita l úvodník

Pojem elektromobilita je zjednodušeně pohyb pomocí elektrické energie nebo provoz dopravních prostředků s elektrickým

pohonem. Pod tento pojem patří provoz

elektromobilů - elektrických aut, elektrokol,

koloběžek, elektrických motocyklů a také

hromadných dopravních prostředků, jako

jsou elektrické vlaky, zcela elektrické tramvaje nebo trolejbusy, elektrické autobusy,

elektrické lodě či méně častější elektrická

letadla.

Kdysi scifi, dnes realita. Dobrý den, prosím

jeden elektromobil xy a zašlete mi ho na adresu. Dnes běžný standard, elektromotorku

či elektro auto si můžete objednat a koupit

na portále Alza.cz. Nabídka je poměrně

rozmanitá: Alza nabízí elektro koloběžky,

skútry, buginy, malá dvoumístná auta, užitková elektrická auta nebo dokonce elektro

čluny. K nabízeným značkám patří jak výrobky známých automobilek Renault,

BMW či Jaguár, tak i méně známé či zcela

neznámé Selvo, Axiam, VIX nebo MW motors. A to včetně kompletního příslušenství,

jako jsou dobíjecí kabely.

Částečně pod tento pojem patří i provoz

hybridních vozidel, tedy vozidel využívajících více pohonných systémů, pokud alespoň jeden z nich je elektrický. U těchto je

však vstřícnost vůči životnímu prostředí mírně diskutabilní.

Stěžejní podporou a hlavním důvodem

pro zavádění elektromobility je nulová produkce lokálních emisí, a tím snížení lokální

ekologické zátěže. Tento fakt má význam

především ve městech. Podíl na globálních

emisích, a tím i uhlíková stopa odpovídá

spektru napájení elektrické rozvodové sítě,

ze které elektricky poháněný dopravní prostředek čerpá energii. Přímá uhlíková stopa

může být u elektricky poháněného dopravního prostředku nižší, v konečném

důsledku možná i stejná, jako u konvenčních dopravních prostředkůse spalovacím

motorem. Další výhodou elektromobility

může být zvýšení energetické bezpečnosti

(a nezávislosti) území; to je však opět závislé na struktuře napájení elektrické rozvodné

sítě. Elektromobily mají také nižší provozní

náklady. Zatím se zdá, že elektromobily mají také nižší poruchovost než auta na spalovací motor, zatím však mají krátkou historii,

tak uvidíme. To je dáno tím, že elektromotor má mnohem méně součástek než spalovací motor.

Zavádění elektromobility je z výše zmiňovaných důvodů rovněž podporováno různými nástroji, např. systém bonus-malus,

který je zpravidla koncipován jako kombinace daně či poplatku spojené s pořízením

či registrací vozidla (malus) méně čistého

(konvenčního) a přímé dotace či daňového

kreditu (bonus) poskytnutého čistší technologii. Celkově nejvýznamnějšími politickými nástroji z hlediska rozšíření elektrických vozidel jsou daně a podpora

budování dobíjecích stanic společně s finančními podporami na nákup elektromobilů. V České republice je zatím podíl elektromobilů nízký (0,27 %), avšak můžeme

pozorovat vzrůstající počet nabíjecích

stanic, čímž se snižuje problém omezeného dojezdu některých elektromobilů.

V současnosti je v ČR podle databáze

MPO 131 veřejných stanic, ale celkem je

okolo 470 stanic. Celkový počet 470 stanic

zahrnuje všechny dobíjecí stanice pro elektromobily, které jsou veřejně přístupné (veřejné dobíjecí stanice) a stanice, které jsou

přístupné za určitých podmínek širšímu

okruhu uživatelů (např. hotely, restaurace,

sportoviště). Nejsou zahrnuty však dobíjecí

stanice, které jsou určeny jen pro firemní zaměstnance.

Nevýhodné jsou vyšší pořizovací náklady

a stále omezený dojezd. Nejvýkonnější

elektromobily současnosti se mohou pochlubit dojezdem kolem 500 km. Problém

může také působit nedostatečná infrastruktura dobíjecích stanic v různých částech světa. Navíc tato infrastruktura není

unifikovaná, jelikož automobilky či energetické společnosti staví stanice podle

svých vlastních standardů. Vlastní nabíjecí

infrastrukturu má například americká automobilka Tesla, ke slovu tak přicházejí různé redukce...

ing. Aleš Vítek

šéfredaktor časopisu

T+T Technika a trh

www.technikaatrh.cz

1