Uvodnik_c.qxd
9.2.2021
14:20
Page 1
elektromobilita l úvodník
Pojem elektromobilita je zjednodušeně pohyb pomocí elektrické energie nebo provoz dopravních prostředků s elektrickým
pohonem. Pod tento pojem patří provoz
elektromobilů - elektrických aut, elektrokol,
koloběžek, elektrických motocyklů a také
hromadných dopravních prostředků, jako
jsou elektrické vlaky, zcela elektrické tramvaje nebo trolejbusy, elektrické autobusy,
elektrické lodě či méně častější elektrická
letadla.
Kdysi scifi, dnes realita. Dobrý den, prosím
jeden elektromobil xy a zašlete mi ho na adresu. Dnes běžný standard, elektromotorku
či elektro auto si můžete objednat a koupit
na portále Alza.cz. Nabídka je poměrně
rozmanitá: Alza nabízí elektro koloběžky,
skútry, buginy, malá dvoumístná auta, užitková elektrická auta nebo dokonce elektro
čluny. K nabízeným značkám patří jak výrobky známých automobilek Renault,
BMW či Jaguár, tak i méně známé či zcela
neznámé Selvo, Axiam, VIX nebo MW motors. A to včetně kompletního příslušenství,
jako jsou dobíjecí kabely.
Částečně pod tento pojem patří i provoz
hybridních vozidel, tedy vozidel využívajících více pohonných systémů, pokud alespoň jeden z nich je elektrický. U těchto je
však vstřícnost vůči životnímu prostředí mírně diskutabilní.
Stěžejní podporou a hlavním důvodem
pro zavádění elektromobility je nulová produkce lokálních emisí, a tím snížení lokální
ekologické zátěže. Tento fakt má význam
především ve městech. Podíl na globálních
emisích, a tím i uhlíková stopa odpovídá
spektru napájení elektrické rozvodové sítě,
ze které elektricky poháněný dopravní prostředek čerpá energii. Přímá uhlíková stopa
může být u elektricky poháněného dopravního prostředku nižší, v konečném
důsledku možná i stejná, jako u konvenčních dopravních prostředkůse spalovacím
motorem. Další výhodou elektromobility
může být zvýšení energetické bezpečnosti
(a nezávislosti) území; to je však opět závislé na struktuře napájení elektrické rozvodné
sítě. Elektromobily mají také nižší provozní
náklady. Zatím se zdá, že elektromobily mají také nižší poruchovost než auta na spalovací motor, zatím však mají krátkou historii,
tak uvidíme. To je dáno tím, že elektromotor má mnohem méně součástek než spalovací motor.
Zavádění elektromobility je z výše zmiňovaných důvodů rovněž podporováno různými nástroji, např. systém bonus-malus,
který je zpravidla koncipován jako kombinace daně či poplatku spojené s pořízením
či registrací vozidla (malus) méně čistého
(konvenčního) a přímé dotace či daňového
kreditu (bonus) poskytnutého čistší technologii. Celkově nejvýznamnějšími politickými nástroji z hlediska rozšíření elektrických vozidel jsou daně a podpora
budování dobíjecích stanic společně s finančními podporami na nákup elektromobilů. V České republice je zatím podíl elektromobilů nízký (0,27 %), avšak můžeme
pozorovat vzrůstající počet nabíjecích
stanic, čímž se snižuje problém omezeného dojezdu některých elektromobilů.
V současnosti je v ČR podle databáze
MPO 131 veřejných stanic, ale celkem je
okolo 470 stanic. Celkový počet 470 stanic
zahrnuje všechny dobíjecí stanice pro elektromobily, které jsou veřejně přístupné (veřejné dobíjecí stanice) a stanice, které jsou
přístupné za určitých podmínek širšímu
okruhu uživatelů (např. hotely, restaurace,
sportoviště). Nejsou zahrnuty však dobíjecí
stanice, které jsou určeny jen pro firemní zaměstnance.
Nevýhodné jsou vyšší pořizovací náklady
a stále omezený dojezd. Nejvýkonnější
elektromobily současnosti se mohou pochlubit dojezdem kolem 500 km. Problém
může také působit nedostatečná infrastruktura dobíjecích stanic v různých částech světa. Navíc tato infrastruktura není
unifikovaná, jelikož automobilky či energetické společnosti staví stanice podle
svých vlastních standardů. Vlastní nabíjecí
infrastrukturu má například americká automobilka Tesla, ke slovu tak přicházejí různé redukce...
ing. Aleš Vítek
šéfredaktor časopisu
T+T Technika a trh
www.technikaatrh.cz
1