Sectron_c_el_mob.qxd

9.2.2021

14:58

Page 21

elektromobilita 2020 l komponenty

p Co se starou baterií?

Aktuálně po cestách nadále jezdí i 10leté

elektromobily, které vzdorují předpovědím fosilních moto žurnalistů, kteří jim

předpovídali rychlou úmrtnost. Na trhu je

velká poptávka po těchto opotřebených

bateriích, kdy svůj druhý život slouží jako

úložiště energie ze solárních panelů na

střeše. Samotné recyklační procesy mají

dnes vysokou výtěžnost. Již dnes se takto

zpracovávají baterie z mobilů, notebooků

a drobné elektroniky. Jelikož recyklát obsahuje daleko více vzácných kovů, než těžená hornina, výrobci baterií tuto oblast

velmi rozvíjejí. Paradoxně je těch vadných

baterií k recyklaci nedostatek.

p V souvislosti s dojezdem

vozu, jak si stojí ČR

s infrastrukturou dobíjecích stanic?

Nemůžeme konkurovat zemím, jako je

Norsko, kde dnes elektromobily tvoří více

jak 80 % nově prodaných vozidel a tomu

pak odpovídá nabíjecí infrastruktura. Nicméně, v rámci dojezdu dnes v ČR minete

5 až 10 nabíjecích stanic, takže to už nevyžaduje ani zásadní plánování cest. Aktuálně se v ČR instaluje cca 20 rychlých nabíječek měsíčně. Kromě ČEZ, E.ON a PRE

se do toho opřely také OMV, MOL a Shell,

kdy ve spolupráci s energetickými firmami

dovybavují svoje čerpací stanice.

p Máme dostatek elektrické

energie pro rozmach

elektromobility a jak ovlivní

nabíjení vozu provoz firmy?

ČR vyrobí o 14 TWh elektřiny více, než

spotřebujeme (údaj za rok 2018), ale smrad z uhelných elektráren zůstane tady.

Když tuto elektřinu umíme vyrobit a dopravit k hranicím, mohli bychom jí klidně

ukládat do našich elektromobilů. Při průměrné spotřebě 16 kWh/100 km by to

všem českým autům, kterých je 6 milionů,

dalo 14 500 km ročně. Kromě toho utlumení výroby benzínu a nafty by přineslo další

úspory. Některé zdroje mluví o 16 kWh

elektřiny na výrobu 10 l benzínu. Na tuto

dávku energie elektromobil ujede těch

100 km.

p Co je to OCPP?

A proč je tak důležité?

OCPP je protokol pro komunikaci mezi

nabíječkou a elektromobilem. S využitím

inteligentních elektroměrů a řídicích jednotek lze i na kapacitně omezené přípojce

provozovat více nabíjecích bodů, aktivně

nastavovat jejich výkon, priority a rezervace, aniž bychom přetížili přípojný bod. Je

to poměrně rozsáhlé téma, které by bylo

na několik hodin povídání.

p Jak elektromobilitu

osobní dopravy ovlivní vodík?

Palivový článek jako laboratorní model je

fascinující věc. Pro mnohé zaryté petrolheady je to ta jediná představitelná cesta

vývoje automobilismu, jelikož v tom vidí

jen jiný druh motoru. Zase ale budou tankovat nějakou tekutinu do svého auta.

Nicméně výroba vodíku, jeho přeprava,

skladování a plnění je natolik technologicky a finančně náročná, že tato technologie nemá ekonomický potenciál k masovému rozšíření. Energie ukládaná do

vodíku a následně z něj extrahovaná má

daleko nižší účinnost, než když se použijí

baterie na bázi lithia. Ve výsledku pak vodíková auta mají ekonomiku na úrovni 10 l

benzínu na 100 km. Velkou překážkou je

také cena plnící stanice, které aktuálně začínají na 2,2 mil EUR, kdežto wallbox pořídíte pod 1 000 EUR a rychlou nabíječku

za 20 000 EUR. Ačkoli jsem technologický fanda, tak ve vodíku velkou budoucnost nevidím.

p

https://eshop.sectron.cz

p Je elektromobilita politickou

tlačenkou Evropy? Nebo je to

skutečně nový trend?

Evropské země včetně ČR se zavázaly ke

snižování emisí. Komíny továren se hlídají

lépe než automobily, a tak se limity aplikovaly na výrobce automobilů. Každá

plošná změna v jakékoliv oblasti lidského

života je politickou otázkou. My všichni

chceme čistší vzduch ve městech a naši volení zástupci tato témata prosazují.

V tom nevidím nic špatného. Naopak bychom měli tuto změnu přijmout a vidět ji

jako příležitost.

www.technikaatrh.cz

21