Sectron_c_el_mob.qxd
9.2.2021
14:58
Page 21
elektromobilita 2020 l komponenty
p Co se starou baterií?
Aktuálně po cestách nadále jezdí i 10leté
elektromobily, které vzdorují předpovědím fosilních moto žurnalistů, kteří jim
předpovídali rychlou úmrtnost. Na trhu je
velká poptávka po těchto opotřebených
bateriích, kdy svůj druhý život slouží jako
úložiště energie ze solárních panelů na
střeše. Samotné recyklační procesy mají
dnes vysokou výtěžnost. Již dnes se takto
zpracovávají baterie z mobilů, notebooků
a drobné elektroniky. Jelikož recyklát obsahuje daleko více vzácných kovů, než těžená hornina, výrobci baterií tuto oblast
velmi rozvíjejí. Paradoxně je těch vadných
baterií k recyklaci nedostatek.
p V souvislosti s dojezdem
vozu, jak si stojí ČR
s infrastrukturou dobíjecích stanic?
Nemůžeme konkurovat zemím, jako je
Norsko, kde dnes elektromobily tvoří více
jak 80 % nově prodaných vozidel a tomu
pak odpovídá nabíjecí infrastruktura. Nicméně, v rámci dojezdu dnes v ČR minete
5 až 10 nabíjecích stanic, takže to už nevyžaduje ani zásadní plánování cest. Aktuálně se v ČR instaluje cca 20 rychlých nabíječek měsíčně. Kromě ČEZ, E.ON a PRE
se do toho opřely také OMV, MOL a Shell,
kdy ve spolupráci s energetickými firmami
dovybavují svoje čerpací stanice.
p Máme dostatek elektrické
energie pro rozmach
elektromobility a jak ovlivní
nabíjení vozu provoz firmy?
ČR vyrobí o 14 TWh elektřiny více, než
spotřebujeme (údaj za rok 2018), ale smrad z uhelných elektráren zůstane tady.
Když tuto elektřinu umíme vyrobit a dopravit k hranicím, mohli bychom jí klidně
ukládat do našich elektromobilů. Při průměrné spotřebě 16 kWh/100 km by to
všem českým autům, kterých je 6 milionů,
dalo 14 500 km ročně. Kromě toho utlumení výroby benzínu a nafty by přineslo další
úspory. Některé zdroje mluví o 16 kWh
elektřiny na výrobu 10 l benzínu. Na tuto
dávku energie elektromobil ujede těch
100 km.
p Co je to OCPP?
A proč je tak důležité?
OCPP je protokol pro komunikaci mezi
nabíječkou a elektromobilem. S využitím
inteligentních elektroměrů a řídicích jednotek lze i na kapacitně omezené přípojce
provozovat více nabíjecích bodů, aktivně
nastavovat jejich výkon, priority a rezervace, aniž bychom přetížili přípojný bod. Je
to poměrně rozsáhlé téma, které by bylo
na několik hodin povídání.
p Jak elektromobilitu
osobní dopravy ovlivní vodík?
Palivový článek jako laboratorní model je
fascinující věc. Pro mnohé zaryté petrolheady je to ta jediná představitelná cesta
vývoje automobilismu, jelikož v tom vidí
jen jiný druh motoru. Zase ale budou tankovat nějakou tekutinu do svého auta.
Nicméně výroba vodíku, jeho přeprava,
skladování a plnění je natolik technologicky a finančně náročná, že tato technologie nemá ekonomický potenciál k masovému rozšíření. Energie ukládaná do
vodíku a následně z něj extrahovaná má
daleko nižší účinnost, než když se použijí
baterie na bázi lithia. Ve výsledku pak vodíková auta mají ekonomiku na úrovni 10 l
benzínu na 100 km. Velkou překážkou je
také cena plnící stanice, které aktuálně začínají na 2,2 mil EUR, kdežto wallbox pořídíte pod 1 000 EUR a rychlou nabíječku
za 20 000 EUR. Ačkoli jsem technologický fanda, tak ve vodíku velkou budoucnost nevidím.
p
https://eshop.sectron.cz
p Je elektromobilita politickou
tlačenkou Evropy? Nebo je to
skutečně nový trend?
Evropské země včetně ČR se zavázaly ke
snižování emisí. Komíny továren se hlídají
lépe než automobily, a tak se limity aplikovaly na výrobce automobilů. Každá
plošná změna v jakékoliv oblasti lidského
života je politickou otázkou. My všichni
chceme čistší vzduch ve městech a naši volení zástupci tato témata prosazují.
V tom nevidím nic špatného. Naopak bychom měli tuto změnu přijmout a vidět ji
jako příležitost.
www.technikaatrh.cz
21