EON_c.qxd
9.2.2021
14:10
Page 3
elektromobilita l energetika
jsme zařadili do platformy Hubject, která
podobné sítě sdružuje. Teď pracujeme i na
tom, aby držitelé našich karet s nimi mohli
platit u jiných dobíječek.
p Platí stále výrazné
zvýhodnění pro registrované
a majitele RFID karet E.ON Drive?
E.ON Drive neustále rozšiřujeme a snažíme se zlepšovat. Výrazné cenové zvýhodnění platí pro všechny naše zákazníky nejen pro veřejné dobíjení, ale nově i při
zakoupení dobíjecích stanic pro firmu nebo domácnost. Chceme tím podpořit naše
zákazníky a nabídnout jim profesionální řešení.
p V jakém stavu je v dnešním
Česku infrastruktura pro dobíjení
dopravních prostředků na elektro
pohon?
Velmi často se z médií dozvídáme, že Česko zaostává v rozvoji infrastruktury za západními zeměmi. Nicméně abychom to
uvedli na pravou míru, je potřeba se na
věc dívat řečí čísel. V Česku jezdí aktuálně
5 700 elektromobilů a je tu přes 700 veřejných dobíjecích stanic. Na první pohled
může číslo budit dojem nízkého počtu.
Pokud si jej ale přepočítáme na poměr vůči elektromobilům, tak jedna dobíjecí stanice dnes připadá na zhruba osm vozidel.
Většina z veřejných stanic navíc disponuje
dvěma dobíjecími body, takže poměr je
dokonce ještě lepší. V západních zemích
je tento poměr běžně jedna stanice ku
50 elektromobilům a někde i více. Důležité je tedy rozvíjet infrastrukturu takovým
tempem, aby odpovídala potřebám trhu,
a to se v Česku dle mého názoru díky podpoře Ministerstva dopravy daří.
p Co mi umožní domácí
nabíjení a jaký je rozdíl v nabíjení
a ceně proti rychlodobíjecím
stanicím?
Pro domácí nabíjení se běžně používá
takzvaný wallbox, který je cenově velmi
dostupný a pohybuje se i s instalací v částce kolem 40 000 korun. Výhodou je kromě nízkých nákladů na pořízení i skutečnost, že námi dodávané wallboxy jsou
chytré a komunikují s domem a díky tomu
nemusí majitel nutně navyšovat hlavní jistič a ušetří tak náklady za provoz. Cena za
nabíjení doma je vždy závislá na tarifu
elektřiny, který domácnost využívá. Obecně lze však říci, že cena domácího nabíjení je o polovinu levnější než v případě využití veřejné stanice. Pokud to zase převedu
do řeči čísel, tak vychází jeden ujetý kilometr z domácího nabíjení na 0,4 koruny.
p Mohu si zvolit variantu
rychlosti nabíjení i doma?
Záleží na zvoleném wallboxu, ale pokud
se bavíme o námi dodávaných řešeních,
tak je možné wallbox škálovat od 3,7 kW
do 22 kW výkonu. Vždy je nutné posuzovat volbu výkonu individuálně podle majitele a jeho preferencí. Obecně doporučujeme standardní rychlost 11 kW, která je
optimální pro většinu uživatelů. Díky takto
nastavenému výkonu lze dnešní běžný
elektromobil dobít za pár hodin a vzhledem k tomu, že automobil stojí doma více
než osm hodin, je tato rychlost více než
dostatečná.
p Mohu svoji stanici také
nějakým způsobem otevřít
pro veřejnost?
Tohle možné je. V letošní roce jsme na trh
uvedli službu Partnerská dobíječka, která
přesně tohle umí. Vy máte svoji dobíječku
pro vaše osobní účely a pokud budete
chtít, my ji dokážeme připojit do sítě E.ON
Drive. Tady je podmínka, aby byla kompatibilní s naším systémem, ale to dokáže
posoudit náš technik. Stanice se pak chová jako jakákoliv jiná v síti E.ON Drive. My
za vás vyřizujeme všechnu administrativu
a vy si jen určíte ceny, za které se u vás bude smět dobíjet a jednou měsíčně vystavíte fakturu za elektřinu. Podobných stanic
už máme v síti přes třicet. Jedná se o hotely, firemní areály, autoservisy. Na vlastní
stanici tak můžete i vydělávat.
p Pro registrované uživatele
funguje i asistenční služba.
Je orientovaná pouze na dobíjení
či i pomoc či rady při problémech
s vozem?
Nonstop linku máme k dispozici pro
všechny naše zákazníky a na rozdíl od
běžných call center zde sedí skuteční odborníci, kteří dokážou řidičům ve většině
případů pomoci. Stanice on-line monitorují a v případě jakéhokoliv problému jsou
díky našemu IT řešení schopni okamžitě
reagovat a problém odstranit. Na služby
provozu klademe maximální důraz, a to se
odráží i u výsledků, kdy aktuálně na trhu
poskytujeme nejlepší podporu a servis pro
řidiče elektromobilů.
p V poslední době se kromě
elektromobilů rozšiřuje i nákup
dalších dopravních prostředků
na elektropohon a to zejména
u studentů populárních
elektrokoloběžek, či u starší
generace elektrokol. Má jejich
majitel možnost nějaké „lepší”
ceny pro dobíjení?
Elektrokola a elektrokoloběžky jsou samostatné odvětví, které se sítí pro elektromobily nemá nic společného, a jejich uživatelé tak nemohou využít síť veřejných
dobíjecích stanic E.ON Drive. Naše společnost v minulosti instalovala pro naše
partnery několik veřejných dobíjecích stanic pro elektrokola, ale je to spíše marketingová záležitost.
p
p Dá se nabíjet u vašich stanic
i jinak než kartou E.ON Drive?
Určitě dá. Zaplatit řidiči mohou s registrací i bez registrace v našem systému. Postačí jim k tomu jen telefon s internetovým
připojením a mohou platit klasickou platební kartou. Vedle toho ale u našich dobíječek v Česku mohou dobíjet i držitelé řady dalších karet různých sítí. Naše stanice
E.ON Česká republika, s.r.o.
F. A. Gerstnera 2151/6
370 01 České Budějovice
zákaznická linka: 800 77 33 22
www.eon.cz
www.technikaatrh.cz
3