Sectron_c_el_mob.qxd
20
9.2.2021
14:57
Page 20
elektromobilita 2020 l komponenty
Cesta do bezemisní budoucnosti,
aneb elektromobilita včera,
dnes a zítra v SECTRONU
V dnešním článku jsme si pro vás připravili velmi zajímavý
rozhovor s člověkem, který elektromobilitě fandí, protože
si prostudoval všechny pro a proti a pochopil význam
a principy této další automobilové revoluce. Sám si
vyzkoušel mnoho vozidel a rozhodl se změnit nejen svůj
přístup k vozovému parku, ale v průběhu času vyměnit
celou flotilu služebních vozů za elektromobily.
Ing. Marek Zamarski, MBA (40)
absolvoval ČVUT FEL, má syna, od roku 2014
ředitel ostravské technologické firmy SECTRON.
Rád zkouší nové technologie,
taje elektromobility studuje od roku 2017.
p Pane řediteli, jste
automobilový fanda?
Ano, autíčka jsem měl rád už jako kluk, ať
to bylo LEGO nebo autodráha, pořád se
to muselo hýbat a něco jsme na tom s tátou vylepšovali. Řidičský průkaz mám od
17 let. Začínal jsem s Favoritem, Fábií a pak
mnoha dalšími. Řízení mě moc baví, hodně dbám na čistotu a údržbu vozu, ale
opravy přenechávám odborníkům.
p Co byl hlavní argument pro
elektro, které nevoní po benzínu.
Těch argumentů je několik, zmínil bych
příjemný a dynamický jízdní projev elektromobilů, nízké náklady na palivo a servis
a žádné lokální emise. Zvuk, vibrace a zápach benzínu není to, co bych na automobilismu miloval, takže mi to u elektromobilů vůbec nechybí, naopak jsem rád
za tu čistotu.
p Jaké vozy jste testoval
a proč vyhrál VW či KIA?
speciál 2020
T+T Technika a trh
Měl jsem možnost otestovat téměř všechny aktuálně dostupné modely. S některými to byla jednodenní zkušenost, jiné
jsem měl půjčené i týden. Volkswagen je
pro mě synonymem střídmého designu,
který nestárne, dlouhé výdrže, kvalitního
zpracování a dostupné servisní sítě. Model
ID.3 má pozici následníka Brouka a Golfu,
je to auto postavené úplně od nuly a má
mnoho moderních a uživatelsky příjemných funkcí. Platforma MEB bude v příštích letech základem pro mnoho modelů
celého koncernu včetně Škodovky.
Sesterské dvojici Hyundai a KIA se povedly 3 modely na shodném technickém
základu - Hyundai Kona Electric, KIA e-Soul
a e-Niro. Právě poslední jmenovaný je největší a tudíž nejpraktičtější. Pohonné
ústrojí, baterie i celkové zpracování těchto
vozů je na vyšší úrovni, než byste od této
značky čekali.
p Proč jsou elektro auta tak
drahá?
Nemohu souhlasit, pokud byste ke zmiňovanému ID.3 nebo třeba velmi populárnímu Modelu 3 od Tesly vybrali k porovnání
spalovací auto s obdobnými výkonovými
parametry a výbavou, budete na stejné
nebo dokonce vyšší cenovce. Co zatím na
trhu postrádáme, jsou levné nebo ojeté
elektromobily, ale to se již brzy změní.
p Ujel jste první stovky
kilometrů. Jak vnímáte
dojezd a výdrž baterií?
Tak už to jsou spíše tisíce než stovky kilometrů, ale zkušenosti odpovídají mým
očekáváním. Dojezd se pohybuje v rozmezí 300–420 km dle stylu jízdy a okolní
teploty. Vozidlo používám v komfortním
režimu a vůbec ho nešetřím. Ta dynamika
je prudce návyková. Právě dojezd je první
otázkou, kterou mi kladou majitelé fosilních aut, a tuto hodnotu nejvíce řeší. Nicméně já nabíjím jednou za 3–4 dny a při
delší trase si stejně po 3 hodinách udělám
přestávku na toaletu a něco dobrého. Cestování elektromobilem je pohodová záležitost, bez hluku, vibrací a smradu z výfuku.
Na výdrž baterie zatím neumím odpovědět, je to moc brzy. Zeptejte se mě za 8 let,
až bude končit záruka na akumulátor.
p Jak se dá
elektromobil nabíjet a čím?
Převažuje dobíjení doma nebo v práci, a to
až z 80 %. Postačí 3fázová zásuvka 3×16 A,
ze které elektromobil dobijete za 4–5 hodin, takže ideálně využijete noční nízký tarif.
Výkonově to je 11 kW, což je méně než indukční deska, trouba a rychlovarná konvice,
které mají mnohé domácnosti, a právě
v noci místo vaření můžete klidně dobíjet.
Při cestách delších, než je Váš dojezd,
můžete využít síť veřejných dobíjecích stanic, kterých je opravdu spousta. Nebo dobijete v cíli Vaší cesty. Dnes už nabíjení
nabízí mnoho hotelů, hypermarketů, sportovních center atd.
p Proč si kupovat
další kabel pro nabíjení?
Dnes už téměř nenajdete místo, kde by nebyla elektřina. I v té nejzapadlejší vesničce
se s majitelem penzionu nebo sedlákem dohodnete na použití jeho 3fázové zásuvky.
Stejně tak když přijedete ke kamarádům na
chalupu a ti vás vyhecují na projížďku po
okolí. Pak se taková mobilní nabíječka moc
hodí a díky jejímu nastavení maximálního
proudu a časovači se dá nabít opravdu kdekoliv, což Vám dává absolutní volnost.