DEL_c.qxd
9.2.2021
14:33
Page 13
elektromobilita l energetika
konektory a funkcí Dual. Nabít 80 % kapacity baterie vozu jste pak schopen již za
20 až 30 minut. Pokud Vám však firemní
fleet stojí přes noc na parkovišti, pak je
ideálním řešením DEL Tower. Ten může
nabídnout variantu dobíjení až čtyř vozů
naráz z jednoho místa. Umíme tak připravit ideální řešení nabíječek pro firemní vozový park, pro hotel, sídliště, do parkovacího domu, bytového komplexu nebo
třeba rychlonabíjecí řešení pro čerpací
stanice,” vysvětluje Václav Dvořák.
Podle Jiřího Kabelky je nutné zajistit
snadnou dostupnost nabíjení nejen podél
silničních tahů, ale i v běžné městské zástavbě. „I proto jsou naše stanice primárně
konstruovány do veřejného prostoru. Dokážou odolat jak drsnějším klimatickým
podmínkám, tak vandalům. Samozřejmostí
je pak možnost výbavy různými typy platebních systémů, Wi-Fi či nabídkou individuálního designu dle přání zákazníka,” připomíná Jiří Kabelka s tím, že dosavadní
poptávka ukazuje zájem jak od firem, měst,
či developerů, ale i od hotelů, penzionů či
sportovišť.
Od „hloupé” zásuvky
k chytrému nabíjení
d
DEL Tower a Vector DC75 nabízí nejen
modularitu, ale rovněž systém pokročilého nabíjení. „Druhá generace našich nabíjecích stanic využívá protokol ISO 15118
a posunuje naše řešení k chytré mobilitě.
Protokol podporuje mimo jiné funkci
„Plug & Charge”, s níž se nabíjení elektrovozů stává komfortním. Pořizovat si v tuto
chvíli nabíjecí stanici bez této funkce, znamená do budoucna zásadně omezit její
uživatele,” říká Václav Dvořák a dodává:
„Naší snahou není dělat větší a dražší „zásuvky”. Jde nám o to dát nabíječkám přidanou hodnotu, která přesvědčí i váhající,
že elektromobilita má smysl. Od „hloupých” nabíječek s komplikovanou autorizací a omezenými funkcemi řízení, se posouváme k nabíjení, které díky pokročilému
komunikačnímu protokolu umožní celou
řadu přidaných funkcí.”
Stanice budou tedy nově schopny vyhodnotit potřebu dobití akumulátoru podle jeho aktuálního stavu a potřebného dojezdu.
Pokud tuto funkci podporuje i samotný
elektromobil, nabíječka vybere sama vhodný tarif v závislosti na čase, kdy potřebujete
mít auto nabité. „Představte si například situaci, kdy přijedete k veřejné nabíjecí stanici kteréhokoliv operátora a pouhým připojením k zásuvce budete automaticky
autorizováni k nabíjení či k platbě. Nabíjení
může být navíc řízeno distribuční sítí a plánováno na základě různých tarifů a aktuální
potřeby akumulátoru. Pokud totiž auto odstavujete na noc, nemusí být nabité hned.
Nabíjí se, až bude energie levná a bude jí
dostatek. Komunikace mezi nabíječkou
a distribuční sítí nás navíc vyvaruje přetížení sítě a černých scénářů v podobě
„black-outu”, před kterým varují někteří
skeptici," představuje budoucnost nabíjení Václav Dvořák.
Myslet ekologicky
při jízdě i nabíjení
d
Jedním z hlavních impulsů pro rozvoj
elektromobility je jistě fakt, že elektromobil nezatěžuje životní prostředí přímo tam,
kde jezdí. Další šancí, jak být v této oblasti „zelenější” je propojování obnovitelných zdrojů energie s nabíjecí infrastrukturou. „Pokročilá regulace je cesta, jak jít
naproti využitelnosti obnovitelných zdrojů
energie, jejichž dodávky jsou nestabilní
(FVE, vítr). Princip je jednoduchý. Jde o to,
připojit co nejvíce elektromobilů k síti
přes nabíjecí infrastrukturu a nabíjet je ve
chvíli, kdy je energie k dispozici. To všechno jsou věci, které dávají elektromobilitě
nový smysl. A to je také cesta, kterou jdeme v DELu,” dodává s úsměvem výkonný
ředitel Jiří Kabelka.
p
www.del–ev.cz
www.technikaatrh.cz
13