DEL_c.qxd

9.2.2021

14:33

Page 13

elektromobilita l energetika

konektory a funkcí Dual. Nabít 80 % kapacity baterie vozu jste pak schopen již za

20 až 30 minut. Pokud Vám však firemní

fleet stojí přes noc na parkovišti, pak je

ideálním řešením DEL Tower. Ten může

nabídnout variantu dobíjení až čtyř vozů

naráz z jednoho místa. Umíme tak připravit ideální řešení nabíječek pro firemní vozový park, pro hotel, sídliště, do parkovacího domu, bytového komplexu nebo

třeba rychlonabíjecí řešení pro čerpací

stanice,” vysvětluje Václav Dvořák.

Podle Jiřího Kabelky je nutné zajistit

snadnou dostupnost nabíjení nejen podél

silničních tahů, ale i v běžné městské zástavbě. „I proto jsou naše stanice primárně

konstruovány do veřejného prostoru. Dokážou odolat jak drsnějším klimatickým

podmínkám, tak vandalům. Samozřejmostí

je pak možnost výbavy různými typy platebních systémů, Wi-Fi či nabídkou individuálního designu dle přání zákazníka,” připomíná Jiří Kabelka s tím, že dosavadní

poptávka ukazuje zájem jak od firem, měst,

či developerů, ale i od hotelů, penzionů či

sportovišť.

Od „hloupé” zásuvky

k chytrému nabíjení

d

DEL Tower a Vector DC75 nabízí nejen

modularitu, ale rovněž systém pokročilého nabíjení. „Druhá generace našich nabíjecích stanic využívá protokol ISO 15118

a posunuje naše řešení k chytré mobilitě.

Protokol podporuje mimo jiné funkci

„Plug & Charge”, s níž se nabíjení elektrovozů stává komfortním. Pořizovat si v tuto

chvíli nabíjecí stanici bez této funkce, znamená do budoucna zásadně omezit její

uživatele,” říká Václav Dvořák a dodává:

„Naší snahou není dělat větší a dražší „zásuvky”. Jde nám o to dát nabíječkám přidanou hodnotu, která přesvědčí i váhající,

že elektromobilita má smysl. Od „hloupých” nabíječek s komplikovanou autorizací a omezenými funkcemi řízení, se posouváme k nabíjení, které díky pokročilému

komunikačnímu protokolu umožní celou

řadu přidaných funkcí.”

Stanice budou tedy nově schopny vyhodnotit potřebu dobití akumulátoru podle jeho aktuálního stavu a potřebného dojezdu.

Pokud tuto funkci podporuje i samotný

elektromobil, nabíječka vybere sama vhodný tarif v závislosti na čase, kdy potřebujete

mít auto nabité. „Představte si například situaci, kdy přijedete k veřejné nabíjecí stanici kteréhokoliv operátora a pouhým připojením k zásuvce budete automaticky

autorizováni k nabíjení či k platbě. Nabíjení

může být navíc řízeno distribuční sítí a plánováno na základě různých tarifů a aktuální

potřeby akumulátoru. Pokud totiž auto odstavujete na noc, nemusí být nabité hned.

Nabíjí se, až bude energie levná a bude jí

dostatek. Komunikace mezi nabíječkou

a distribuční sítí nás navíc vyvaruje přetížení sítě a černých scénářů v podobě

„black-outu”, před kterým varují někteří

skeptici," představuje budoucnost nabíjení Václav Dvořák.

Myslet ekologicky

při jízdě i nabíjení

d

Jedním z hlavních impulsů pro rozvoj

elektromobility je jistě fakt, že elektromobil nezatěžuje životní prostředí přímo tam,

kde jezdí. Další šancí, jak být v této oblasti „zelenější” je propojování obnovitelných zdrojů energie s nabíjecí infrastrukturou. „Pokročilá regulace je cesta, jak jít

naproti využitelnosti obnovitelných zdrojů

energie, jejichž dodávky jsou nestabilní

(FVE, vítr). Princip je jednoduchý. Jde o to,

připojit co nejvíce elektromobilů k síti

přes nabíjecí infrastrukturu a nabíjet je ve

chvíli, kdy je energie k dispozici. To všechno jsou věci, které dávají elektromobilitě

nový smysl. A to je také cesta, kterou jdeme v DELu,” dodává s úsměvem výkonný

ředitel Jiří Kabelka.

p

www.del–ev.cz

www.technikaatrh.cz

13