Sdruzeni_Pezl_c.qxd
9.2.2021
14:36
Page 15
elektromobilita l instituce
Mgr. Zdeněk Petzl, LL.M.
výkonný ředitel
Sdružení automobilového průmyslu
Zdeněk Petzl působí od roku 2016 jako výkonný ředitel
Sdružení automobilového průmyslu, kde aktivně
hájí zájmy členských firem a podílí se na tvorbě
programů a politiky podporující automobilový průmysl,
nejvýznamnějšího průmyslového odvětví v České
republice.
Ze svého předchozího diplomatického působení na
Ministerstvu zahraničních věcí ČR si přináší znalost
fungování státní správy, porozumění evropského práva
a zvládání legislativních postupů v Praze i v Bruselu.
Na pozici vedoucího právníka v kanceláři vládního
zmocněnce pro zastupování ČR před soudním dvorem
EU a právního poradce velvyslance pro otázky vnitřního
trhu při Stálém zastoupení ČR při EU také získal cenné
zkušenosti s vedením a organizací práce týmu právníků.
Zdeněk Petzl vystudoval právnickou fakultu Univerzity
Karlovy a Západočeské univerzity v Plzni a absolvoval
postgraduální studium evropského práva se zaměřením
na vnitřní trh na Technické univerzitě v Drážďanech.
v případě nákladních, které mají výrazně
delší životní cyklus. Přijatá rozhodnutí se
proto musí zakládat na jasné analýze proveditelnosti, ne pouze politické ambici.
p Vláda v květnu schválila
aktualizovaný Národní akční
plán čisté mobility. Budou
na něj finance?
Sdružení automobilového průmyslu podporuje všechny formy čisté mobility, které
výrobcům umožní plnit přísné limity.
Děláme drobné pokroky, jako je např. postupná implementace jednotlivých opatření NAP ČM, podpora nízkoemisní mobility je ale i ve srovnání s okolními zeměmi
nadále velmi nízká. Od druhé poloviny letošního roku do minimálně druhé poloviny
2021 bude navíc prakticky nulová. Nejenže MPO letos zastavilo dotační programy
pro podnikatele, to samé lze očekávat i ze
strany podpory MŽP pro orgány samospráv. Dále jde především o vlažný přístup
ze strany státu k rozvoji dobíjecí infrastruktury a administrativních a daňových překážek u využívání elektromobilů jako služebních vozidel. V rámci diskusí o naplňování
klimatických a ekologických závazků AutoSAP vládě doporučil celou řadu opatření, která v řadě případů nevyžadují investice ze státní pokladny. Kromě potřebného
navýšení investic zejména do dobíjecí infrastruktury jde např. o přeřazení dobíjecí
a plnící infrastruktury do 2. odpisové skupiny a zároveň urychlení výstavby v rámci
povolovacího stavebního řízení. Zároveň
je potřeba odstranit provozní překážky
pro firemní zákazníky.
p Máte nějaké predikce, jak se
pohne elektromobilita v poměru
soukromých a firemních aut?
A jak do ní zasáhne
osobní/nákladní doprava?
Podíl firemních automobilů na nových registrací se celkově pohybuje na úrovni
zhruba 70 %, u nízkoemisních vozidel je
pak tento podíl vyšší než 90 %. Pokud
opatření nyní zaměříme na firemní zákazníky a podpoříme čistou mobilitu v ČR, zároveň tím podpoříme budoucí sekundární
trh také pro soukromé vlastníky. Jakkoli
bych očekával, že otázka kvalitního životního prostředí a bezpečnosti cestujících
v silniční dopravě bude pro státní orgány
ČR jednou z priorit, žádnou podporu
v tomto směru v dnešní době nevnímám.
V Česku chybí komplexní přístup k této
problematice, který by pracoval s oběma
konci trhu – jak s podporou nízkoemisní
mobility pro firemní i individuální zákazníky, tak se skladbou vozového parku. Chybí tu systém, který by motivoval spotřebitele k ekologické likvidaci starých vozidel
a současně podporoval nákup bezpečnějších a ekologičtějších vozidel.
Ačkoliv je pozornost zaměřena nyní
především na osobní vozidla, opatření
pro snižování emisí z dopravy se v budoucnu dotknou rovněž dopravy autobusové i nákladní. I tyto segmenty čeká
v následujících letech výrazná proměna,
i když především v dálkové dopravě bude
z pohledu dojezdu a možnosti využití potřeba počítat s dalšími alternativními pohony, které v tuto chvíli nejsou na takovém stupni vývoje a nemají infrastrukturní
podporu, jak by bylo zapotřebí.
p
www.autosap.cz
www.technikaatrh.cz
15