SPCR_c.qxd

13.9.2019

9:53

Page 39

služby l podpora výroby

patentů udělených pro technologie využívající umělou inteligenci se za posledních

deset let ve světě zvýšil na pětinásobek,

uvádí pravidelná zpráva Světové obchodní organizace (WTO) za rok 2018. Stejně

strmě roste také počet vědeckých publikací v oblasti umělé inteligence.

České firmy si v rámci EU vedou v oblasti integrace digitálních technologií poměrně dobře. Podle hodnocení Evropské komise DESI jsou v EU na 12. místě a v míře

a úspěšnosti integrace těchto technologií

jsou nad průměrem EU. Malé a střední

podniky jsou na evropské špičce v prodeji přes internet. Celkově však Evropě trochu ujíždí vlak. Hlavní hráči v digitální oblasti rostou v USA a v Asii.

Stát v digitalizaci zaostává

d

K firmám by se konečně měla přidat také

vláda. Ta už přijala řadu strategií a plánů

v oblasti digitalizace, na jejichž tvorbě

spolupracoval také Svaz průmyslu a dopravy ČR. „Nyní vláda musí začít do jednotlivých opatření investovat, aby nezůstalo jen u plánů. Situace se pomalu

zlepšuje, nicméně na výsledcích to ještě

není vidět. V pravidelném hodnocení digitální připravenosti DESI, který sestavuje

Evropské komise, jsme až na 18. místě

z 28 členských států. Navíc v posledních

třech letech se Česko v žebříčku propadalo,” říká Hanák.

V oblasti digitálních veřejných služeb je

Česko v Evropské unii až na 20. místě. Navzdory zlepšením ještě v žádném ze sledovaných ukazatelů nedosahuje průměru

EU. S komplexní digitalizací státu vláda

počítá až kolem roku 2024. Z pěti hodnocených ukazatelů, které sleduje žebříček

DESI, je česká úroveň digitalizace veřejných služeb nejhorší.

Nové technologie mění světový obchod

Digitální technologie už mění mezinárodní obchod. Vzhledem k tomu, že český

průmysl je silně orientovaný na export,

dotknou se tyto změny i tuzemských firem. V prvé řadě digitální technologie

usnadňují zahraniční obchod díky snižování nákladů na logistiku či administrativu

a díky zrychlení dodávek koncovým zákazníkům. Do roku 2030 jen kvůli tomuto

efektu naroste objem světového obchodu

podle odhadů WTO o 31 až 34 %.

Digitalizace také vytváří nové příležitosti v prodeji služeb do zahraničí. Ať už jde

o služby v oblasti telekomunikací, informačních technologií, nebo nových typů

služeb, které budou navázány na fyzický

výrobek. Podíl služeb na světovém obchodu se do roku 2030 zvedne z nynějších 21 na 25 procent, uvádí WTO.

Významným trendem, který se může v budoucnu dotknout českého průmyslu, je nástup 3D tisku. Při stávajícím tempu firemních

investic do pořizování 3D tiskáren a technologie aditivní výroby, by se mohlo v roce 2060 tímto způsobem vyrábět až polovina průmyslového zboží. Pokud se

tempo investic do 3D tisku zdvojnásobí,

posune se tento okamžik už na rok 2040.

Protože takto vytvářené produkty se budou vyrábět blízko místu spotřeby, může

3D tisk výrazně snížit potřebu jejich dovozu ze zahraničí, a tím také objem mezinárodního obchodu. WTO odhaduje, že by

mohlo jít o pokles v řádu desítek procent.

Nejvíce už nyní do 3D tisku a souvisejících služeb investují výrobci strojů, letadel, automobilů, zdravotnických zařízení

a elektroniky.

Export letos dál roste

d

Českým exportérům se zatím daří. Po loňském rekordním roce rostl vývoz i na začátku letošního roku. Export v národním

pojetí za leden až květen byl meziročně

o 5,6 % vyšší než loni. Částečně je to dáno

tím, že skoro 90 procent vývozu směřuje

do vnitřního trhu Evropské unie. Většina

českých firem tak nemusí bezprostředně

zápasit s rostoucím obchodním protekcionismem ve světě. Zprostředkovaně se ale

ochranářství může projevit v úbytku zakázek od evropských odběratelů, kteří vyvážejí mimo Evropskou unii.

Obchodní spory mezi USA a Čínou,

USA a Evropskou unií, Japonskem a Jižní

Koreou, hrozba tvrdého brexitu, sankce

proti Rusku či Íránu ohrožují světový hospodářský růst. Evropská komise spočítala,

že loni se rozrostly bariéry obchodu mimo

EU na rekordních 425 ochranářských

opatření v 59 státech. Evropské firmy kvůli

nim přicházejí každý rok o miliardy EUR.

V době, kdy hospodářský růst v Evropě

i v Česku slábne, je to pro tuzemské firmy

další potenciální riziko, s nímž se budou

muset vyrovnat.

„Je proto třeba ocenit společnou obchodní politiku EU, která se snaží podporovat obchod založený na pravidlech

a principech WTO a rozšiřuje okruh zemí, s nimiž má EU dohody o volném obchodu. Je to jedna z nejúčinnějších společných politik a silný nástroj podpory

zájmů EU v zahraniční a přináší hmatatelné výsledky,” uvádí Hanák. Exportní podporu potřebují firmy také od českých politiků, kteří by měli tuzemským výrobcům

otevírat dveře v jihovýchodní Asii, zemích

SNS, v subsaharské Africe a Jižní Americe. I tím jim mohou pomoci, aby si udržely

v příštích letech vysokou výkonnost. p

www.spcr.cz

www.technikaatrh.cz

39