úvodník

Vážené čtenářky a čtenáři,

dovolte mi, mírně se zamyslet nad blízkou

budoucností, zejména z pohledu alternativních paliv. Má vodík ambice stát se palivem budoucnosti?

Vodíku máme k dispozici dost. Bohužel,

téměř nikde na Zemi, se nevyskytuje ve

volné podobě. V podobě sloučenin je zato

přítomný skoro všude, především ve vodě.

Má oproti jiným alternativním zdrojům jednu významnou kladnou vlastnost, nepodílí

se na zvyšování emisních plynů. Nicméně

zatím mu v cestě stojí levná ropa i technologické výrobní problémy. Vodík však není

sám o sobě zdrojem energie, ale je prostředkem pro přenos a ukládání energie podobně

jako elektřina, která nabíjí baterii.

Ale… technologie je známá a je v reálném provozu. Jasné by mohlo být, že

v dohledné době eletromobilitu nahradí

v běžném provozu právě vodík. Tak jako

se před léty vrhly doslova všechny automobilky na elektromobilitu, dnes se věnují

vodíku. Např. Toyota již několik roků nabízí osobní automobil na vodíkové palivové články s označením Mirai – v překladu

„budoucnost“, jenž směřuje k nové éře

dopravy. Mirai využívá vodík k výrobě

elektřiny. Z reálného provozu je jasné, že

takto poháněný automobil vykazuje mimořádné plusové ekologické parametry

s klady vozu, které od dopravního prostředku příští generace očekáváme.

Cesta budoucnosti vodíku je asi z části

hybridní. Dominantním pohonem vozidla

budoucnosti bude elektromotor, poháněný

díky palivovým článkům, v nichž dochází

k přeměně vodíku na elektrickou energii,

jak jednoduché… A funkce systému? Palivové články vytvářejí elektrickou energii díky

elektro-chemickému procesu, při kterém

se využívá vodík a kyslík. Elektřina vytvořená palivovými články pohání elektromotor.

Přebytečná energie se uchovává v akumulátorech vozidla. Jediným přebytečným

produktem je tak čistá voda. Ovšem, v oblasti vodíkové alternativy nejsou pouze plusy, ale i minusy. Tím nejproblémovějším je

reaktivita vodíku a poměrně značné nároky

na zabezpečení všech etap od jeho výroby

po konečné užití.

Uvidíme jak problematická, zejména

dí ky ekonomické náročnosti, je podle

některých kritiků baterie jako pohon budoucnosti, a to zatím v důsledku nedostatečné infrastruktury.

Zajímavou zprávu s vodíkem, jako společným jmenovatelem, představil nedávno

Jan Světlík, generální ředitel společnosti

Cylinders Holding. Má ambici uvést do

života vodíkové město pro tisíce obyvatel, které by mělo vzniknout na bývalé

haldě v Ostravě-Hrabůvce. Do roka by

měl být hotový první konkrétní projekt

vycházející ze základní vize. Za sebe

jsem zvědavý na zdroj financování, ale

třeba budu překvapený J.

Budeme pro Vás toto téma sledovat

a přicházet s novinkami.

Ing. Aleš Vítek

šéfredaktor časopisu

T+T Technika a trh

ČTĚTE ČASOPIS

V PDF VERZI ONLINE:

3