úvodník
Vážené čtenářky a čtenáři,
dovolte mi, mírně se zamyslet nad blízkou
budoucností, zejména z pohledu alternativních paliv. Má vodík ambice stát se palivem budoucnosti?
Vodíku máme k dispozici dost. Bohužel,
téměř nikde na Zemi, se nevyskytuje ve
volné podobě. V podobě sloučenin je zato
přítomný skoro všude, především ve vodě.
Má oproti jiným alternativním zdrojům jednu významnou kladnou vlastnost, nepodílí
se na zvyšování emisních plynů. Nicméně
zatím mu v cestě stojí levná ropa i technologické výrobní problémy. Vodík však není
sám o sobě zdrojem energie, ale je prostředkem pro přenos a ukládání energie podobně
jako elektřina, která nabíjí baterii.
Ale… technologie je známá a je v reálném provozu. Jasné by mohlo být, že
v dohledné době eletromobilitu nahradí
v běžném provozu právě vodík. Tak jako
se před léty vrhly doslova všechny automobilky na elektromobilitu, dnes se věnují
vodíku. Např. Toyota již několik roků nabízí osobní automobil na vodíkové palivové články s označením Mirai – v překladu
„budoucnost“, jenž směřuje k nové éře
dopravy. Mirai využívá vodík k výrobě
elektřiny. Z reálného provozu je jasné, že
takto poháněný automobil vykazuje mimořádné plusové ekologické parametry
s klady vozu, které od dopravního prostředku příští generace očekáváme.
Cesta budoucnosti vodíku je asi z části
hybridní. Dominantním pohonem vozidla
budoucnosti bude elektromotor, poháněný
díky palivovým článkům, v nichž dochází
k přeměně vodíku na elektrickou energii,
jak jednoduché… A funkce systému? Palivové články vytvářejí elektrickou energii díky
elektro-chemickému procesu, při kterém
se využívá vodík a kyslík. Elektřina vytvořená palivovými články pohání elektromotor.
Přebytečná energie se uchovává v akumulátorech vozidla. Jediným přebytečným
produktem je tak čistá voda. Ovšem, v oblasti vodíkové alternativy nejsou pouze plusy, ale i minusy. Tím nejproblémovějším je
reaktivita vodíku a poměrně značné nároky
na zabezpečení všech etap od jeho výroby
po konečné užití.
Uvidíme jak problematická, zejména
dí ky ekonomické náročnosti, je podle
některých kritiků baterie jako pohon budoucnosti, a to zatím v důsledku nedostatečné infrastruktury.
Zajímavou zprávu s vodíkem, jako společným jmenovatelem, představil nedávno
Jan Světlík, generální ředitel společnosti
Cylinders Holding. Má ambici uvést do
života vodíkové město pro tisíce obyvatel, které by mělo vzniknout na bývalé
haldě v Ostravě-Hrabůvce. Do roka by
měl být hotový první konkrétní projekt
vycházející ze základní vize. Za sebe
jsem zvědavý na zdroj financování, ale
třeba budu překvapený J.
Budeme pro Vás toto téma sledovat
a přicházet s novinkami.
Ing. Aleš Vítek
šéfredaktor časopisu
T+T Technika a trh
ČTĚTE ČASOPIS
V PDF VERZI ONLINE:
3