služby l podpora výroby
y
Fungování a význam
přenosové soustavy.
Výkonová rovnováha.
I elementární otázky
– jak se k nám
dostane
požadované
množství
elektřiny, když
rozsvítíme žárovku?
To jsou témata,
která už sedmým
rokem probírají
lektoři projektu
Energetická gramotnost
s žáky základních
a středních škol.
Za dobu svého působení
navštívili stovky škol
a přiblížili základy světa
energetiky tisícům dětí.
S vypuknutím pandemie
si však museli položit
novou otázku.
Jak v projektu pokračovat
i v době omezené výuky?
V rekordním čase dokázali přesunout program
do online prostředí.
T+T T e c h n i k a a t r h 7 – 8 / 2 0 2 0
„Projekt Energetická gramotnost vznikl
k nergetická gr
g
t o vznikl
s cílem přibl t základy energetiky již
blížit áklady nerge y
ákla
dětem na prvním stupni. Chceme,
Chce
ceme
a
aby děti energetiku vnímaly jako
j
důlež tou oblast, která se jich týká,
ůleži
a ne jak něco vzdáleného a odtrako
ženého od jej ch světa. Šíření novéo
jeji
ho typu koronavir a uzavření škol
k ronaviru
nám
nám však znemožnilo pokračovat
ožnilo p
v přednáškách. Rozho li js
před
hodl jsme se
tedy
te y vytvořit digitální vzdělávací
dělá
p ram,
progra který učitelům usnadn
dní
práci př přípravě vzdělávání na
áci při
p
á
dálku a zár veň bude děti bavit,” řízáro ň
”
ká Adéla H
é a Holasová, koordinátorka
to
projektu.
u
Z pohodlí domova teď můžou školáci
o l
m
u
á
na strán e www.energetikadoskol.cz
ánce
dosko
snadno zhléd
o lédnout přednášku, která je prou k erá
vede histo
torickým vývojem elektrizační
ojem
soustavy, vysvětlí fungování stejnosměrnéustavy
v
gová t
ho a střídavého proudu i význam energest
o
tick
tického mixu. Na konci na ně čeká krátký
u N
t
test, který prověří, jak látce porozuměli.
erý
„Výsled se pak automaticky odešlou učiVýsledky
o
teli
teli. Ten díky tomu získá přehl d o tom, kdo
p ehle
tom kdo
m, d
už program absolvoval, a zda byl dětem
so oval,
da ylo dět
všechno jasné, či nikoliv Mohou se k tomu
sné, nikoliv.
o
u se tomu
posléze vrátit a složitější látku dovysvětlit, nez vrát t
t
žitější látku dovysvětl
bo se něč mu, co posluchače zaujalo, věnoo se něčemu, po l
vat podrobněji,” dodává Holasová.
t podrobněj
o
Za v
vznikem programu stojí kromě týmu
absolventů ČVUT také generální partner,
společnost ČEPS. Výhradní provozovatel
í provozovatel
o
česk elektroene getic
české elektroenergetické přenosové sítě
ské elek r nerg ic
řenosové sít
enoso
ítě
udržuje, bnovuje rozvíj
udržuje, obnovuj a rozvíjí 43 rozvoden
ržuj
j
ozvoden
se 77 transformátory a vedení s napěťoansformát y
sfor á
eden
e
pěťo
ě
vou hladinou 400 kV a 220 kV o délce ví00
220
délce více než 5 500 km. Jako společensky odpon
dpovědné r
vědné firmě jí záleží na prostředí, ve
kterém působí. Podporuje celou řadu proůsobí.
jektů z
jektů zaměřených na rozvoj k
ných na rozvoj kultury, sportu dětí a mládeže i technického školstv .
t
e technického školství
„Dlouhodobě spolupracujeme se základníDlouhodo
o
o
e ákladními, středními i vysokými školami. V dnešní
dn m
n
ysokým
í
době je obzvlášť důležité v dě
zvlá
l
ůležité dětech a mladých
dý lidech podněcovat zájem o technické
d ěcovat ájem echn k
obory. Jsme rádi, že se lektorům Energeticb y.
lektorům Energeticm n
ké gram tnosti podařilo ve velmi krátkém
ramo
e elmi krát é
á
čase vyt
ytvořit atraktivní materiál díky kteiál, k
rému jsm ani v době pandemie nepřesme
přestali dě
dětem poutavou a srozumitelnou
lnou
formou přibližovat lákavý svět enero
e
getiky a ukazovat jim její potenciál ”
tik
iál,”
říká Diana Procházková, ředitelka
í
dite k
sekce HR a korporátní služby
e
n služ
u
společnosti ČEPS.