36
e
elektrotechnika I energetika I mìøení a regulace
Náhony neřešitelné běžně užívanými spojkami
(se silonovými vložkami, pryžovými obručemi)
řeší pružné spojky PIVKO k přenosu krouticího
momentu a tlumení vibrací
1
Od pružných spojek pro přenos krouticího
momentu se běžně vyžaduje radiální, axiální a úhlová poddajnost.
Torzně měkké spojky PIVKO jsou samonosné, vysokorychlostní (až 5 000 min-1)
2
s vysokou úhlovou poddajností (až 10 °).
Proto lze jejich pomocí řešit náhony běžnými spojkami nerealizovatelné.
Do ocelového tělesa spojky jsou nalisovány předepnuté „bezvůlové“ pružné vložky
namáhané na tlak (obr. 1). Technologicky
předepnuté a chemicky odolné vložky obvyklé tvrdosti 65 °Sh vyhovují pro teploty
okolí -40 až +100 °C.
Spojky nevyžadují mazání a běžnou
údržbu, stačí vizuální kontrola vložek. Během celé životnosti vložek udržují spojky
svou charakteristiku. V případě rozdrcení
3
T+T T e c h n i k a a t r h 1 2 / 2 0 1 7
vložek se hnaná proti hnací části převodu
neprotočí. Vložky jsou snadno vyměnitelné vyžadující cca 5 mm axiální posuv
nábojů hnané/hnací části pohonu.
Spojky redukují torzní kmity, současně
i hlučnost, spalovacích a elektrických motorů, převodovek, ventilátorů, turbin, drtičů,
dopravníků, zkušebních stolic, atd., čímž
prodlužují životnost pohonu (ložiska, motory, převodovky, atd.)
4
Dvě sešroubované spojky tvoří velmi krátký
pružný homokinetický kloub (obr. 2). V kombinaci s kovovými klouby vyrábíme pružné
hřídele nevyžadující podpůrné, respektive
centrující ložisko (obr. 4). Spojky kompletu-
5
jeme i s brzdovými kotouči. Připevňujeme je
„klasicky“ nebo upínacími pouzdry.
Na obr. 5 je zobrazena krátká hřídel se
spojkou řady „70“ umístěnou na straně setrvačníku výkonové zkušebny spalovacích
motorů. Hřídel absorbuje vibrace (obr. 3)
a podstatně prodlužuje životnost drážkování, kardanového kloubu a AC-dynamometru.
Až po 8 000 motohodinách jsme vyměnili
pouze vložky. Ostatní části se znovu použily.
p
www.pivkobrakes.com
Pravá část spojky se s namontovanou
hřídelí zasune do setrvačníku