36

e

elektrotechnika I energetika I mìøení a regulace

Náhony neřešitelné běžně užívanými spojkami

(se silonovými vložkami, pryžovými obručemi)

řeší pružné spojky PIVKO k přenosu krouticího

momentu a tlumení vibrací

1

Od pružných spojek pro přenos krouticího

momentu se běžně vyžaduje radiální, axiální a úhlová poddajnost.

Torzně měkké spojky PIVKO jsou samonosné, vysokorychlostní (až 5 000 min-1)

2

s vysokou úhlovou poddajností (až 10 °).

Proto lze jejich pomocí řešit náhony běžnými spojkami nerealizovatelné.

Do ocelového tělesa spojky jsou nalisovány předepnuté „bezvůlové“ pružné vložky

namáhané na tlak (obr. 1). Technologicky

předepnuté a chemicky odolné vložky obvyklé tvrdosti 65 °Sh vyhovují pro teploty

okolí -40 až +100 °C.

Spojky nevyžadují mazání a běžnou

údržbu, stačí vizuální kontrola vložek. Během celé životnosti vložek udržují spojky

svou charakteristiku. V případě rozdrcení

3

T+T T e c h n i k a a t r h 1 2 / 2 0 1 7

vložek se hnaná proti hnací části převodu

neprotočí. Vložky jsou snadno vyměnitelné vyžadující cca 5 mm axiální posuv

nábojů hnané/hnací části pohonu.

Spojky redukují torzní kmity, současně

i hlučnost, spalovacích a elektrických motorů, převodovek, ventilátorů, turbin, drtičů,

dopravníků, zkušebních stolic, atd., čímž

prodlužují životnost pohonu (ložiska, motory, převodovky, atd.)

4

Dvě sešroubované spojky tvoří velmi krátký

pružný homokinetický kloub (obr. 2). V kombinaci s kovovými klouby vyrábíme pružné

hřídele nevyžadující podpůrné, respektive

centrující ložisko (obr. 4). Spojky kompletu-

5

jeme i s brzdovými kotouči. Připevňujeme je

„klasicky“ nebo upínacími pouzdry.

Na obr. 5 je zobrazena krátká hřídel se

spojkou řady „70“ umístěnou na straně setrvačníku výkonové zkušebny spalovacích

motorů. Hřídel absorbuje vibrace (obr. 3)

a podstatně prodlužuje životnost drážkování, kardanového kloubu a AC-dynamometru.

Až po 8 000 motohodinách jsme vyměnili

pouze vložky. Ostatní části se znovu použily.

p

www.pivkobrakes.com

Pravá část spojky se s namontovanou

hřídelí zasune do setrvačníku