44
materiály l komponenty l plasty
Plochý pás místo výtahových lan
Výrobce výtahů firma
MSV Liberec spoléhá na
kompozitní ploché pásy
Polyrope od firmy
Continental ContiTech.
Více než 100 let
si nebylo možno
představit nahrazení
ocelových lan jako
závěsný prostředek
u výtahů.
Na přelomu tisíciletí byly
vyvinuty robustní
polyuretanové výtahové
pásy jako první
alternativa, které byly
původně z důvodu
patentových práv
vyhrazeny pouze
vybraným výrobcům
výtahů. Tato situace se
však dnes radikálně
mění. Jako příklad
uveďme výrobce výtahů
firmu MSV Liberec. Tato
česká společnost používá
pásy Polyrope firmy
ContiTech, které jsou
nyní k dispozici
výrobcům výtahů
na celém světě.
Plochý pás Polyrope ContiTech obsahuje
silná ocelová lanka o průměru 2 mm, skládající se z 49 jednotlivých vláken, vložené
a zapouzdřené do polyuretanového pláště. Dávají tak výslednému kompozitnímu
pásu vysokou pevnost v tahu a vysokou
odolnost proti přetržení. Pás má vynikající
odolnost proti otěru a má skvělé trakční
vlastnosti.
Schválení pro použití jako závěsný prvek
u výtahů bylo uděleno nizozemským Liftinstituutem po úspěšném splnění zkoušek v roce 2013. „Liftinstituut je mezinárodně uznávaným v oboru výtahové
techniky,” vysvětluje Hubert Göser, vedoucí výzkumu a vývoje v ContiTech ve
T+T T e c h n i k a a t r h 1 2 / 2 0 1 7
výrobním závodě v Dannenbergu. „Certifikát Liftinstituut tak otevřel dveře pro uvedení na trh na celém světě.”
Průkopnická práce
d
Lodní vrtule, Kaplanova vodní turbína nebo první sériově vyráběný automobil s aerodynamickou karoserií – z České republiky pochází už mnoho vynálezů světového
významu. S tak velkým nadšením pro inovace není vůbec překvapující, že čeští výrobci jsou mezi prvními, kteří využívají pásy Polyrope jako závěsné prostředky při
svých investicích.
Je to do značné míry také díky Bohumilu
Kaplanovi ze společnosti TYMA CZ, s.r.o.,
hlavního partnera ContiTech Power Transmissions Group v České republice. Během
veletrhu Interlift 2013, jednoho z největších světových veletrhů pro výtahové
technologie, se pan Kaplan (s vynálezcem
vodní turbíny nemá žádný vztah) poprvé
seznámil s pásem Polyrope. „Výrobek Polyrope mě okamžitě přesvědčil, že nebude nijak korodovat, je bezúdržbový, je
lehčí a má delší životnost než současná
ocelová lana,” říká Bohumil Kaplan. Následně představil kompozitní pás mnoha
českým výrobcům výtahů a setkal se s velkým zájmem.
Nicméně předtím, než bylo možné pásy
Polyrope používat, bylo nutné, aby byly
provedeny skutečné průkopnické práce.
Zatímco na trhu pro pohony s ocelovými
lany je k dispozici mnoho typů motorů,
hnacích a hnaných řemenic a odkláněcích
kladek, musely být pro pohony s pásy teprve všechny nově vyvinuty. Nicméně se čeští dodavatelé, se kterými se pan Kaplan
znal, okamžitě chopili tržní příležitosti. Společnost EM Brno vyvinula pohon a hnací řemenici, v nástrojárně byly vyrobeny hnané
a odkláněcí kladky z oceli. K upevnění pásů Polyrope ke kabině a protizávaží byly