44

materiály l komponenty l plasty

Plochý pás místo výtahových lan

Výrobce výtahů firma

MSV Liberec spoléhá na

kompozitní ploché pásy

Polyrope od firmy

Continental ContiTech.

Více než 100 let

si nebylo možno

představit nahrazení

ocelových lan jako

závěsný prostředek

u výtahů.

Na přelomu tisíciletí byly

vyvinuty robustní

polyuretanové výtahové

pásy jako první

alternativa, které byly

původně z důvodu

patentových práv

vyhrazeny pouze

vybraným výrobcům

výtahů. Tato situace se

však dnes radikálně

mění. Jako příklad

uveďme výrobce výtahů

firmu MSV Liberec. Tato

česká společnost používá

pásy Polyrope firmy

ContiTech, které jsou

nyní k dispozici

výrobcům výtahů

na celém světě.

Plochý pás Polyrope ContiTech obsahuje

silná ocelová lanka o průměru 2 mm, skládající se z 49 jednotlivých vláken, vložené

a zapouzdřené do polyuretanového pláště. Dávají tak výslednému kompozitnímu

pásu vysokou pevnost v tahu a vysokou

odolnost proti přetržení. Pás má vynikající

odolnost proti otěru a má skvělé trakční

vlastnosti.

Schválení pro použití jako závěsný prvek

u výtahů bylo uděleno nizozemským Liftinstituutem po úspěšném splnění zkoušek v roce 2013. „Liftinstituut je mezinárodně uznávaným v oboru výtahové

techniky,” vysvětluje Hubert Göser, vedoucí výzkumu a vývoje v ContiTech ve

T+T T e c h n i k a a t r h 1 2 / 2 0 1 7

výrobním závodě v Dannenbergu. „Certifikát Liftinstituut tak otevřel dveře pro uvedení na trh na celém světě.”

Průkopnická práce

d

Lodní vrtule, Kaplanova vodní turbína nebo první sériově vyráběný automobil s aerodynamickou karoserií – z České republiky pochází už mnoho vynálezů světového

významu. S tak velkým nadšením pro inovace není vůbec překvapující, že čeští výrobci jsou mezi prvními, kteří využívají pásy Polyrope jako závěsné prostředky při

svých investicích.

Je to do značné míry také díky Bohumilu

Kaplanovi ze společnosti TYMA CZ, s.r.o.,

hlavního partnera ContiTech Power Transmissions Group v České republice. Během

veletrhu Interlift 2013, jednoho z největších světových veletrhů pro výtahové

technologie, se pan Kaplan (s vynálezcem

vodní turbíny nemá žádný vztah) poprvé

seznámil s pásem Polyrope. „Výrobek Polyrope mě okamžitě přesvědčil, že nebude nijak korodovat, je bezúdržbový, je

lehčí a má delší životnost než současná

ocelová lana,” říká Bohumil Kaplan. Následně představil kompozitní pás mnoha

českým výrobcům výtahů a setkal se s velkým zájmem.

Nicméně předtím, než bylo možné pásy

Polyrope používat, bylo nutné, aby byly

provedeny skutečné průkopnické práce.

Zatímco na trhu pro pohony s ocelovými

lany je k dispozici mnoho typů motorů,

hnacích a hnaných řemenic a odkláněcích

kladek, musely být pro pohony s pásy teprve všechny nově vyvinuty. Nicméně se čeští dodavatelé, se kterými se pan Kaplan

znal, okamžitě chopili tržní příležitosti. Společnost EM Brno vyvinula pohon a hnací řemenici, v nástrojárně byly vyrobeny hnané

a odkláněcí kladky z oceli. K upevnění pásů Polyrope ke kabině a protizávaží byly