56
e
elektrotechnika I energetika I mìøení a regulace
MĚŘICÍ CENTRUM 300GMS®L
SPOLEČNOSTI GLEASON
Analýza ozubení „rychlostí světla“
měření delší než hodina na jeden bok
zubu. Nový systém laserového skenování vyřeší tento úkol během několika
sekund na jeden bok zubu, což je oproti
dosavadním metodám obrovské zlepšení. Z toho důvodu se v minulosti topografie měřila pouze tehdy, pokud to bylo
nezbytně nutné. Dnes je to díky novému
centru 300GMS ® L možné s nejvyšším
rozlišením a v nejkratších časech. Uživatelům se tak otevírají zcela nové možnosti analýzy pro výzkum a optimalizaci
hluku ozubení, respektive soukolí:
Nároky na ozubení v automobilovém,
leteckém a kosmickém průmyslu, ale
i v oblasti klasických průmyslových převodovek neustále rostou. Jednou z výzev je, kromě snížení ztrát způsobených
třením v převodovce, také zvyšující se
požadavek na nehlučnost. To se týká
zvláště hybridních vozů a elektromobilů. Je pochopitelné, že u součástek
těchto převodovek stále roste důležitost
vlastností povrchu při kluzném a valivém tření. Jednou z hlavních součástí
převodovky jsou ozubená kola. Ozubení v ideálním případě zaručuje otáčení
beze ztrát, kvůli různým konstrukčním
a aplikačním vlivům může docházet
i ke kluznému tření na povrchu. U spirálově ozubených kuželových soukolí,
resp. u hypoidních soukolí, jsou klouzání
a s ním spojené výkonové ztráty dány
samotnou konstrukcí soukolí. Mimo to
mohou odchylky od ideálních vlastností
povrchu ve formě zvlnění dále negativně
ovlivňovat vznik hluku v soukolí. Rozšířená analýza jednotlivých ozubených
komponentů v těchto třech oblastech
slibuje efektivnější rozpoznání a analýzu
jejich chování v souvislosti s hlukem již
před montáží. Nároky na měřicí centra
ozubení pro rozpoznání těchto odchylek
T+T T e c h n i k a a t r h 1 2 / 2 0 1 7
při stále kratších časech měření rostou
takřka exponenciálně. To je pro Gleason dostatečným důvodem představit
nové měřicí centrum pro ozubení, které
všechny aktuální požadavky integruje
v nově vytvořené strojní platformě.
Nové centrum 300GMS ® L společnosti
Gleason spojuje v dosud nevídané formě
nejrůznější měřicí a analytické nástroje pro měření ozubení na jedné strojní
platformě. Vedle klasického dotykového
měření a vyhodnocování ozubení se zde
uplatňují čidla pro analýzu drsnosti povrchu a senzory pro zjišťování brusného
pálení pomocí Barkhausenova jevu.
Laserové skenování otevírá nové
dimenze pro analýzu ozubení d
p
ý
Snímáním celého povrchu ozubení pomocí laserového paprsku se otevírají
nové, dosud netušené, možnosti vyhodnocování a analýzy boků zubů spojené
s bezkonkurenčně krátkými časy měření.
Pokud byly doposud topografie povrchu
měřeny dotykově, muselo se vzhledem
k rychlosti měření a k požadovanému
rozlišení měření počítat s několika minutami. V případě skutečně vysokého
rozlišení se daly dokonce očekávat časy
• Topografické vyhodnocení
povrchu ozubení a jeho odchylek
způsobených mikrostrukturami nebo
povrchovými strukturami vzniklými
při výrobě,
• topografické vyhodnocení povrchu
s ohledem na odchylku – předepsané
rozměry/skutečné rozměry,
• analýza zvlnění,
• analýza tvarových odchylek,
• analýza kontaktu mezi zuby ve
vysokém rozlišení a přesné určení
kontaktní cesty obou vzájemně
zabírajících kol (kolo/pastorek),
• výpočet chyby otáčení z analýzy
kontaktu zubů založené na údajích
měření boku zubu s vysokým
rozlišením; rozpoznání chyb
zubů/záběrů, které vedou ke
kulminaci chyb otáčení.
Další podstatná přednost nového měřicího centra ozubení 300GMS®L vyplývá
z možnosti topografického porovnání.
U nového konstrukčního dílu je například
možné naskenovat oba boky zubu v oblasti tahu a tlaku a naskenované údaje
uložit. Poté proběhne vestavění soukolí
do koncové aplikace a provede se zkušební chod. Toto kritérium plní především
aplikace se zvýšeným kluzným třením na
bocích zubů, jako je tomu např. u hypoidních kuželových ozubených kol, která jsou
používána u diferenciálu zadní nápravy
vozidla. Kluzným třením dochází k erozi
materiálu i u tvrzené oceli, dochází k vyhlazování povrchu v oblasti záběrového
pole, které se projeví na kompletním záběrovém poli při provozu v dílčím nebo
plném zatížení. Nyní je možné – po demontáži soukolí – laserem zvlášť změřit