45
materiály l komponenty l plasty
použity spolehlivé závěsy německé společnosti Süther & Schön. Použití plochých
pásů Polyrope tedy již nic nestálo v cestě.
Kompaktní konstrukce
d
Mezi první společnosti, které využily Polyrope, patří firma MSV Liberec. Více než
deset realizací výtahů s plochými pásy firma MSV Liberec již dokončila a další jsou
těsně před dokončením.
Tři výtahy vybavené pásy Polyrope jsou
například instalovány firmou MSV Liberec
v Děčíně v severních Čechách. Objekt: vysoká osmipodlažní budova se třemi vchody. Staré výtahy byly velmi poruchové a již
neodpovídaly aktuálním bezpečnostním
předpisům. Jízdní vlastnosti a vzhled neodpovídaly dnešním požadavkům. „Údržba a dodávky náhradních dílů byly velmi
komplikované a nákladné,” říká Radim Jirásek, vedoucí technického odboru MSV
Liberec. „Při bližším zkoumání se ukázalo,
že jedinou možností je kompletní modernizace výtahu.”
Výtahy v Děčíně mají jmenovité zatížení
450 kg a jsou určeny pro přepravu až pěti
osob. Ale proč si MSV Liberec vybral jako
podpůrný prostředek právě Polyrope?
„Jednalo se o relativně úzké výtahové
šachty. V tomto ohledu se použití pohonů
s pásy Polyrope jevilo jako velmi zajímavé,
protože jsme byli schopni používat trakční
kladky a odkláněcí kladky s mnohem menším průměrem, které šetří místo,” říká pan
Jirásek. Byly nově použity kompaktní bezpřevodové motory, které nevyžadují převodovky nebo strojovnu. „Vzhledem k tomu, že strojovny byly v Děčíně k dispozici,
umístnili jsme jednotky zde. Přesto jsme
byli schopni vybudovat mnohem kompaktnější pohony díky pásům Polyrope,”
uvedl Radim Jirásek.
vyroben z polyuretanu a vzhledem k jeho
pružnosti je snížena hlučnost při běhu po
kladkách a vibrace během provozu. „Výsledkem pro uživatele je to, že Polyrope
umožňuje mnohem tišší provoz výtahu
a zvyšuje se tak i jízdní komfort,” říká Jirásek. Jelikož se jednalo se o kompletní výměnu výtahů v obytné budově a obývací
místnosti a ložnice jsou umístněny v těsné
blízkosti výtahové šachty, byly cílem nejnižší možné emise hluku.
A jak odhaduje technický ředitel MSV Liberec budoucnost polyuretanových pásů
ve výtahu? „Plochý pás ContiTech Polyrope
umožňuje vytvoření kompaktních pohonů,
přičemž lze lépe využívat prostory v šachtách. Kompozitní pás přináší velmi dobré
trakční vlastnosti, ale je zároveň lehčí, odolnější a ohebnější než ocelová lana. To
umožňuje velmi tichý chod. Pohony s pásy
Polyrope představují výbornou alternativu,
zejména pokud je navíc požadována nízká
hlučnost, například v obytných domech, hotelech nebo v lékařských zařízeních,” odpovídá na otázku pan Jirásek.
Přínosy pro uživatele výtahů
Popis výrobku
d
Nicméně, tyto výhody v designu nejsou
všechno. Zejména uživatelé budou těžit
z použití plochých pásů Polyrope. Plášť je
výtahových klecí. Používá se v kombinaci
s příslušnými hnacími a odkláněcími kladkami s polokruhovými drážkami. Případně
použité další kladky musejí mít buď shodné drážky jako hnací kladka, nebo – pokud
se použije kladka s rovným povrchem –
musí mít konvexní tvar a lem k zajištění
proti extrémnímu pohybu do stran. Ploché
pásy CONTI® POLYROPE jsou schváleny
pro použití jako závěsné prostředky k instalaci na elektricky nebo hydraulicky poháněných osobních či nákladních výtazích
podle normy EN 81-20/50 a jsou schváleny na základě směrnice EU pro výtahy
Lifts Directive 2014/33/16/EU.
Technická data
d
Plochý pás CONTI® POLYROPE 25-6×2,0
Vnější šířka
25 mm
Vnější tloušťka
3,7 mm
Zapouzdřená
ocelová lana
6× průměr 2 mm, typ 7×7
Minimální zatížení při porušení
30 kN
Měrná hmotnost
0,18 kg/m
d
Plochý pás CONTI® POLYROPE je vysokopevnostní kompozitní lano s povlakem z polyuretanu určené k zavěšování
Výhody výtahových pásů
•
•
•
•
•
•
•
d
vysoká pevnost a trakce
zvýšená únosnost
malé průměry řemenic
malé prodloužení při zatížení
klidný chod bez vibrací a hlučnosti
bez nutnosti údržby
vysoká odolnost proti vnějším vlivům
(např. povětrnosti, otěru, UV-záření)
Z originálu přeložil Ing. Bohumil Kaplan
Text a foto: ContiTech
www.tyma.cz
Vodorovné uspořádání ocelových lanek dává řemenům plochý tvar.
Řemeny obsahují více ocelových drátků než běžné ocelové lano.
www.technikaatrh.cz