45

materiály l komponenty l plasty

použity spolehlivé závěsy německé společnosti Süther & Schön. Použití plochých

pásů Polyrope tedy již nic nestálo v cestě.

Kompaktní konstrukce

d

Mezi první společnosti, které využily Polyrope, patří firma MSV Liberec. Více než

deset realizací výtahů s plochými pásy firma MSV Liberec již dokončila a další jsou

těsně před dokončením.

Tři výtahy vybavené pásy Polyrope jsou

například instalovány firmou MSV Liberec

v Děčíně v severních Čechách. Objekt: vysoká osmipodlažní budova se třemi vchody. Staré výtahy byly velmi poruchové a již

neodpovídaly aktuálním bezpečnostním

předpisům. Jízdní vlastnosti a vzhled neodpovídaly dnešním požadavkům. „Údržba a dodávky náhradních dílů byly velmi

komplikované a nákladné,” říká Radim Jirásek, vedoucí technického odboru MSV

Liberec. „Při bližším zkoumání se ukázalo,

že jedinou možností je kompletní modernizace výtahu.”

Výtahy v Děčíně mají jmenovité zatížení

450 kg a jsou určeny pro přepravu až pěti

osob. Ale proč si MSV Liberec vybral jako

podpůrný prostředek právě Polyrope?

„Jednalo se o relativně úzké výtahové

šachty. V tomto ohledu se použití pohonů

s pásy Polyrope jevilo jako velmi zajímavé,

protože jsme byli schopni používat trakční

kladky a odkláněcí kladky s mnohem menším průměrem, které šetří místo,” říká pan

Jirásek. Byly nově použity kompaktní bezpřevodové motory, které nevyžadují převodovky nebo strojovnu. „Vzhledem k tomu, že strojovny byly v Děčíně k dispozici,

umístnili jsme jednotky zde. Přesto jsme

byli schopni vybudovat mnohem kompaktnější pohony díky pásům Polyrope,”

uvedl Radim Jirásek.

vyroben z polyuretanu a vzhledem k jeho

pružnosti je snížena hlučnost při běhu po

kladkách a vibrace během provozu. „Výsledkem pro uživatele je to, že Polyrope

umožňuje mnohem tišší provoz výtahu

a zvyšuje se tak i jízdní komfort,” říká Jirásek. Jelikož se jednalo se o kompletní výměnu výtahů v obytné budově a obývací

místnosti a ložnice jsou umístněny v těsné

blízkosti výtahové šachty, byly cílem nejnižší možné emise hluku.

A jak odhaduje technický ředitel MSV Liberec budoucnost polyuretanových pásů

ve výtahu? „Plochý pás ContiTech Polyrope

umožňuje vytvoření kompaktních pohonů,

přičemž lze lépe využívat prostory v šachtách. Kompozitní pás přináší velmi dobré

trakční vlastnosti, ale je zároveň lehčí, odolnější a ohebnější než ocelová lana. To

umožňuje velmi tichý chod. Pohony s pásy

Polyrope představují výbornou alternativu,

zejména pokud je navíc požadována nízká

hlučnost, například v obytných domech, hotelech nebo v lékařských zařízeních,” odpovídá na otázku pan Jirásek.

Přínosy pro uživatele výtahů

Popis výrobku

d

Nicméně, tyto výhody v designu nejsou

všechno. Zejména uživatelé budou těžit

z použití plochých pásů Polyrope. Plášť je

výtahových klecí. Používá se v kombinaci

s příslušnými hnacími a odkláněcími kladkami s polokruhovými drážkami. Případně

použité další kladky musejí mít buď shodné drážky jako hnací kladka, nebo – pokud

se použije kladka s rovným povrchem –

musí mít konvexní tvar a lem k zajištění

proti extrémnímu pohybu do stran. Ploché

pásy CONTI® POLYROPE jsou schváleny

pro použití jako závěsné prostředky k instalaci na elektricky nebo hydraulicky poháněných osobních či nákladních výtazích

podle normy EN 81-20/50 a jsou schváleny na základě směrnice EU pro výtahy

Lifts Directive 2014/33/16/EU.

Technická data

d

Plochý pás CONTI® POLYROPE 25-6×2,0

Vnější šířka

25 mm

Vnější tloušťka

3,7 mm

Zapouzdřená

ocelová lana

6× průměr 2 mm, typ 7×7

Minimální zatížení při porušení

30 kN

Měrná hmotnost

0,18 kg/m

d

Plochý pás CONTI® POLYROPE je vysokopevnostní kompozitní lano s povlakem z polyuretanu určené k zavěšování

Výhody výtahových pásů

•

•

•

•

•

•

•

d

vysoká pevnost a trakce

zvýšená únosnost

malé průměry řemenic

malé prodloužení při zatížení

klidný chod bez vibrací a hlučnosti

bez nutnosti údržby

vysoká odolnost proti vnějším vlivům

(např. povětrnosti, otěru, UV-záření)

Z originálu přeložil Ing. Bohumil Kaplan

Text a foto: ContiTech

www.tyma.cz

Vodorovné uspořádání ocelových lanek dává řemenům plochý tvar.

Řemeny obsahují více ocelových drátků než běžné ocelové lano.

www.technikaatrh.cz