16

měření a regulace l energetika l elektrotechnika

Systém lze nezávazně vyzkoušet na

www.navrh-rozvadece.cz. Pokud vygenerovanou dokumentaci nakonec nepoužijete, nic se neděje.

Cena

d

Cena za vygenerování dokumentace se

odvíjí od počtu zabraných modulů v rozvaděči. Moduly zabrané přístroji BONEGA

jsou zdarma. Dokumentace k rozvaděčům

složených pouze z přístrojů BONEGA je

tedy vždy zdarma. Platbu lze provést bankovním převodem i platební kartou. p

Více informací naleznete na:

www.navrh-rozvadece.cz.

Autor:

Dipl. Ing. Roman Hudeček

BONEGA, spol. s r.o.

Kosmické materiály chrání skladníky

před pracovními úrazy, ukazuje zátěžový crash test

Alena Komolá, školitelka BOZP z inspekční a certifikační společnosti Bureau Veritas.

Kosmické materiály

v pracovní obuvi pro skladníky

Obor doprava a skladování se drží v Česku

na předních příčkách pracovní úrazovosti.

Největší rizika představují vysokozdvižné

vozíky a pády těžkých břemen v důsledku

nesprávné manipulace. Velkou roli sehrávají i psychologické faktory – falešný pocit

bezpečí, stres zaměstnanců nebo svévolné

a matoucí úpravy pravidel nošení pracovních prostředků. Shodují se na tom odborníci na bezpečnost práce ze společností

Bureau Veritas a Ardon Safety.

Rizikové vysokozdvižné vozíky

d

Mezi časté úrazy patří přejetí nohy vysokozdvižným vozíkem. „Stává se to řidičům

kamionů nebo závozníkům, jakmile vystoupí z auta a pohybují se ve skladu v sandálech nebo žabkách a následně se připletou pod kola. Je třeba počítat s tím, že lidé

se nikdy nebudou chovat předpisově podle příruček, a proto je lepší zapracovat rizikové faktory uvnitř lidské psychicky do samotného systému bezpečnosti práce. Dílčí

krok vypadá tak, že se zaměstnavatelé budou snažit lidem neznechutit používání

správných pracovních prostředků, ale naopak v nich podnítí ochotu je bez odporu

nosit. Třeba proto, že zaměstnancům nelezou na nervy, nepřekáží při práci a respektují klima ve skladech dle sezony,” myslí si

T+T T e c h n i k a a t r h 3 / 2 0 1 9

Její slova potvrzuje David Hulínský ze společnosti Ardon Safety, která se zabývá snižováním pracovní úrazovosti v logistice,

automotive a dalších průmyslových odvětvích. „V praxi je třeba u skladníků i řidičů

vozíků počítat s falešným pocitem bezpečí, který lidem vypíná varovné kontrolky.

Nejčastěji se to stává protřelým mazákům

a zkušeným rutinérům, kteří přestávají vnímat profesní rizika. S těmito psychologickými faktory je dobré kalkulovat už při pořizování pracovních prostředků. Doba jde

hodně dopředu a dneska se v ochraně

zaměstnanců ve skladech používají materiály, které pocházejí původně z kosmického výzkumu. Například nová generace

pracovní obuvi do velké míry snižuje následky pádu těžkého břemena na nohu. Je

to zejména díky extrémní odolnosti špičky

boty, kde je místo ocelové špičky sklolaminát a na stélce zase kevlar, který používají

vojáci v neprůstřelných vestách a v botách

proti nášlapným minám.”

Zátěžový crash test:

několikatunový vozík přejel

pracovní botu. A výsledek?

d

Ve společnosti Ardon Safety prováděli zátěžový crash test, během kterého nechali

přejet pracovní botu Hobart S3 vysokozdvižným vozíkem o váze 4,5 tuny. „Dovnitř boty jsme dali rozkrojené jablko, které

mělo simulovat výsledek enormního tlaku

na přední část chodidla. Skeptikové předpokládali, že jablko bude uvnitř boty silně

zdeformované, ale opak byl pravdou. Sklolaminátová špička vydržela a jablko

jsme po ukončení testu vytáhli z boty v

neporušeném stavu. Tímto testem jsme

chtěli vyvrátit některé přetrvávající fámy,

že pracovní bota s ochrannou špičkou

zvyšuje riziko amputace prstů v situaci,

kdy na přední část chodidla působí značná váha. Ve skutečnosti nic takového nehrozí, pokud má zaměstnanec správnou

obuv,” popisuje specialista na pracovní

boty David Hulínský.

Bezpečnostní rizika

při naskladňování zboží

d

Bezpečnost ve skladech je vedle výše uvedených situací často kompromitována také

nedostatečným prostorem. „Nebezpečné

je také zaskladňování břemen do nejvyšších pater regálů. Řidiči vysokozdvižných

vozíků musejí zaklánět hlavu a nemají přesný přehled o tom, jak vysoko břemeno je.

Je to otázka zkušeností a šikovnosti řidiče,

ale může dojít ke kolizi se svítidlem nebo

k nárazu do regálu,” říká školitelka BOZP

Alena Komolá z inspekční a certifikační

společnosti Bureau Veritas.

p

Redakčně zpracováno z TZ Bureau Veritas

www.bureauveritas.cz