16
měření a regulace l energetika l elektrotechnika
Systém lze nezávazně vyzkoušet na
www.navrh-rozvadece.cz. Pokud vygenerovanou dokumentaci nakonec nepoužijete, nic se neděje.
Cena
d
Cena za vygenerování dokumentace se
odvíjí od počtu zabraných modulů v rozvaděči. Moduly zabrané přístroji BONEGA
jsou zdarma. Dokumentace k rozvaděčům
složených pouze z přístrojů BONEGA je
tedy vždy zdarma. Platbu lze provést bankovním převodem i platební kartou. p
Více informací naleznete na:
www.navrh-rozvadece.cz.
Autor:
Dipl. Ing. Roman Hudeček
BONEGA, spol. s r.o.
Kosmické materiály chrání skladníky
před pracovními úrazy, ukazuje zátěžový crash test
Alena Komolá, školitelka BOZP z inspekční a certifikační společnosti Bureau Veritas.
Kosmické materiály
v pracovní obuvi pro skladníky
Obor doprava a skladování se drží v Česku
na předních příčkách pracovní úrazovosti.
Největší rizika představují vysokozdvižné
vozíky a pády těžkých břemen v důsledku
nesprávné manipulace. Velkou roli sehrávají i psychologické faktory – falešný pocit
bezpečí, stres zaměstnanců nebo svévolné
a matoucí úpravy pravidel nošení pracovních prostředků. Shodují se na tom odborníci na bezpečnost práce ze společností
Bureau Veritas a Ardon Safety.
Rizikové vysokozdvižné vozíky
d
Mezi časté úrazy patří přejetí nohy vysokozdvižným vozíkem. „Stává se to řidičům
kamionů nebo závozníkům, jakmile vystoupí z auta a pohybují se ve skladu v sandálech nebo žabkách a následně se připletou pod kola. Je třeba počítat s tím, že lidé
se nikdy nebudou chovat předpisově podle příruček, a proto je lepší zapracovat rizikové faktory uvnitř lidské psychicky do samotného systému bezpečnosti práce. Dílčí
krok vypadá tak, že se zaměstnavatelé budou snažit lidem neznechutit používání
správných pracovních prostředků, ale naopak v nich podnítí ochotu je bez odporu
nosit. Třeba proto, že zaměstnancům nelezou na nervy, nepřekáží při práci a respektují klima ve skladech dle sezony,” myslí si
T+T T e c h n i k a a t r h 3 / 2 0 1 9
Její slova potvrzuje David Hulínský ze společnosti Ardon Safety, která se zabývá snižováním pracovní úrazovosti v logistice,
automotive a dalších průmyslových odvětvích. „V praxi je třeba u skladníků i řidičů
vozíků počítat s falešným pocitem bezpečí, který lidem vypíná varovné kontrolky.
Nejčastěji se to stává protřelým mazákům
a zkušeným rutinérům, kteří přestávají vnímat profesní rizika. S těmito psychologickými faktory je dobré kalkulovat už při pořizování pracovních prostředků. Doba jde
hodně dopředu a dneska se v ochraně
zaměstnanců ve skladech používají materiály, které pocházejí původně z kosmického výzkumu. Například nová generace
pracovní obuvi do velké míry snižuje následky pádu těžkého břemena na nohu. Je
to zejména díky extrémní odolnosti špičky
boty, kde je místo ocelové špičky sklolaminát a na stélce zase kevlar, který používají
vojáci v neprůstřelných vestách a v botách
proti nášlapným minám.”
Zátěžový crash test:
několikatunový vozík přejel
pracovní botu. A výsledek?
d
Ve společnosti Ardon Safety prováděli zátěžový crash test, během kterého nechali
přejet pracovní botu Hobart S3 vysokozdvižným vozíkem o váze 4,5 tuny. „Dovnitř boty jsme dali rozkrojené jablko, které
mělo simulovat výsledek enormního tlaku
na přední část chodidla. Skeptikové předpokládali, že jablko bude uvnitř boty silně
zdeformované, ale opak byl pravdou. Sklolaminátová špička vydržela a jablko
jsme po ukončení testu vytáhli z boty v
neporušeném stavu. Tímto testem jsme
chtěli vyvrátit některé přetrvávající fámy,
že pracovní bota s ochrannou špičkou
zvyšuje riziko amputace prstů v situaci,
kdy na přední část chodidla působí značná váha. Ve skutečnosti nic takového nehrozí, pokud má zaměstnanec správnou
obuv,” popisuje specialista na pracovní
boty David Hulínský.
Bezpečnostní rizika
při naskladňování zboží
d
Bezpečnost ve skladech je vedle výše uvedených situací často kompromitována také
nedostatečným prostorem. „Nebezpečné
je také zaskladňování břemen do nejvyšších pater regálů. Řidiči vysokozdvižných
vozíků musejí zaklánět hlavu a nemají přesný přehled o tom, jak vysoko břemeno je.
Je to otázka zkušeností a šikovnosti řidiče,
ale může dojít ke kolizi se svítidlem nebo
k nárazu do regálu,” říká školitelka BOZP
Alena Komolá z inspekční a certifikační
společnosti Bureau Veritas.
p
Redakčně zpracováno z TZ Bureau Veritas
www.bureauveritas.cz