3 6

služby l podpora výroby

Chytré nabíječky

jsou klíčem k rozvoji

elektromobility v Česku

Mladoboleslavská Škoda Auto do konce

roku 2022 uvede na trh 1O nových modelů aut na elektrický pohon. Jednička v

prodeji aut na místním trhu věří, že rozšířená nabídka vozů a jejich nižší pořizovací cena odstartuje proces, na jehož konci

budou po českých silnicích jezdit desetitisíce elektromobilů. Masový rozvoj elektromobility však není možný bez dostatečně husté a stabilní sítě dobíjecích stanic.

Jejím základem musí být robustní energetická infrastruktura umožňující jednoduchou a efektivní správu desítek tisíc průmyslových zařízení fungujících na principu

„chytrého nabíjení”. V jejím budování však

Česko už nyní výrazně zaostává a vážně

hrozí, že tuto zásadní technologickou

transformaci místní ekonomika nezvládne.

S možným řešením nyní přichází česká

technologická společnost Byzance. Její

tým dokončil vývoj vlastní „chytré nabíječky”, které tvoří základ stabilní infrastruktury pro budování velkých kobercových instalací dobíjecích stanic pro elektromobily.

K masivním investicím do vývoje nových

elektromotorů dotlačily evropské výrobce

aut opatření Evropské unie, která od roku

2021 zavádí tak přísné normy na produkci oxidu uhličitého, že je nebude možné

plnit s benzínovými ani naftovými motory.

Za překročení norem hrozí producentům

vysoké pokuty. Elektromobily produkují

nulové emise, jejich vývoj je ve srovnání

s ostatními alternativními technologiemi

T+T T e c h n i k a a t r h 3 / 2 0 1 9

nejdále a mohou tak být relativně rychle

zavedeny do běžného provozu. Z nedávno zveřejněné statistiky Asociace evropských automobilových výrobců (ACEA)

vyplývá, že v rámci celé EU bylo v roce

2018 nově registrováno více než 150 tisíc

aut na elektřinu. Celkový počet elektromobilů v evropských ulicích v průběhu léta 2018 přesáhl magickou hranici 1 milionu vozů. Počet veřejných dobíjecích

stanic přesáhl 100 tisíc. Nejhustější sítí disponuje rozlohou nevelké Holandsko, kde

jich je nainstalováno přes 30 tisíc.

Elektromobilita je nezvratným trendem,

který musí český automobilový průmysl

včas zachytit a provést klíčové technologické inovace. Lídr trhu Škoda Auto v této

souvislosti spustil největší investiční program ve své historii. Skrze něj hodlá v příštích několika letech do vývoje elektrických aut investovat 50 miliard korun.

Firma plánuje, že v roce 2025 připadne na

elektromobily čtvrtina všech vyrobených

škodovek. Podle dat ACEA v roce 2018

vzrostl v Česku počet nově registrovaných elektromobilů v meziročně o 81,7 %

na 703 vozů. Jejich celkové množství je

však ve srovnání s některými evropskými

sousedy spíše zanedbatelné. Celkem se

u nás momentálně pohybuje něco přes

2000 aut na elektřinu. Podle odhadu

energetické společnosti ČEZ se však má

jejich počet do roku 2025 navýšit až na

100 tisíc.

Chybějící dobíjecí

infrastruktura je zásadní

brzdou elektromobility v ČR

d

Počet elektromobilů už dnes roste rychleji než počet nabíječek. Těch veřejných je

momentálně něco přes 200. Bez spolehlivé a dostatečné husté sítě veřejných dobíjecích stanic přitom není možné koncept

elektromobility naplnit. Rozšiřování sítě

dobíjecích stanic pro elektromobily vázne

i přes finanční pobídky, které stát slibuje

firmám za výstavbu. Jednou z příčin je

momentální nízká ekonomická návratnost

projektu. Nabíječky dnes staví především

obchodníci s energií, kteří k tomu nemají

potřebné technologické know-how. Kvůli

snaze o optimalizaci vstupních nákladů se

podřizují zdánlivým technickým limitům

soustavy a hledají především místa s nejnižší náročností na připojení. „Výsledkem

je roztříštěná a nestabilní síť vzájemně nekompatibilních zařízení. Takto koncipovaná výstavba je spíše rizikem pro přetížení

a kolaps rozvodné sítě než funkčním prvkem kritické infrastruktury státu,” vysvětluje

Tomáš Záruba, CEO společnosti Byzance.

Vývoj hardwaru pro rozsáhlé energetické projekty je náročnou disciplínou. Od

návrhu designu mikro-elektroniky, až po

naprojektování zařízení do masové výroby, je to velmi zdlouhavý proces. „Postavit jednu dvě nabíječky někde v garážích

v obchodním centru, to zvládne kdokoli.

Ale postavit jich tři nebo pět tisíc, a spravovat je v aktuální energetické infrastruktuře, to je něco úplně jiného. Takový

systém už musí pružně reagovat na okolí,

a musí tak činit autonomně bez zásahu

člověka.” V tomto případě jde navíc o projekt celonárodního významu, který bude

součástí kritické infrastruktury státu. Musí tedy vydržet nepřetržitý provoz v extrémních podmínkách, za dvacetistupňových mrazů i za letních veder.

Vyžaduje dokonalé zabezpečení proti

kyberútokům, protože cena za náhlý výpadek proudu pro stotisíc domácností je

příliš vysoká.

Společnost Byzance vymýšlí jednoduchá

a rychlá řešení složitých technologických

problémů spojených se zaváděním „chytrých technologií” do průmyslových podniků, měst nebo energetického sektoru. Její

produkty a technologie jsou založené na

dlouholetém vývoji a testování vlastních

hardwarových i softwarových nástrojů.

„Vytvořili jsme velmi komplexní systém

schopný spravovat desítky tisíc průmyslových zařízení a senzorů najednou. K tomu také unikátní stavebnici umožňující

individuální výrobu produktů souvisejících s průmyslovou automatizací, chytrými městy nebo řízením v energetice.

Vlastní hardwarová i softwarová řešení

nám umožňují být flexibilní a provádět