3 6
služby l podpora výroby
Chytré nabíječky
jsou klíčem k rozvoji
elektromobility v Česku
Mladoboleslavská Škoda Auto do konce
roku 2022 uvede na trh 1O nových modelů aut na elektrický pohon. Jednička v
prodeji aut na místním trhu věří, že rozšířená nabídka vozů a jejich nižší pořizovací cena odstartuje proces, na jehož konci
budou po českých silnicích jezdit desetitisíce elektromobilů. Masový rozvoj elektromobility však není možný bez dostatečně husté a stabilní sítě dobíjecích stanic.
Jejím základem musí být robustní energetická infrastruktura umožňující jednoduchou a efektivní správu desítek tisíc průmyslových zařízení fungujících na principu
„chytrého nabíjení”. V jejím budování však
Česko už nyní výrazně zaostává a vážně
hrozí, že tuto zásadní technologickou
transformaci místní ekonomika nezvládne.
S možným řešením nyní přichází česká
technologická společnost Byzance. Její
tým dokončil vývoj vlastní „chytré nabíječky”, které tvoří základ stabilní infrastruktury pro budování velkých kobercových instalací dobíjecích stanic pro elektromobily.
K masivním investicím do vývoje nových
elektromotorů dotlačily evropské výrobce
aut opatření Evropské unie, která od roku
2021 zavádí tak přísné normy na produkci oxidu uhličitého, že je nebude možné
plnit s benzínovými ani naftovými motory.
Za překročení norem hrozí producentům
vysoké pokuty. Elektromobily produkují
nulové emise, jejich vývoj je ve srovnání
s ostatními alternativními technologiemi
T+T T e c h n i k a a t r h 3 / 2 0 1 9
nejdále a mohou tak být relativně rychle
zavedeny do běžného provozu. Z nedávno zveřejněné statistiky Asociace evropských automobilových výrobců (ACEA)
vyplývá, že v rámci celé EU bylo v roce
2018 nově registrováno více než 150 tisíc
aut na elektřinu. Celkový počet elektromobilů v evropských ulicích v průběhu léta 2018 přesáhl magickou hranici 1 milionu vozů. Počet veřejných dobíjecích
stanic přesáhl 100 tisíc. Nejhustější sítí disponuje rozlohou nevelké Holandsko, kde
jich je nainstalováno přes 30 tisíc.
Elektromobilita je nezvratným trendem,
který musí český automobilový průmysl
včas zachytit a provést klíčové technologické inovace. Lídr trhu Škoda Auto v této
souvislosti spustil největší investiční program ve své historii. Skrze něj hodlá v příštích několika letech do vývoje elektrických aut investovat 50 miliard korun.
Firma plánuje, že v roce 2025 připadne na
elektromobily čtvrtina všech vyrobených
škodovek. Podle dat ACEA v roce 2018
vzrostl v Česku počet nově registrovaných elektromobilů v meziročně o 81,7 %
na 703 vozů. Jejich celkové množství je
však ve srovnání s některými evropskými
sousedy spíše zanedbatelné. Celkem se
u nás momentálně pohybuje něco přes
2000 aut na elektřinu. Podle odhadu
energetické společnosti ČEZ se však má
jejich počet do roku 2025 navýšit až na
100 tisíc.
Chybějící dobíjecí
infrastruktura je zásadní
brzdou elektromobility v ČR
d
Počet elektromobilů už dnes roste rychleji než počet nabíječek. Těch veřejných je
momentálně něco přes 200. Bez spolehlivé a dostatečné husté sítě veřejných dobíjecích stanic přitom není možné koncept
elektromobility naplnit. Rozšiřování sítě
dobíjecích stanic pro elektromobily vázne
i přes finanční pobídky, které stát slibuje
firmám za výstavbu. Jednou z příčin je
momentální nízká ekonomická návratnost
projektu. Nabíječky dnes staví především
obchodníci s energií, kteří k tomu nemají
potřebné technologické know-how. Kvůli
snaze o optimalizaci vstupních nákladů se
podřizují zdánlivým technickým limitům
soustavy a hledají především místa s nejnižší náročností na připojení. „Výsledkem
je roztříštěná a nestabilní síť vzájemně nekompatibilních zařízení. Takto koncipovaná výstavba je spíše rizikem pro přetížení
a kolaps rozvodné sítě než funkčním prvkem kritické infrastruktury státu,” vysvětluje
Tomáš Záruba, CEO společnosti Byzance.
Vývoj hardwaru pro rozsáhlé energetické projekty je náročnou disciplínou. Od
návrhu designu mikro-elektroniky, až po
naprojektování zařízení do masové výroby, je to velmi zdlouhavý proces. „Postavit jednu dvě nabíječky někde v garážích
v obchodním centru, to zvládne kdokoli.
Ale postavit jich tři nebo pět tisíc, a spravovat je v aktuální energetické infrastruktuře, to je něco úplně jiného. Takový
systém už musí pružně reagovat na okolí,
a musí tak činit autonomně bez zásahu
člověka.” V tomto případě jde navíc o projekt celonárodního významu, který bude
součástí kritické infrastruktury státu. Musí tedy vydržet nepřetržitý provoz v extrémních podmínkách, za dvacetistupňových mrazů i za letních veder.
Vyžaduje dokonalé zabezpečení proti
kyberútokům, protože cena za náhlý výpadek proudu pro stotisíc domácností je
příliš vysoká.
Společnost Byzance vymýšlí jednoduchá
a rychlá řešení složitých technologických
problémů spojených se zaváděním „chytrých technologií” do průmyslových podniků, měst nebo energetického sektoru. Její
produkty a technologie jsou založené na
dlouholetém vývoji a testování vlastních
hardwarových i softwarových nástrojů.
„Vytvořili jsme velmi komplexní systém
schopný spravovat desítky tisíc průmyslových zařízení a senzorů najednou. K tomu také unikátní stavebnici umožňující
individuální výrobu produktů souvisejících s průmyslovou automatizací, chytrými městy nebo řízením v energetice.
Vlastní hardwarová i softwarová řešení
nám umožňují být flexibilní a provádět