24

elektrotechnika l elektromobilita l energetika

Volkswagen ID.3

Více než 200 koní ve sportovní

tašce – elektrický pohon modelu

Značka Volkswagen vstupuje s modelem ID.3 do nové

éry mobility s elektrifikovanými pohony. Elektromotor

průkopnické novinky na základě modulární platformy

MEB pro elektromobily vyrábí divize Volkswagen

Group Components. V porovnání s konvenčními

zážehovými nebo vznětovými motory má jednodušší

konstrukci, která je tak kompaktní, že se vejde

dokonce do sportovní tašky.

Jak funguje elektrický pohon, vyráběný

v kasselském závodě divize komponentů?

Součásti elektrického pohonu d

Každý elektromotor má pevný stator,

v němž se otáčí rotor. Stator je tvořen cívkami s měděnými dráty. Pokud těmito cívkami protéká elektrický proud, vzniká ve

statoru rotující magnetické pole, které

roztáčí rotor. K otáčivému pohybu dochází na základě jednoduchého fyzikálního

principu: opačné póly magnetů se přitahují, stejné se naopak odpuzují. Kromě toho rozlišujeme dva základní druhy elek-

elektromobilita 2019 • T+T Technika a trh

trických strojů: synchronní elektromotory

s permanentními magnety a asynchronní

elektromotory. Synchronní elektromotor s

permanentními magnety se vyznačuje silnými trvalými magnety v roli rotoru, který

se synchronně otáčí společně s magnetickým polem statoru. Naopak u asynchronních elektromotorů se samotný rotor

magnetizuje přívodem elektrického proudu, a proto se otáčí oproti magnetickému

poli statoru se zpožděním.

Technologie laserem

svařovaného vinutí

a důsledně lehká konstrukce

d

Nový Volkswagen ID.3 je poháněn synchronním elektromotorem s permanentními magnety, který nese označení „APP

310”. „APP” v něm znamená osově souběžné uspořádání elektromotoru a převodovky, číselná část označení prozrazuje

maximální točivý moment 310 N.m. Důležité díly tohoto pohonu jsou vyráběny

v rámci specializace i vzájemné spolupráce v různých výrobních závodech divize

Volkswagen Group Components.

Výrobu rotoru a statoru zajišťuje výrobní

závod v Salzgitteru. Při výrobě statoru přichází ke slovu nová technologie laserem

svařovaného vinutí. U této inovativní výrobní metody jsou drážky svazků statorových plechů optimálně vyplňovány laserem svařovanými, plochými měděnými

dráty. V porovnání s elektromotorem, vybaveným cívkami s navinutým měděným drátem, se tak zvyšuje točivý moment a účinnost elektrického pohonu.

Maximální točivý moment je k dispozici