24
elektrotechnika l elektromobilita l energetika
Volkswagen ID.3
Více než 200 koní ve sportovní
tašce – elektrický pohon modelu
Značka Volkswagen vstupuje s modelem ID.3 do nové
éry mobility s elektrifikovanými pohony. Elektromotor
průkopnické novinky na základě modulární platformy
MEB pro elektromobily vyrábí divize Volkswagen
Group Components. V porovnání s konvenčními
zážehovými nebo vznětovými motory má jednodušší
konstrukci, která je tak kompaktní, že se vejde
dokonce do sportovní tašky.
Jak funguje elektrický pohon, vyráběný
v kasselském závodě divize komponentů?
Součásti elektrického pohonu d
Každý elektromotor má pevný stator,
v němž se otáčí rotor. Stator je tvořen cívkami s měděnými dráty. Pokud těmito cívkami protéká elektrický proud, vzniká ve
statoru rotující magnetické pole, které
roztáčí rotor. K otáčivému pohybu dochází na základě jednoduchého fyzikálního
principu: opačné póly magnetů se přitahují, stejné se naopak odpuzují. Kromě toho rozlišujeme dva základní druhy elek-
elektromobilita 2019 • T+T Technika a trh
trických strojů: synchronní elektromotory
s permanentními magnety a asynchronní
elektromotory. Synchronní elektromotor s
permanentními magnety se vyznačuje silnými trvalými magnety v roli rotoru, který
se synchronně otáčí společně s magnetickým polem statoru. Naopak u asynchronních elektromotorů se samotný rotor
magnetizuje přívodem elektrického proudu, a proto se otáčí oproti magnetickému
poli statoru se zpožděním.
Technologie laserem
svařovaného vinutí
a důsledně lehká konstrukce
d
Nový Volkswagen ID.3 je poháněn synchronním elektromotorem s permanentními magnety, který nese označení „APP
310”. „APP” v něm znamená osově souběžné uspořádání elektromotoru a převodovky, číselná část označení prozrazuje
maximální točivý moment 310 N.m. Důležité díly tohoto pohonu jsou vyráběny
v rámci specializace i vzájemné spolupráce v různých výrobních závodech divize
Volkswagen Group Components.
Výrobu rotoru a statoru zajišťuje výrobní
závod v Salzgitteru. Při výrobě statoru přichází ke slovu nová technologie laserem
svařovaného vinutí. U této inovativní výrobní metody jsou drážky svazků statorových plechů optimálně vyplňovány laserem svařovanými, plochými měděnými
dráty. V porovnání s elektromotorem, vybaveným cívkami s navinutým měděným drátem, se tak zvyšuje točivý moment a účinnost elektrického pohonu.
Maximální točivý moment je k dispozici