16
elektromobilita
Elektromobilita změní nejen
energetiku,
ale i celý automobilový průmysl
Elektromobilita je v Česku stále ještě v plenkách
a budí vášnivé debaty o tom, jestli je to pouhý
módní výstřelek a slepá cesta, nebo zda jde skutečně
o nezadržitelný trend, na kterém bude automobilový
průmysl v Evropě v blízké budoucnosti stavět
technologickému vývoji začne zvyšovat
dojezdová vzdálenost. Paralelně s tím musí být velmi dobře připravena také infrastruktura, aby lidé měli své vozy kde dobíjet,” vysvětluje Martin Klíma, vedoucí
útvaru Mobility Services společnosti E.ON
Energie.
Lidé chtějí dobíjet
doma i na cestách
Přes všechna slabá místa, která elektromobilita aktuálně má a musí řešit, se odborníci shodují spíše na druhé variantě.
Otázkou tak není, zda se elektromobily
stanou běžnou součástí našich životů, ale
kdy k tomu dojde.
elektromobilita 2019 • T+T Technika a trh
„Automobilky musí reagovat na přísné
emisní limity, které stanovila Evropská
unie. I z toho důvodu budou na trhu rychle přibývat nejen elektroauta, ale i vozy na
CNG. To přirozeně začne snižovat pořizovací cenu těchto aut a zároveň se díky
d
Zkušenosti prozrazují, že majitelé elektromobilů velmi často dobíjejí svůj vůz přes
noc doma. V tomto ohledu se přímo nabízí spojit čistou mobilitu s použitím zelené
energie, jinými slovy použít k dobití svého
auta elektřinu vyrobenou díky fotovoltaice na střeše vlastního domu. „Ideálním řešením je pak produkt Virtuální baterie,
která klientovi umožňuje využít elektřinu
vyrobenou díky fotovoltaice na 100 %.
Pokud vyrobenou elektřinu během dne
nespotřebujete, vracíte ji do sítě, ale můžete si ji kdykoli vzít zase zpět. Takže to,
co vyrobíte, také beze zbytku spotřebujete – a klidně právě i v noci, kdy fotovoltaické panely energii nevyrábí, a vy přesto
můžete dobít svůj elektromobil zelenou
energií,” vysvětluje princip Virtuální baterie Martin Klíma.
Při cestování na delší vzdálenost jsou klíčové hlavně rychlodobíjecí stanice, na
kterých může řidič dobít baterii za zhruba
pětačtyřicet minut. Těchto stanic otevřela
společnost E.ON v Česku již pětadvacet.
„Během letošního roku počítáme s výstavbou minimálně dalších 20 rychlodobíjecích stanic a jedné ultrarychlodobíjecí stanice s výkonem 150 kW neboli ultrafast
charger. Do roku 2020 tak plánujeme
spustit 50 rychlodobíjecích stanic a čtyři
ultrarychlé, zejména v blízkosti významných silničních koridorů, například u dálnic D1, D2, D5 nebo D8,” říká Martin
Klíma.
Cílem budování dobíječek je zapojení
České republiky do celoevropské sítě dobíjecích stanic, čemuž se E.ON věnuje například i v rámci projektu Next-E. Díky němu vznikne za podpory Evropské unie
252 nových nabíjecích stanic v šesti státech, z toho 30 bude ultrarychlých, které
elektřinu doplní doslova během několika
minut. Do projektu se kromě České republiky zapojilo Slovensko, Maďarsko,
Rumunsko, Slovinsko a Chorvatsko.