6

materiály l komponenty l plasty

stalo podpoření výrobců při výrobě

elektromobilů s delším dojezdem, byl na

akční tým odborníků kladen požadavek

na rychlé dodání řešení, které by splňovalo podmínky vysokých obvodových rychlostí používaných v aplikacích e-Mobility,

a které by se současně vyrovnalo s různými typy maziv i nedostatečnou lubrikací.

Vývoj, od sestavení akčního projektového týmu až po první dodávky těsnicích

prvků zákazníkům, trval pouhých osm

měsíců.”

Pozitivní řešení

d

Výsledkem tohoto rychlého vývoje jsou

dvě řešení, která jsou nyní uváděna společně na trh: HiSpin® PDR RT a HiSpin®

HS40. Oba tyto těsnicí prvky mají stejnou

funkci a v závislosti na preferencích a provozních parametrech systémů elektropohonů jednotlivých zákazníků může pravděpodobně vyhovovat jeden typ více,

než druhý.

Matthias Keck, ředitel technologií a inovací ve společnosti Trelleborg Sealing

Solutions v Německu, říká: „Testování

bylo mimořádně pozitivní. U obou těsnicích prvků nedošlo k žádným únikům,

navzdory velmi náročným testovacím

podmínkám. U těsnění HiSpin® PDR RT

bylo zaznamenáno 75% snížení tření

oproti standardnímu typu těsnění s označením PDR a současně byla prokázána

jeho provozuschopnost při obvodové

rychlosti 60 metrů za sekundu."

Těsnění HiSpin® PDR RT je vyrobeno ze

dvou částí: přesně vyrobeného kovového

těla a těsnicího prvku z materiálu Turcon®

(na bázi polytetrafluorethylenu – PTFE),

který je v kovovém těle mechanicky

elektromobilita 2019 • T+T Technika a trh

upevněn. Těsnicí prvek je každému zákazníkovi vyráběn na míru a zejména na těsnicím břitu jsou provedeny takové úpravy,

které zlepšují jeho výkonnost a přilnavost

ke hřídeli. Poté je břit zalisován do kovového těla.

Geometrie elastomerových

těsnicích břitů zajišťují těsnost d

Tento těsnicí prvek je vhodný pro rychlosti 60 metrů za sekundu i více a lze jej

použít při nízké i vysoké teplotě. Je schopen si poradit s tlakem, má univerzální

chemickou kompatibilitu a vzhledem

k nízkému koeficientu tření je schopen

i provozu „za sucha”. Prototypy jsou nabízeny prostřednictvím nedávno uvedené

služby – Rapid Prototype Service, která byla zavedena v rámci podpory zákazníků.

K dispozici je i PTFE se zvýšenou vodivostí.

Těsnění HiSpin® HS40 patří k těm typům

výrobků, které zákazníci z automobilového průmyslu již dobře znají. Díky unikátnímu obousměrnému hydrodynamickému těsnicímu břitu je třecí moment i při

vysokých rychlostech zanedbatelný. Rozsáhlé studie FEA potvrdily, že geometrie

elastomerových těsnicích břitů a flexibilní

design poskytují maximální kontakt

břitu s hřídelí a zajišťují tak optimální statickou i dynamickou těsnost.

Těsnění je vyráběno z osvědčených a patentově chráněných XLT fluoroelastomerových (FKM) směsí, které splňují požadavky na vyšší rychlosti a širší rozsahy

provozních teplot. Materiály jsou kompatibilní i se syntetickými kapalinami určenými pro automatické převodovky (ATF), jejichž agresivita se v poslední době stále

zvyšuje. K výrobě jsou použity prověřené

tradiční velkokapacitní výrobní procesy.

Těsnění HiSpin® HS40 je vhodné pro

rychlosti do 40 metrů za sekundu, poradí

si s přiměřeně „vyběhaným” povrchem

a snadno se instaluje.

p

Podrobnější informace o těsněních HiSpin® PDR RT a HiSpin® HS40 naleznete

na adrese:

www.tss.trelleborg.com/cz

Trelleborg Sealing Solutions Czech s.r.o.

Evropská 423/178

160 00 Praha 6, Czech Republic

tel: +420 220 400 288

e-mail: tssczech@trelleborg.com

www.tss.trelleborg.com/cz