materiály l komponenty l plasty
nabíjecích stanic a zejména zvýšení kapacity baterií, čímž by se prodloužila vzdálenost, kterou lze ujet na jedno nabití.”
Limitujícím faktorem pro dosažení tohoto cíle je utěsnění elektricky poháněné
hnací nápravy (e-nápravy). Nová těsnění
HiSpin® PDR RT a HiSpin® HS40 přispějí
k prodloužení dojezdové vzdálenosti
elektrických automobilů a napomohou
tak tomu, že se masové využití těchto vozidel stane realitou a nezůstane pouhým
snem.
Vysoce spolehlivý těsnicí prvek d
Hlavní technologickou podskupinou u vozidel s elektrickým pohonem je e-náprava,
jejíž nedílnou součástí je elektromotor
a převodovka. Ty se obvykle umisťují do
prostoru pro tradiční motor. Elektromotor
a převodovka jsou přímo spřaženy a tvoří
kompaktní celek, ale zatímco převodovka
vyžaduje účinnou lubrikaci, u motoru je
zásadní, aby zůstal „suchý”. Proto je mezi
těmito dvěma zařízeními vyžadováno použití vysoce spolehlivého těsnicího prvku.
Paul Taylor, ředitel pro sériovou výrobu
společnosti Trelleborg Sealing Solutions,
říká: „Chod elektrického motoru je nejúčinnější při vysokých rychlostech a proto
požadavky na jejich těsnicí prvky jsou výrazně odlišné od požadavků na těsnění vstupní
hřídele převodovek
vozidel se spalovacími motory. Benzinové
motory standardně pracují při 2 000 až 4
000 otáčkách za minutu (ot/min), ale
vstupní hřídel elektricky poháněné převodovky má otáčky až osmkrát vyšší, standardně 16 000 ot/min a je pravděpodobné, že v budoucnu se tato hodnota
ještě významně zvýší.”
A Paul Taylor pokračuje: „Limit obvodové rychlosti vstupní hřídele převodovek enáprav, které využívají tradiční těsnicí prvky, se v současné době pohybuje kolem
30 metrů za sekundu. Pro maximalizaci
účinnosti pohonné jednotky e-náprav je
teoretická optimální obvodová rychlost
větší než 60 metrů za sekundu. Pro tuto
rychlost v současné době nejsou k dispozici vhodné těsnicí prvky.
Proto naším cílem v oblasti e-Mobility
bylo vyvinout takový těsnicí prvek, který
by zvládal obvodovou rychlost alespoň 40
metrů za sekundu. U těsnění HiSpin®
HS40 jsme tohoto cíle dosáhli a u těsnění
HiSpin® PDR RT jsme dokonce dosáhli vynikajících 60 metrů za sekundu.”
Dalším problémem, který bylo nutné vyřešit, je nedostatečná lubrikace vlastního
těsnicího prvku. V elektricky poháněném
systému může být lubrikace na straně převodovky velmi omezená; obvykle je zde
pouze lubrikant ve formě olejové mlhy.
V situacích, kdy je lubrikace nízká, nebo
dokonce žádná, je navržení vhodného
5
těsnicího prvku ještě náročnější. Za těchto podmínek jsou těsnicí prvky rotačního
pohybu vystaveny vysokým třecím silám
a po klidovém období může docházet k trhavému pohybu (tzv. stick-slip efekt). Tyto
vlivy mohou způsobit větší opotřebení
těsnicích prvků, zkrátit jejich životnost,
zvýšit ztrátový výkon a tím snižit dojezdovou vzdálenost vozidla.
Vhodný výběr maziv použitelných
v elektricky poháněných systémech je
rovněž problém, neboť ne všechny těsnicí
materiály jsou kompatibilní s použitým
mazivem, nebo jeho vliv může snižovat
efektivitu funkce těsnění. Navíc nové trendy v oblasti použití lubrikantů mohou vyvolat zatím neznámé problémy, zejména
v případě použití médií na bázi vody, dielektrických médií a nebo médií s nižší viskozitou.
Výzkum a vývoj zajišťuje kvalitu d
Abychom zajistili rychlé uspokojení potřeb výrobců elektromobilů, sestavila společnost Trelleborg Sealing Solutions akční
tým „rychlé reakce”, který se zabývá vývojem nových těsnicích prvků pro oblast
e-Mobility.
Colin Macqueen, který stál v čele programu vývoje nových těsnicích prvků, říká: „Tradičně může být vývoj produktu
pomalý proces. Avšak když se prioritou
pokračování
HiSpin® PDR RT
HiSpin® HS40
www.technikaatrh.cz
a