elektrotechnika l energetika l elektromobilita
mobility aktuálně zaměstnává na 14 000
softwarových vývojářů a roční náklady na
expertní činnosti v oblasti softwaru dosahují tři miliardy eur. Cíl: lidé by měli zůstat
mobilní v souladu se životním prostředím
a měli by si moci mobilitu dovolit. „Bosch
činí mobilitu šetrnou ke klimatu a
cenově dostupnou,” říká
Denner.
jsou alternativní pohony
cenově dostupné,”
zdůrazňuje Denner.
Výkonné pohony: od spalovacího
motoru až po palivový článek d
Bosch stojí v čele při ochraně klimatu, a to
nejen tím, že od příštího roku budou
všechny jeho závody po celém světě uhlíkově neutrální. „S přesvědčením pracujeme také na mobilitě, která nebude mít
žádný znatelný negativní dopad na klima
a kvalitu ovzduší,” říká dále Denner. Společnost ročně investuje 400 milionů eur
do bezemisní mobility. Bosch má již dnes
v elektromobilitě tak široký záběr, jako
žádná jiná firma – od jízdních kol po nákladní vozidla, od lehkých 48voltových
hybridních pohonů po plně elektrický pohon. Se svojí 48voltovou baterií Bosch usiluje o vedoucí postavení na trhu a pro příslušné bateriové články teď uzavřel
dlouhodobou spolupráci s čínskou společností Contemporary Amperex Technology Co. Limited (CATL). Bosch pravděpodobně překročí obrat ve výši pěti
miliard euro v roce 2025, který byl ještě
na začátku tohoto roku předpovídán pro
komponenty a systémy z oblasti elektromobility pro osobní automobily a lehká
užitková vozidla. „Nezáleží na tom, jak
technicky zrealizujeme bezemisní mobilitu, musíme ji na trhu prosadit. To se nám
podaří jen s cenově výhodnými řešeními. Jinak klimatu nepomůžeme,” uvádí
Denner. Bosch chce vytvořit masový trh
s palivovými články a uvést je do sériové výroby, aby se stal lídrem na trhu
v oblasti elektromobility. „Díky Bosch
Nová technika: méně pevných
částic, méně brzdného prachu d
Ještě v roce 2030 budou mít tři ze čtyř nových vozidel pod kapotou konvenční pohon; část z nich podporovaný 48voltovým
systémem nebo jako Plug-in-Hybrid. Proto Bosch stále zvyšuje efektivitu jak naftových tak benzínových motorů. Nejnovější pokrok: s vnitřními úpravami motoru
a moderním ošetřením emisí dokáží benzínové motory být i v běžném provozu až
o 70 % pod limitem pro pevné částice
podle normy Euro-6d-temp. Bosch chce
minimalizovat také emise pevných částic
způsobené bržděním. V porovnání s běžným brzdovým kotoučem vytváří iDisc až
o 90 % méně brzdného prachu. Regenerativní brzdový systém Bosch může u elektrifikovaných vozidel snížit množství pevných
částic z brždění dokonce o více než 95 %.
Milník: schválen
první systém úrovně 4
d
Velkých obchodních úspěchů dosahuje
Bosch také u automatizovaného řízení.
Základ tvoří asistenční systémy pro řidiče.
V této oblasti Bosch v tomto roce posílí
o dvanáct procent, při obratu dvě miliardy EUR. Do dalších úrovní automatizovaného řízení investuje Bosch do roku 2022
čtyři miliardy eur. Pro americký a asijský
trh vyvíjí Bosch systémy handsfree úrovně 2 – dálniční asistenty, kteří umožní sundat ruce z volantu. Bosch a Daimler nedávno v Německu obdrželi celosvětově
první povolení pro systém úrovně 4: pro
automatizované
parkování v parkovacím domě Stuttgartského muzea MercedesBenz.
Plně
automatizovaná
parkovací služba přitom již nepředstavují žádný prototyp. Do konce roku 2021
má být tímto systémem vybaven další tucet parkovacích domů.
Mobilita na míru:
Služby kyvadlové dopravy
a Rolling Chassis
d
Obrat v oblasti mobility dal vzniknout novým aktérům na trhu. S těmito aktéry se
tento obchod zpřístupnil i pro Bosch.
Společnost tak spolupracuje se třemi největšími poskytovateli Ride-Hailing - DiDi,
Lyft a Uber, kteří již celosvětově zprostředkují celkem přes 50 milionů jízd denně. Čínský poskytovatel mobility s vedoucím postavením DiDi například využívá
bateriový servis Bosch založený na cloudu, pomocí něhož lze prodloužit životnost autobaterií.
V budoucnu budou tito poskytovatelé
služeb mobility nabízet mobilitu na míru
stále častěji prostřednictvím vozidel kyvadlové dopravy. Do roku 2025 by tak mělo
celosvětově jezdit více než 2,5 milionů
vozidel kyvadlové dopravy. Pomocí svých
řešení elektrifikace, automatizace, konektivity a personalizace chce Bosch těmto
poskytovatelům umožnit nabízet dopravní služby s nejvyšším komfortem a maximální bezpečností. Základ pro takováto
vozidla kyvadlové dopravy mohou tvořit
Rolling Chassis – modulové platformy
připravené k jízdě, na které lze flexibilně
namontovat karoserie. Za tímto účelem
zahájil Bosch začátkem roku spolupráci
s firmou Benteler, expertem na podvozky
a automobily. Rolling Chassis využije jako
první zákazník Automobili Pininfarina pro
vlastní vozidla, a navíc je bude dále distribuovat.
p
www.bosch.cz
www.technikaatrh.cz
27