Still_c.qxd
52
8.5.2023
20:05
Page 52
manipulační technika l doprava
Tažná síla s budoucností
...inteligentní tažné soupravy STILL
Začátkem úspěšné historie tahačů a inteligentních tažných souprav STILL byl hospodářský zázrak v 50. letech a boom logistiky, který v této době probíhal. Již v roce 1946
slavila společnost STILL úspěch s elektrickým vozíkem EK 2000. Robustní elektrický
vozík se postaral o to, že se společnost STILL přeorientovala na výrobu manipulační
techniky. Logickým pokračováním tohoto vývoje byl v roce 1948 obratný tříkolový
tahač Muli-Mobil. Tento kompaktní elektrický vozík se svým malým poloměrem otáčení
vystihl potřeby doby. V hamburském přístavu se obratný stroj stal nepostradatelným
pomocníkem. Tříkolový tahač s firemním logem na přídi tahal až deset přívěsů
nejrůznějších zásob.
Chytrá tažná síla
Jak „just in time“ …
d
Dobová tažná souprava určovala tempo
průmyslových procesů. Cílem dříve obvyklé pásové výroby, jak ji známe od Henryho Forda, bylo v co nejkratším čase smontovat co nejvíce stejných koncových
produktů. V rostoucí diverzifikaci a individualizaci ale tento systém neobstál. Japonský vedoucí výroby Taiichi Ohno a jeho kolega Shigeo Shingo proto krátce po
druhé světové válce vyvinuli systém výroby „just in time“ a „Kanban“, který využívala Toyota.
Základní myšlenkou je rozdělení činností vytvářejících hodnoty a činností, které
hodnoty nevytvářejí, a tím důsledné odstranění jakéhokoli plýtvání. V automobilovém průmyslu je v současnosti dodávána přibližně třetina všech dílů v režimu
„just in time“. Výrobci počítačů a spotřební elektroniky se tomuto způsobu štíhlého
zásobování rychle přizpůsobili. Princip:
jakmile si zákazník objedná, určí se objednané varianty a analyzuje se, které díly budou kdy a kde potřeba, kolik dílů má jakou barvu, kolik z nich je ze stejného
T+T T e c h n i k a a t r h 4 / 2 0 2 3
materiálu a jaké spojovací prvky jsou potřeba k montáži. Efekt: výrazné zkrácení
doby průchodu dílů výrobou, podstatné
snížení skladových zásob a tím snížení nákladů.
ale vždy s vhodným přívěsem
d
Další stupeň se nazývá „just in sequence“.
Při něm probíhá navíc třídění, které odpovídá pořadí při montáži. Zaměstnanci si
musí pro materiál jen sáhnout. Ale jak se
díly v zásobování just in time nebo just in
sequence dostanou na místo výroby? Zde
boduje myšlenka systému inteligentní tažné soupravy. Přibližně od roku 2008 se
o tomto pojmu v evropských a německých odborných kruzích mluví, pokud se
jedná o taktované vnitropodnikové zásobování materiálem. Inteligentní tažná souprava přitom není žádným novým technickým vynálezem – tahače s přívěsy se
v logistice používaly již mnohem dříve (jak
ukazuje STILL Muli) – ale chytrou koncepcí. Tahače s přívěsy zásobují na bázi individuálních načasování a s využitím vhodných přepravních systémů výrobu zcela
bez použití vysokozdvižných vozíků.
Efektivita a flexibilita
d
Výroba bez využití vysokozdvižných vozíků snižuje počet potřebných strojů a přeprav v materiálovém toku. Doba obrátky
nákladové jednotky se redukuje na minimum a pracovní procesy jsou rychlejší,
efektivnější a bezpečnější. Ušetřené investiční a provozní prostředky lze využít jinde.
Inteligentní oběhové
hospodářství – princip Milk Run d
Pohled na ulice malých anglických měst
v šedesátých letech: mlékař projíždí každý
den svou trasu a ví, že prázdné lahve stojící přede dveřmi musí vyměnit za plné.
Tak vzniká permanentní dodavatelský koloběh. Z této úspěšné myšlenky vzešlo zásobování inteligentními tažnými soupravami. Ale u inteligentní tažné soupravy se
jedná o koncepci a ne o vozík v klasickém
smyslu. Tahače a přívěsy se používají tak,
aby byla možná výroba zcela bez vysokozdvižných vozíků. Tato výroba nastavuje
nová měřítka v oblastech efektivity a bezpečnosti. Řidič tahače nasune ve skladu
dílů pojízdné vozíky naložené paletami na
rámy připojené za tahač. Se soupravou