Still_c.qxd

52

8.5.2023

20:05

Page 52

manipulační technika l doprava

Tažná síla s budoucností

...inteligentní tažné soupravy STILL

Začátkem úspěšné historie tahačů a inteligentních tažných souprav STILL byl hospodářský zázrak v 50. letech a boom logistiky, který v této době probíhal. Již v roce 1946

slavila společnost STILL úspěch s elektrickým vozíkem EK 2000. Robustní elektrický

vozík se postaral o to, že se společnost STILL přeorientovala na výrobu manipulační

techniky. Logickým pokračováním tohoto vývoje byl v roce 1948 obratný tříkolový

tahač Muli-Mobil. Tento kompaktní elektrický vozík se svým malým poloměrem otáčení

vystihl potřeby doby. V hamburském přístavu se obratný stroj stal nepostradatelným

pomocníkem. Tříkolový tahač s firemním logem na přídi tahal až deset přívěsů

nejrůznějších zásob.

Chytrá tažná síla

Jak „just in time“ …

d

Dobová tažná souprava určovala tempo

průmyslových procesů. Cílem dříve obvyklé pásové výroby, jak ji známe od Henryho Forda, bylo v co nejkratším čase smontovat co nejvíce stejných koncových

produktů. V rostoucí diverzifikaci a individualizaci ale tento systém neobstál. Japonský vedoucí výroby Taiichi Ohno a jeho kolega Shigeo Shingo proto krátce po

druhé světové válce vyvinuli systém výroby „just in time“ a „Kanban“, který využívala Toyota.

Základní myšlenkou je rozdělení činností vytvářejících hodnoty a činností, které

hodnoty nevytvářejí, a tím důsledné odstranění jakéhokoli plýtvání. V automobilovém průmyslu je v současnosti dodávána přibližně třetina všech dílů v režimu

„just in time“. Výrobci počítačů a spotřební elektroniky se tomuto způsobu štíhlého

zásobování rychle přizpůsobili. Princip:

jakmile si zákazník objedná, určí se objednané varianty a analyzuje se, které díly budou kdy a kde potřeba, kolik dílů má jakou barvu, kolik z nich je ze stejného

T+T T e c h n i k a a t r h 4 / 2 0 2 3

materiálu a jaké spojovací prvky jsou potřeba k montáži. Efekt: výrazné zkrácení

doby průchodu dílů výrobou, podstatné

snížení skladových zásob a tím snížení nákladů.

ale vždy s vhodným přívěsem

d

Další stupeň se nazývá „just in sequence“.

Při něm probíhá navíc třídění, které odpovídá pořadí při montáži. Zaměstnanci si

musí pro materiál jen sáhnout. Ale jak se

díly v zásobování just in time nebo just in

sequence dostanou na místo výroby? Zde

boduje myšlenka systému inteligentní tažné soupravy. Přibližně od roku 2008 se

o tomto pojmu v evropských a německých odborných kruzích mluví, pokud se

jedná o taktované vnitropodnikové zásobování materiálem. Inteligentní tažná souprava přitom není žádným novým technickým vynálezem – tahače s přívěsy se

v logistice používaly již mnohem dříve (jak

ukazuje STILL Muli) – ale chytrou koncepcí. Tahače s přívěsy zásobují na bázi individuálních načasování a s využitím vhodných přepravních systémů výrobu zcela

bez použití vysokozdvižných vozíků.

Efektivita a flexibilita

d

Výroba bez využití vysokozdvižných vozíků snižuje počet potřebných strojů a přeprav v materiálovém toku. Doba obrátky

nákladové jednotky se redukuje na minimum a pracovní procesy jsou rychlejší,

efektivnější a bezpečnější. Ušetřené investiční a provozní prostředky lze využít jinde.

Inteligentní oběhové

hospodářství – princip Milk Run d

Pohled na ulice malých anglických měst

v šedesátých letech: mlékař projíždí každý

den svou trasu a ví, že prázdné lahve stojící přede dveřmi musí vyměnit za plné.

Tak vzniká permanentní dodavatelský koloběh. Z této úspěšné myšlenky vzešlo zásobování inteligentními tažnými soupravami. Ale u inteligentní tažné soupravy se

jedná o koncepci a ne o vozík v klasickém

smyslu. Tahače a přívěsy se používají tak,

aby byla možná výroba zcela bez vysokozdvižných vozíků. Tato výroba nastavuje

nová měřítka v oblastech efektivity a bezpečnosti. Řidič tahače nasune ve skladu

dílů pojízdné vozíky naložené paletami na

rámy připojené za tahač. Se soupravou