05-07_kaleidoskop_4.qxd
6.5.2023
17:23
Page 7
kaleidoskop
Přesná detekce pomocí laserového měřicího senzoru HG-F
od společnosti Panasonic Industry
Dosah až 3 metry, robustní
hliníkový kryt a snadné nastavení
jsou jen některé z vlastností nového laserového snímače vzdálenosti HG-F.
Panasonic Industry představuje nový laserový měřicí senzor HG-F, který dokáže spolehlivě detekovat objekty až na vzdálenost 3 m pomocí technologie ToF (Time of
Flight). To znamená, že senzor může být instalován i v dostatečné vzdálenosti od měřeného objektu aby operátoři nebo ramena
robotů mohli pracovat volně.
Dlouhý dosah snímače HG-F zajišťuje také volnost při navrhování: instalace na určitou vzdálenost umožňuje měřit i velké obrobky nebo výrobky různých výšek na lince.
Jako laserový snímač využívá HG-F technologii ToF a spadá do
laserové třídy 1. Výhodou této třídy laseru je jednak to, že nejsou
nutná žádná speciální ochranná zařízení. Na druhé straně viditelný laserový paprsek umožňuje rozpoznat měřenou polohu na
první pohled, což je užitečné při nastavování senzoru. Kromě toho má HG-F speciální instalační režim, který díky zesílení intenzity světla usnadní uvedení do provozu.
Další výhodou laserového měření je skutečnost, že laserový paprsek potřebuje jen velmi úzký průchod k obrobku. Díky tomu je
HG-F ideální pro aplikace, kde je pro optické měření k dispozici
málo místa.
Kompaktní a odolné řešení snímání
HG-F byl navržen v kompaktním, lehkém a vysoce pevném
pouzdře z hliníkového odlitku, které má rozměry pouze
20×44× 25 mm. Je tedy vhodný pro provoz v náročných prostředích s limitovaným místem pro vestavbu. Vzhledem k tomu,
že bod paprsku je ve srovnání s běžnými snímači vzdálenosti s nastavitelným
dosahem menší,
lze snímač HG-F
instalovat i do velmi úzké mezery ve stroji.
Dalším prvkem pro
snadnou instalaci je digitální displej na senzoru.
Vedle tří tlačítek lze na
senzoru číselně nastavit
požadovanou
měřicí
vzdálenost a displej poskytuje
okamžitou zpětnou vazbu o vzdálenosti.
p
https://industry.panasonic.eu/cs
Digitalizované firemní procesy jsou předpokladem kvalitního řízení
...................................................................................................................
Digitalizované firemní procesy spojené s uložením a oběhem dokumentů dokáží ušetřit hodně času i peněz. Nejedná se však o pouhé skenování dokumentů. Jde o systém automatizace a robotizace
práce se vším, co se ve firemních týmech, provozech a odděleních
vytváří, schvaluje, ukládá i archivuje. Optimálně nastavené firemní procesy přináší přehled, bezpečnost, kompetence, rychlost vyhledávání a významný úbytek lidské práce.
Digitalizace firemních procesů může mít mnoho podob. Kromě
toho, že nahrazuje hory tištěných papírových dokumentů, jejichž
putování po firmě bylo mnohdy podobné s hrou na tichou poštu,
přináší do organizace skutečně všech firemních oddělení dříve
nepředstavitelný přehled. Umožňuje efektivní práci týmů při zachování kompetencí a zásadně řeší připomínkování i schvalování
veškeré dokumentace všemi organizačními stupni subjektu.
Digitalizaci umožňuje prostředí ve firemní síti, které se obecně
nazývá DMS (document management system), a na trhu samozřejmě existuje celá řada různých DMS nástrojů.
V průmyslové oblasti se můžeme setkat s implementací nástrojů pro řízení výroby, sledování strojů i analýzy mnoha různých dat
za pomoci algoritmů umělé inteligence. V kancelářích se digitalizace dotýká například interních procesů oběhu různých dokumentů, tedy jejich distribuci k odpovědným lidem a schvalování.
Interním procesem nazýváme životní cyklus dokumentu, tedy od
jeho vzniku přes násobné užívání a hledání až po automatickou
skartaci na základě vnitřních směrnic. Může jít o smlouvu s dodavatelem, smlouvu se zaměstnancem, přijatou fakturu, obchodní
nabídku či interní firemní směrnici. Nejjednodušším interním procesem, který efektivně obhospodaří DMS, je uložení a klasifikace
vybraných firemních dokumentů v jediném centrálním dokumentovém úložišti. Za jejich vytvoření, předání ke zpracování, schválení, odeslání k seznámení, a nakonec i skartaci, je často zodpovědných několik různých lidí či týmů, což s sebou často nese
komplikace. Vyžaduje to spoustu času, péče, starostí, a hlavně peněz za ztrátu pracovního času. U firem bez implementovaných
centrálně řízených procesů oběhu dokumentů se běžně stává, že
se dokumenty ztrácí, anebo se nedostanou včas do těch oprávněných rukou.
Správně zvolený DMS může tyto problémy snadno odstranit,
protože celá cesta dokumentu probíhá dopředu promyšleným
způsobem, ve všech případech stejně a pouze elektronicky. Takový systém tedy přináší velké úspory, a hlavně pořádek do firmy.
Dokumenty lze v systému vytvořit z předem schválených šablon,
které jsou opatřeny metadaty pro jejich snadné vyhledávání
a vzájemné propojení dokumentů, které spolu souvisí. Je možné
v něm řídit všechny potřebné procesy, jakými jsou např. seznámení, připomínkování, anebo schválení. Dokumenty si uvnitř
DMS žijí svým životem, až jsou nakonec v souladu s legislativou
a zavedenou interní praxí skartovány.
Má DMS nedostatky?
Určitým problémem může být, že se mnoho firem v rámci neustále se posunující digitalizace procesů soustředí vždy na agendu
konkrétního oddělení. Ve spoustě případů pak vzniká mnoho samostatně dobře fungujících procesů, které však dohromady vytváří složité a nepřehledné prostředí pro koncového uživatele.
Kromě zmíněného je nejčastější námitkou zaměstnanců proti
DMS různých platforem nízká rychlost odezvy systému.
Dle výzkumu International Data Corporation více než 80 % vedoucích pracovníků udává, že problémy s efektivitou vznikají
z důvodu nedostatečného provázání interních systémů a aplikací.
Jiný průzkum téže společnosti zjistil, že klíčoví zaměstnanci stráví
dohledáváním informací obrovských 20 až 30 % pracovní doby.
Více na www.Technikaatrh.cz
w w w. t e c h n i k a a t r h . c z
7