05-07_kaleidoskop_4.qxd

6.5.2023

17:23

Page 7

kaleidoskop

Přesná detekce pomocí laserového měřicího senzoru HG-F

od společnosti Panasonic Industry

Dosah až 3 metry, robustní

hliníkový kryt a snadné nastavení

jsou jen některé z vlastností nového laserového snímače vzdálenosti HG-F.

Panasonic Industry představuje nový laserový měřicí senzor HG-F, který dokáže spolehlivě detekovat objekty až na vzdálenost 3 m pomocí technologie ToF (Time of

Flight). To znamená, že senzor může být instalován i v dostatečné vzdálenosti od měřeného objektu aby operátoři nebo ramena

robotů mohli pracovat volně.

Dlouhý dosah snímače HG-F zajišťuje také volnost při navrhování: instalace na určitou vzdálenost umožňuje měřit i velké obrobky nebo výrobky různých výšek na lince.

Jako laserový snímač využívá HG-F technologii ToF a spadá do

laserové třídy 1. Výhodou této třídy laseru je jednak to, že nejsou

nutná žádná speciální ochranná zařízení. Na druhé straně viditelný laserový paprsek umožňuje rozpoznat měřenou polohu na

první pohled, což je užitečné při nastavování senzoru. Kromě toho má HG-F speciální instalační režim, který díky zesílení intenzity světla usnadní uvedení do provozu.

Další výhodou laserového měření je skutečnost, že laserový paprsek potřebuje jen velmi úzký průchod k obrobku. Díky tomu je

HG-F ideální pro aplikace, kde je pro optické měření k dispozici

málo místa.

Kompaktní a odolné řešení snímání

HG-F byl navržen v kompaktním, lehkém a vysoce pevném

pouzdře z hliníkového odlitku, které má rozměry pouze

20×44× 25 mm. Je tedy vhodný pro provoz v náročných prostředích s limitovaným místem pro vestavbu. Vzhledem k tomu,

že bod paprsku je ve srovnání s běžnými snímači vzdálenosti s nastavitelným

dosahem menší,

lze snímač HG-F

instalovat i do velmi úzké mezery ve stroji.

Dalším prvkem pro

snadnou instalaci je digitální displej na senzoru.

Vedle tří tlačítek lze na

senzoru číselně nastavit

požadovanou

měřicí

vzdálenost a displej poskytuje

okamžitou zpětnou vazbu o vzdálenosti.

p

https://industry.panasonic.eu/cs

Digitalizované firemní procesy jsou předpokladem kvalitního řízení

...................................................................................................................

Digitalizované firemní procesy spojené s uložením a oběhem dokumentů dokáží ušetřit hodně času i peněz. Nejedná se však o pouhé skenování dokumentů. Jde o systém automatizace a robotizace

práce se vším, co se ve firemních týmech, provozech a odděleních

vytváří, schvaluje, ukládá i archivuje. Optimálně nastavené firemní procesy přináší přehled, bezpečnost, kompetence, rychlost vyhledávání a významný úbytek lidské práce.

Digitalizace firemních procesů může mít mnoho podob. Kromě

toho, že nahrazuje hory tištěných papírových dokumentů, jejichž

putování po firmě bylo mnohdy podobné s hrou na tichou poštu,

přináší do organizace skutečně všech firemních oddělení dříve

nepředstavitelný přehled. Umožňuje efektivní práci týmů při zachování kompetencí a zásadně řeší připomínkování i schvalování

veškeré dokumentace všemi organizačními stupni subjektu.

Digitalizaci umožňuje prostředí ve firemní síti, které se obecně

nazývá DMS (document management system), a na trhu samozřejmě existuje celá řada různých DMS nástrojů.

V průmyslové oblasti se můžeme setkat s implementací nástrojů pro řízení výroby, sledování strojů i analýzy mnoha různých dat

za pomoci algoritmů umělé inteligence. V kancelářích se digitalizace dotýká například interních procesů oběhu různých dokumentů, tedy jejich distribuci k odpovědným lidem a schvalování.

Interním procesem nazýváme životní cyklus dokumentu, tedy od

jeho vzniku přes násobné užívání a hledání až po automatickou

skartaci na základě vnitřních směrnic. Může jít o smlouvu s dodavatelem, smlouvu se zaměstnancem, přijatou fakturu, obchodní

nabídku či interní firemní směrnici. Nejjednodušším interním procesem, který efektivně obhospodaří DMS, je uložení a klasifikace

vybraných firemních dokumentů v jediném centrálním dokumentovém úložišti. Za jejich vytvoření, předání ke zpracování, schválení, odeslání k seznámení, a nakonec i skartaci, je často zodpovědných několik různých lidí či týmů, což s sebou často nese

komplikace. Vyžaduje to spoustu času, péče, starostí, a hlavně peněz za ztrátu pracovního času. U firem bez implementovaných

centrálně řízených procesů oběhu dokumentů se běžně stává, že

se dokumenty ztrácí, anebo se nedostanou včas do těch oprávněných rukou.

Správně zvolený DMS může tyto problémy snadno odstranit,

protože celá cesta dokumentu probíhá dopředu promyšleným

způsobem, ve všech případech stejně a pouze elektronicky. Takový systém tedy přináší velké úspory, a hlavně pořádek do firmy.

Dokumenty lze v systému vytvořit z předem schválených šablon,

které jsou opatřeny metadaty pro jejich snadné vyhledávání

a vzájemné propojení dokumentů, které spolu souvisí. Je možné

v něm řídit všechny potřebné procesy, jakými jsou např. seznámení, připomínkování, anebo schválení. Dokumenty si uvnitř

DMS žijí svým životem, až jsou nakonec v souladu s legislativou

a zavedenou interní praxí skartovány.

Má DMS nedostatky?

Určitým problémem může být, že se mnoho firem v rámci neustále se posunující digitalizace procesů soustředí vždy na agendu

konkrétního oddělení. Ve spoustě případů pak vzniká mnoho samostatně dobře fungujících procesů, které však dohromady vytváří složité a nepřehledné prostředí pro koncového uživatele.

Kromě zmíněného je nejčastější námitkou zaměstnanců proti

DMS různých platforem nízká rychlost odezvy systému.

Dle výzkumu International Data Corporation více než 80 % vedoucích pracovníků udává, že problémy s efektivitou vznikají

z důvodu nedostatečného provázání interních systémů a aplikací.

Jiný průzkum téže společnosti zjistil, že klíčoví zaměstnanci stráví

dohledáváním informací obrovských 20 až 30 % pracovní doby.

Více na www.Technikaatrh.cz

w w w. t e c h n i k a a t r h . c z

7