Iteco_c.qxd

30

11.5.2023

11:35

Page 30

manipulační technika l doprava

ITECO-ABUS

výroba a oživení jeřábu není vše

...důležitá je bezpečná doprava

Nástrahy cest vyřeší profesionální spediční firma

Moderní jeřáb je důležité nejenom správně naprojektovat, vyrobit, oživit, ale i bezpečně

dopravit na místo určení. Výroba jeřábů probíhá na místech desítky až stovky kilometrů

vzdálených od místa jejich pracovního nasazení.

Společnost ITECO je na trhu manipulační techniky se svými jeřáby letos už 30 roků.

ITECO je zástupcem firmy ABUS pro Českou a Slovenskou republiku a jeřáby,

které nacházejí uplatnění v Českých a Slovenských firmách se vyrábí v německém

Gummersbachu, sídle společnosti ABUS. V několika moderních výrobních halách

vznikají jeřáby a manipulační zařízení.

ITECO a ABUS jsou dodavatelé celé řady

manipulačních a transportních zařízení. V

dnešním článku vám však přiblížíme ty

nejvíce viditelné – mostové jeřáby. Nacházejí místo ve výrobních halách, kde

dochází k transportu těch největších břemen. Obsluhují výrobní prostory jak jednotlivě, tak např. i spřažené do dvojice se

souvislých zvedáním břemen. Co je mostový jeřáb? Svařené ocelové nosníky, které jsou opatřené pojezdy, kladkostroji a

další výzbrojí, potřebnou pro bezpečný a

kvalitní provoz. Základem je však velký

ocelový nosník, někdy dlouhý i několik

desítek metrů. A tento je potřeba dopravit

z výrobní haly ABUS v německém Gummersbachu na místo určení v Česku nebo

na Slovensku.

Doprava jeřábů

a jejich komponent

d

V této části článku zmíníme právě specifika transportu. Nedávno se do Česka

T+T T e c h n i k a a t r h 4 / 2 0 2 3

dopravovaly tři mostové jeřáby o délce

40 metrů a nosnosti 10 tun. Jeřáby, spolu

s příslušenstvím, bylo nutno přemístit

z německého Gummersbachu do Prostějova na Moravě. Náklad za svoji cestu urazil téměř 1 000 kilometrů. Transport měla na starosti specializovaná

spediční firma, zabývající se dopravou nadrozměrných nákladů. Trasa cesty tohoto

dlouhého zařízení probíhala v nočních hodinách, většinou po dálnici. Českou hranici jeřáby překročily v Rozvadově a pokračovaly kolem Prahy a dál na Moravu.

Parametry transportu spadají v Česku pod

rámec nadrozměrné kamionové přepravy,

která vyžaduje speciální povolení vydávané Ministerstvem dopravy České republiky, ale i doprovod vozidla se oranžovým

majákem. Spediční firma se musí dokonale připravit s šířkou a výškou souprav na

parametry zvolené trasy, ale také se vypořádat s limity areálů v místě výrobce a cíle

transportu.

U jeřábu je celkem jasné kolik nosníky váží a spedice tak přesně zná limity např.

pro přejezd mostů. Nicméně i tak je přeprava takto dlouhých nákladů náročná.

Stěžejní produkty

manipulační techniky ITECO-ABUS d

Jedná se zejména o mostové jeřáby jenonosníkové ELV, ELK, ELS a dvounosníkové

ZLK do maximální nosnosti 120 tun. Dále

jsou zde podvěsné jeřáby DLVM a EDL.

Pak alternativní speciálnější aplikace konzolových pojízdných jeřábů EWL a poloportálových jeřábů EHPK. Zejména poslední dva typy jsou vhodné pro dvouúrovňové

zajeřábování haly.

Mostové jeřáby ABUS

d

Mostové jeřáby firmy ABUS zvedají břemena až do 120 tun a jsou tak ideálním

řešením zvláště těžkých úkolů. Sortiment

mostových jeřábů firmy ABUS zahrnuje

čtyři různé druhy konstrukce pro různé