Iteco_c.qxd
30
11.5.2023
11:35
Page 30
manipulační technika l doprava
ITECO-ABUS
výroba a oživení jeřábu není vše
...důležitá je bezpečná doprava
Nástrahy cest vyřeší profesionální spediční firma
Moderní jeřáb je důležité nejenom správně naprojektovat, vyrobit, oživit, ale i bezpečně
dopravit na místo určení. Výroba jeřábů probíhá na místech desítky až stovky kilometrů
vzdálených od místa jejich pracovního nasazení.
Společnost ITECO je na trhu manipulační techniky se svými jeřáby letos už 30 roků.
ITECO je zástupcem firmy ABUS pro Českou a Slovenskou republiku a jeřáby,
které nacházejí uplatnění v Českých a Slovenských firmách se vyrábí v německém
Gummersbachu, sídle společnosti ABUS. V několika moderních výrobních halách
vznikají jeřáby a manipulační zařízení.
ITECO a ABUS jsou dodavatelé celé řady
manipulačních a transportních zařízení. V
dnešním článku vám však přiblížíme ty
nejvíce viditelné – mostové jeřáby. Nacházejí místo ve výrobních halách, kde
dochází k transportu těch největších břemen. Obsluhují výrobní prostory jak jednotlivě, tak např. i spřažené do dvojice se
souvislých zvedáním břemen. Co je mostový jeřáb? Svařené ocelové nosníky, které jsou opatřené pojezdy, kladkostroji a
další výzbrojí, potřebnou pro bezpečný a
kvalitní provoz. Základem je však velký
ocelový nosník, někdy dlouhý i několik
desítek metrů. A tento je potřeba dopravit
z výrobní haly ABUS v německém Gummersbachu na místo určení v Česku nebo
na Slovensku.
Doprava jeřábů
a jejich komponent
d
V této části článku zmíníme právě specifika transportu. Nedávno se do Česka
T+T T e c h n i k a a t r h 4 / 2 0 2 3
dopravovaly tři mostové jeřáby o délce
40 metrů a nosnosti 10 tun. Jeřáby, spolu
s příslušenstvím, bylo nutno přemístit
z německého Gummersbachu do Prostějova na Moravě. Náklad za svoji cestu urazil téměř 1 000 kilometrů. Transport měla na starosti specializovaná
spediční firma, zabývající se dopravou nadrozměrných nákladů. Trasa cesty tohoto
dlouhého zařízení probíhala v nočních hodinách, většinou po dálnici. Českou hranici jeřáby překročily v Rozvadově a pokračovaly kolem Prahy a dál na Moravu.
Parametry transportu spadají v Česku pod
rámec nadrozměrné kamionové přepravy,
která vyžaduje speciální povolení vydávané Ministerstvem dopravy České republiky, ale i doprovod vozidla se oranžovým
majákem. Spediční firma se musí dokonale připravit s šířkou a výškou souprav na
parametry zvolené trasy, ale také se vypořádat s limity areálů v místě výrobce a cíle
transportu.
U jeřábu je celkem jasné kolik nosníky váží a spedice tak přesně zná limity např.
pro přejezd mostů. Nicméně i tak je přeprava takto dlouhých nákladů náročná.
Stěžejní produkty
manipulační techniky ITECO-ABUS d
Jedná se zejména o mostové jeřáby jenonosníkové ELV, ELK, ELS a dvounosníkové
ZLK do maximální nosnosti 120 tun. Dále
jsou zde podvěsné jeřáby DLVM a EDL.
Pak alternativní speciálnější aplikace konzolových pojízdných jeřábů EWL a poloportálových jeřábů EHPK. Zejména poslední dva typy jsou vhodné pro dvouúrovňové
zajeřábování haly.
Mostové jeřáby ABUS
d
Mostové jeřáby firmy ABUS zvedají břemena až do 120 tun a jsou tak ideálním
řešením zvláště těžkých úkolů. Sortiment
mostových jeřábů firmy ABUS zahrnuje
čtyři různé druhy konstrukce pro různé