Manitou_c.qxd

56

8.5.2023

19:58

Page 56

manipulační technika l doprava

Manitou MLT 840

čtyřkolka do pohody

i pro drsný terén

Dosah nejméně sedm metrů a výkonná hydraulika byly základními požadavky, se

kterými konstruktéři společnosti MANITOU pracovali při návrhu nového stroje MLT

840. Výsledkem je stroj pro vysoké nasazení a náročnost manipulace

• Délka: 5,37 m • Motor: John Deere • Šířka: 2,39 m • Výkon: 137 hp (102 kW)

• Výška: 2,4 m • Maximální nosnost: 4 100 kg

• Hmotnost: 8 401 kg • Maximální výška zdvihu: 6,9 m

MLT 840 přináší nejen nové prvky zvyšující komfort a užitnou hodnotu, jako je motor, hydraulika, kabina, pojezd a ovládání

řízení, ale také pro výrobu rámu a ramene

byla použita nová generace ocele. Tato

ocel se vyznačuje vyšší odolností a pružností. Nový typ konstrukčního materiálu

zajišťuje větší životnost a spolehlivost.

Konstrukce rámu a ramene byla navržena

tak, aby na stroji byl minimální podíl svárů.

Pro zvýšení pevnosti a odolnosti jsou

rám a rameno v nejvíce namáhaných místech zesíleny, tak aby

nedošlo k jejich zbytečnému namáháni. Novinkou je také

konstrukce ramene, které

má označení ATLAS. Rameno bylo vyvinuto

konstruktéry

MANITOU s řadou inovativních prvků a je

patentem společnosti.

Nově je řešena i hlava

výsuvné části ramene, jejíž konstrukce je robustnější

s minimem použití svárů, čímž je odolnější proti namáhání. Systém upínání zůstává

stejný jako u předchozích modelů, tudíž

je kompatibilní se všemi ostatními manipulátory MANITOU. Teleskopické manipulátory se čím dál častěji využívají i se

speciálními adaptéry, jako jsou míchačky

na beton, zametací kartáče, půdní vrtáky

apod. MLT 840 již v základu disponuje s

možností nastavení stálého průtoku na

hydraulickém okruhu umístněném na

konci ramene, jenž zajistí stálý průtok oleje pro pohon hydromotorů různých speciálních adaptérů.

Komfort ovládání

d

Nová kabina nabízí o 15 % větší prostor

než je tomu u předcházejících verzí teleskopických manipulátorů MANITOU. Kabina je vybavena elektricky stahovatelným

T+T T e c h n i k a a t r h 4 / 2 0 2 3

nápravy. Nové je možné změnu režimu řízení provést automatickým systémem vyrovnání kol.

Pojezd

bočním sklem a pneumaticky odpruženým sedadlem s integrovanou opěrkou

s joystickem. Nové je také uspořádání přístrojové desky a ovládacího panelu, což

společně s joystickem JSM2 splňuje nejnáročnější požadavky obsluhy při dlouhodobém nasazení. Ovládání stroje bylo navrženo tak, aby bylo pro obsluhu

přirozené a jednoduché.

Řízení

d

Nápravy teleskopického manipulátoru

MTL 840 jsou od výrobce DANA Spicer,

tyto nápravy jsou řiditelné jak přední, tak

zadní. Tento systém umožňuje několik

režimů řízení. Prvním je řízení pouze

předních kol, druhým je řízení všech kol,

třetím je tzv. krabí chod a čtvrtým režimem je MANICRAB, který umožňuje libovolná nastavení rejdového úhlu zadní

d

Nastaveni převodovky je pomocí ovládacího panelu, na kterém je možno nastavit

dva módy řazení. První je powershiftový

mód, kdy jsou rychlostní stupně řazeny

pomocí tlačítek na joysticku (+ k řazení

vyššího rychlostního stupně, – nižšího

rychlostního stupně). Druhý je automatický mód, který řadí rychlostní stupně automaticky sám dle rychlosti stroje a otáček motoru. Pro co nejúčelnější

využití stroje je možno využít dva režimy pojezdu, které optimalizuj( výkon motoru a pojezdovou rychlost.

V silničním automatickém módu

převodovky. V silničním režimu

převodovka využívá 5 rychlostí

vpřed a 3 rychlosti vzad jak v powershlftovém, tak automatickém

módu převodovky. V tomto řežimu

se při zvýšení rychlosti nad 23 km/hod

ve čtvrtém a nad 33 km/hod v pátém rychlostním stupni automaticky aktivuje systém

lock up. Tento sytém „zamkne” hydrodynamický měnič, takže dochází k přímému

přenosu síly motoru na pojezdové ústrojí.

Maximální rychlost stroje v tomto režimu

je 40 km/hod jeho využití je hlavně při

přejezdech stroje a při jeho využívání jako

tažného prostředku. V manipulačním režimu je maximální pojezdová rychlost

25 km/hod v rozmezí rychlostí 4 vpřed

a 3 vzad. Používá se při nakládání materiálů a práci se speciálními adaptery. Tento

režim je vybaven systémem Inching, který

umožňuje nastavení stálé rychlosti bez závislosti na otáčkách motoru. Systém InchIng má své opodstatnění např. při použití zametacího kartáče.

p

www.moreauvysocina.cz