Manitou_c.qxd
56
8.5.2023
19:58
Page 56
manipulační technika l doprava
Manitou MLT 840
čtyřkolka do pohody
i pro drsný terén
Dosah nejméně sedm metrů a výkonná hydraulika byly základními požadavky, se
kterými konstruktéři společnosti MANITOU pracovali při návrhu nového stroje MLT
840. Výsledkem je stroj pro vysoké nasazení a náročnost manipulace
• Délka: 5,37 m • Motor: John Deere • Šířka: 2,39 m • Výkon: 137 hp (102 kW)
• Výška: 2,4 m • Maximální nosnost: 4 100 kg
• Hmotnost: 8 401 kg • Maximální výška zdvihu: 6,9 m
MLT 840 přináší nejen nové prvky zvyšující komfort a užitnou hodnotu, jako je motor, hydraulika, kabina, pojezd a ovládání
řízení, ale také pro výrobu rámu a ramene
byla použita nová generace ocele. Tato
ocel se vyznačuje vyšší odolností a pružností. Nový typ konstrukčního materiálu
zajišťuje větší životnost a spolehlivost.
Konstrukce rámu a ramene byla navržena
tak, aby na stroji byl minimální podíl svárů.
Pro zvýšení pevnosti a odolnosti jsou
rám a rameno v nejvíce namáhaných místech zesíleny, tak aby
nedošlo k jejich zbytečnému namáháni. Novinkou je také
konstrukce ramene, které
má označení ATLAS. Rameno bylo vyvinuto
konstruktéry
MANITOU s řadou inovativních prvků a je
patentem společnosti.
Nově je řešena i hlava
výsuvné části ramene, jejíž konstrukce je robustnější
s minimem použití svárů, čímž je odolnější proti namáhání. Systém upínání zůstává
stejný jako u předchozích modelů, tudíž
je kompatibilní se všemi ostatními manipulátory MANITOU. Teleskopické manipulátory se čím dál častěji využívají i se
speciálními adaptéry, jako jsou míchačky
na beton, zametací kartáče, půdní vrtáky
apod. MLT 840 již v základu disponuje s
možností nastavení stálého průtoku na
hydraulickém okruhu umístněném na
konci ramene, jenž zajistí stálý průtok oleje pro pohon hydromotorů různých speciálních adaptérů.
Komfort ovládání
d
Nová kabina nabízí o 15 % větší prostor
než je tomu u předcházejících verzí teleskopických manipulátorů MANITOU. Kabina je vybavena elektricky stahovatelným
T+T T e c h n i k a a t r h 4 / 2 0 2 3
nápravy. Nové je možné změnu režimu řízení provést automatickým systémem vyrovnání kol.
Pojezd
bočním sklem a pneumaticky odpruženým sedadlem s integrovanou opěrkou
s joystickem. Nové je také uspořádání přístrojové desky a ovládacího panelu, což
společně s joystickem JSM2 splňuje nejnáročnější požadavky obsluhy při dlouhodobém nasazení. Ovládání stroje bylo navrženo tak, aby bylo pro obsluhu
přirozené a jednoduché.
Řízení
d
Nápravy teleskopického manipulátoru
MTL 840 jsou od výrobce DANA Spicer,
tyto nápravy jsou řiditelné jak přední, tak
zadní. Tento systém umožňuje několik
režimů řízení. Prvním je řízení pouze
předních kol, druhým je řízení všech kol,
třetím je tzv. krabí chod a čtvrtým režimem je MANICRAB, který umožňuje libovolná nastavení rejdového úhlu zadní
d
Nastaveni převodovky je pomocí ovládacího panelu, na kterém je možno nastavit
dva módy řazení. První je powershiftový
mód, kdy jsou rychlostní stupně řazeny
pomocí tlačítek na joysticku (+ k řazení
vyššího rychlostního stupně, – nižšího
rychlostního stupně). Druhý je automatický mód, který řadí rychlostní stupně automaticky sám dle rychlosti stroje a otáček motoru. Pro co nejúčelnější
využití stroje je možno využít dva režimy pojezdu, které optimalizuj( výkon motoru a pojezdovou rychlost.
V silničním automatickém módu
převodovky. V silničním režimu
převodovka využívá 5 rychlostí
vpřed a 3 rychlosti vzad jak v powershlftovém, tak automatickém
módu převodovky. V tomto řežimu
se při zvýšení rychlosti nad 23 km/hod
ve čtvrtém a nad 33 km/hod v pátém rychlostním stupni automaticky aktivuje systém
lock up. Tento sytém „zamkne” hydrodynamický měnič, takže dochází k přímému
přenosu síly motoru na pojezdové ústrojí.
Maximální rychlost stroje v tomto režimu
je 40 km/hod jeho využití je hlavně při
přejezdech stroje a při jeho využívání jako
tažného prostředku. V manipulačním režimu je maximální pojezdová rychlost
25 km/hod v rozmezí rychlostí 4 vpřed
a 3 vzad. Používá se při nakládání materiálů a práci se speciálními adaptery. Tento
režim je vybaven systémem Inching, který
umožňuje nastavení stálé rychlosti bez závislosti na otáčkách motoru. Systém InchIng má své opodstatnění např. při použití zametacího kartáče.
p
www.moreauvysocina.cz